Elon Musk splnil další slib. Tesla má nový typ baterie, která zaručeně vydrží 1,6 milionu najetých kilometrů

  • Tesla má nový typ baterie s extrémně dlouhou životností
  • Na vývoji se podílel speciální vědecký tým
  • Baterie vydrží přes 25 let a více než 1,6 milionu najetých kilometrů při použití v elektromobilu
Elon Musk splnil další slib. Tesla má nový typ baterie, která zaručeně vydrží 1,6 milionu najetých kilometrů

Vědci pracující jako partneři pro společnost Tesla a další organizace představili nových typ baterie, která byla optimalizována na mnohem vyšší výdrž, respektive počet nabíjecích cyklů. Přitom si zachovala většinu výhod stávajících pokročilých typů baterií, které se používají v nejmodernějších elektromobilech.

Elon Musk na nedávné prezentace pro investory, kde mimochodem prozradil ďábelské plány o chystaném Robotaxi tvořené elektromobily i samotných uživatelů, uvedl i slib, že Tesla již brzy bude mít k dispozici zcela nový typ baterie, který takto náročné podmínky umožní.

Platforma Robotaxi počítá s tím, aby každý majitel Tesly mohl nechat své auto „pracovat“ během času, co ho nepotřebuje a tento elektromobil tak bude sám jezdit ve stylu Uberu, ale zcela bez řidiče. Vzhledem k tomu, že se tím mnohem zvětší nároky na počet nabíjecích cyklů, bylo nutné razantně zvýšit odolnost baterií, aby vydržely co možná nejvíce najetých kilometrů, respektive nabíjecích cyklů.

A právě to se vědcům pracujících pro Teslu podařilo a vydali k tomu i podrobný materiál.

Optimalizovaná chemie

Vědecký tým pod vedením Jeffa Dahna pro nový ty Li-Ion baterie použil pro katodu směs niklu, kobaltu a manganu s vysokým poměrem niklu, kterého je o 20 % více, než je u běžných Li-Ion baterií. Výsledný poměr je tak 50 % niklu, 20 % kobaltu a 30 % manganu (NCM 523).

Klepněte pro větší obrázek
Detail chemické směsi NMC 532 pro katodu

Tato katoda je přitom pouze začátek, ze kterého lze ještě dále rozvíjet možnosti nového typu baterie. Mezi další důležité chemické prvky pak patří grafit pro anodu a další látky včetně například soli pro elektrolyt.

Okamžité použití

Dle tvůrců už je možné v této fázi začít baterií vyrábět a používat, přičemž primárním cílem byla slibovaná výdrž minimálně 1,6 milionu najetých kilometrů či minimálně 20 let používání například jako záložní baterie u domu se solárními panely.

Baterie samozřejmě vyžaduje určitou teplotní stabilitu pro co nejvyšší výdrž, což už dnes v elektromobilech Tesla zajišťuje speciálním vodním chlazením, které v létě a při nabíjení chladí a v zimě zase zahřívá všechny články baterie.

Klepněte pro větší obrázek
Výdrž baterie dle nehroších scénářů

Ideální teplotou je 20 stupňů Celsia, při které by měla baterie mít i po 25 letech 90 % původní kapacity nebo by měla umožnit najet minimálně 3 miliony kilometrů (uvažuje se o nabíjecím cyklu každých 350 km).

Startovní pozice

Baterie čeká ještě další vývoj, který se budou soustředit na další parametry, jež jsou momentálně horší než u stávajících Li-Ion baterií v elektromobilech Tesla - například hustota a tedy kapacita uložené energie vzhledem k velikosti.

V tomto případě už přichází kromě chemiků na řadu také inženýři, kteří musí vymyslet optimální strukturu a výrobu tak, aby se výsledná baterie mohla pyšnit i vysokou kapacitou a tedy výborným dojezdem na jedno nabití.

Výdrž baterie z pohledu počtu nabíjecích cyklů a dojezd jsou například kritické vlastnosti pro elektrické kamiony, které Tesla rovněž již brzy vypustí na trh. Jedno je ale jisté - nová technologie odolných baterií pro elektromobily je tady a jejich nasazení bude určitě velmi rychlé, protože to znamená značkou konkurenční výhodu.

Diskuze (92) Další článek: Volvo chce nabídnout nejbezpečnější elektromobil, jaký vyjede na silnici. Sází na model XC40

Témata článku: Věda, Výzkum, Tesla Motors, Elon Musk, Baterie, Tesla, Robotaxi, Mangan, Nový typ, Elektromobil, Najetý kilometr, Typ, Typ baterie, DAL, TES, Slib, Výdrž



Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

** Firma Exit International chce usnadnit proces asistované sebevraždy ** Jako řešení nabízí „kapsli“ Sarco vytištěnou na 3D tiskárně ** S důstojným odchodem pomůže dusík a umělá inteligence

Karel Kilián
ŠvýcarskoSebevraždaTechnologie
Elektrický osobní vrtulník Jetson ONE může letět až 20 minut maximální rychlostí přes 100 km/h

Elektrický osobní vrtulník Jetson ONE může letět až 20 minut maximální rychlostí přes 100 km/h

** S elektrickým osobním vrtulníkem Jetson ONE může létat každý ** Ve vzduchu se udrží až 20 minut a umí létat rychlostí přes 100 km/h ** Kompletní stroj stojí 92 000 amerických dolarů (cca 2 miliony korun)

Karel Kilián
HelikoptéryLétáníDoprava
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
Recenze TWS sluchátek JBL Live Pro+. Skvělý zvuk i ANC s vysokým komfortem

Recenze TWS sluchátek JBL Live Pro+. Skvělý zvuk i ANC s vysokým komfortem

Velmi kompaktní sluchátka se skvělým zvukem a účinným potlačením hluku, tak by se dal popsat testovaný model JBL Live Pro+. Tato sluchátka jsou v nabídce výrobce nejvyšším modelem, který má zachovanou malou nožičku.

Petr Březina
JBLSluchátka
Cetin v březnu zrychlí upload u optického připojení. Až na gigabit bude vše symetrické
Lukáš Václavík
Optické kabelyCETINPřipojení k internetu