Jakákoliv technika opravdu selhat může, na tom je postavená bezpečnost všech dopravních odvětví - automobilového, železničního i leteckého. A nikdo taky netvrdí, že k něčemu zlému včetně obětí na životech nemůže dojít. Ale to riziko se dá vyčíslit a snížit - opět viz zavedené odvětví. K vašim argumentům bych měl dvě konkrétní poznámky.
První - riziko požáru baterií u vozidla které není nabíjené a není poškozené v důsledku nehody není velmi vysoké, je ve skutečnosti velmi malé. O kolika případech požárů elektromobilů které vzplály jen tak za jízdy jste slyšel? Požáry elektromobilů jsou pro současné média vždy vděčné téma, což vyvolává pocit, že hoří řádově častěji než vozidla se spalovacími motory (což mimochodem není pravda), ale drtivá většina případů má společný jeden ze dvou jmenovatelů - nabíjení nebo nehodu.
Druhý - s úprkem pasažérů pěšky bych vůbec nepočítal. Podívejte se jak k tomu přistupují na železnici, která s útěkem pasažérů pěšky taky nepočítá. Místo toho používá celou řadu hodně sofistikovaných řešení, aby se i hořící vlak dostal za každou cenu ven z tunelu. Je to drahé, je to složité a vůbec si neumím představit, jak to aplikovat na osobní automobil - ale jde to. A vzhledem k tomu, že na Evropské železnici nedošlo při požáru v tunelu už řadu let k jedinému úmrtí to zjevně funguje. Tím nezpochybňuji, že než ta technologie bude dotažená a bezpečná si ještě pěkných pár let počkáme. Možná si i Musk spočítá, že se to přece jen nevyplatí. Ale určitě bych tenhle koncept zbytečně předem nezatracoval.Dodatek: Zrovna na nižší cenu malých tunelů bych věřil velmi snadno. Stačí vyrobit mnohem menší a lehčí razící štíty, které se dají i mnohem snáze přepravovat z místa na místo (u velkých razících štítů je celkem běžné, že se vyrobí speciálně pro ten konkrétní tunel a na konci ražby se prostě zabetonují na místě, protože se je nevyplatí odvážet) a stačí mnohem méně materiálu na ostění. Navíc se přidává potenciální efekt toho, že s většími objemy ražby (větším počtem ražených tunelů) bude klesat cena jak razící techniky, tak materiálu (úspory z masové výroby).
Názor byl 1× upraven, naposled 20. 01. 2022 20:54