Elon Musk chce pod Los Angeles vybudovat síť tunelů s autonomním provozem. Automobily by se v nich pohybovaly na plošinách.

Elon Musk chce pod Los Angeles vybudovat síť tunelů s autonomním provozem. Automobily by se v nich pohybovaly na plošinách.

V něčem takovém bychom se podle Elona Muska mohli pohybovat po městě. Vlastně pod městem.

V něčem takovém bychom se podle Elona Muska mohli pohybovat po městě. Vlastně pod městem.

Ačkoli je minubus celý prosklený, moc výhledů by z něj po většinu cesty nebylo. Bude se pohybovat převážně v tunelech

Ačkoli je minubus celý prosklený, moc výhledů by z něj po většinu cesty nebylo. Bude se pohybovat převážně v tunelech

V tunelech pod městy by podle vize Elona Muska mohli jezdit na kolejnicových platformách nejen tato specializovaná vozidla, ale i běžná auta.

V tunelech pod městy by podle vize Elona Muska mohli jezdit na kolejnicových platformách nejen tato specializovaná vozidla, ale i běžná auta.

Razící stroj už vyhloubil první tunel

Razící stroj už vyhloubil první tunel

Vstup do prvního tunelu vyhloubeným firmou The Boring Company Elona Muska

Vstup do prvního tunelu vyhloubeným firmou The Boring Company Elona Muska

Uvnitř už se po kolejnici prohání plošina dvousetkilometrovou rychlostí

Uvnitř už se po kolejnici prohání plošina dvousetkilometrovou rychlostí

Razící stroj, který už má SpaceX k dispozici pro první testování

Razící stroj, který už má SpaceX k dispozici pro první testování

Nájezd na plošinu, která zabere jen dvě parkovací místa

Nájezd na plošinu, která zabere jen dvě parkovací místa

Automobil na plošině sjede do tunelu

Automobil na plošině sjede do tunelu

Systém bude moci mít několik pater tunelů, podle toho, jak bude docházet kapacita

Systém bude moci mít několik pater tunelů, podle toho, jak bude docházet kapacita

Auta jsou v tunelu stále na plošině, která se elektromagneticky pohybuje

Auta jsou v tunelu stále na plošině, která se elektromagneticky pohybuje

Rychlost plošiny v tunelu bude minimálně 200 km/h

Rychlost plošiny v tunelu bude minimálně 200 km/h

Vícevrstvý 3D systém tunelů pod městem

Vícevrstvý 3D systém tunelů pod městem

Systém bude podporovat různé vozy

Systém bude podporovat různé vozy

Výjezd z tunelu je na stejných místech jako vjezd - stačí zaparkovat na plošině

Výjezd z tunelu je na stejných místech jako vjezd - stačí zaparkovat na plošině

Jedno auto vyjede a druhé může zajet

Jedno auto vyjede a druhé může zajet

Umělecké ztvárnění sítě tunelů od The Boring Company pod městem

Umělecké ztvárnění sítě tunelů od The Boring Company pod městem

Plány The Boring Company v Los Angeles a okolí. Tunely se začnou razit v červené části, modré trasy naznačují možné budoucí rozšíření

Plány The Boring Company v Los Angeles a okolí. Tunely se začnou razit v červené části, modré trasy naznačují možné budoucí rozšíření

V něčem takovém bychom se podle Elona Muska mohli pohybovat po městě. Vlastně pod městem.
Ačkoli je minubus celý prosklený, moc výhledů by z něj po většinu cesty nebylo. Bude se pohybovat převážně v tunelech
V tunelech pod městy by podle vize Elona Muska mohli jezdit na kolejnicových platformách nejen tato specializovaná vozidla, ale i běžná auta.
Razící stroj už vyhloubil první tunel
21
Fotogalerie

Elon Musk ukázal plán tunelů pod Los Angeles. Auta v nich posviští rychlostí 240 km/h

  • The Boring Company se snaží o rychlý postup k vytvoření prvních tunelů
  • Elon Musk ukázal plány na tunely v Los Angeles
  • Firma už staví prototyp nového typu tunelu

The Boring Company si Elon Musk založil jako „vedlejší“ projekt kromě jeho největších společností jako je Tesla nebo SpaceX. Cílem je vytvořit nový typ tunelové infrastruktury pod zemí, která by byla desetkrát levnější než ražba běžných tunelů a přitom by umožňovala mnohem rychlejší přesun lidí i automobilů. Nyní představil detaily k prvním tunelům, které by měly být pod Los Angeles.

Elon Musk věří, že systém malých a levných tunelů je budoucnost dopravy ve městech. Důvodů je několik – nezávislost na počasí, nízká cena, vysoká rychlost dopravy až 240 km/h (vozidla by byla na levitující platformě), autonomní provoz, žádný hluk a zabírání místa na povrchu. Tím pádem i maximální bezpečnost, snížení provozu na povrchu a snížení emisí. Počítá se i s tím, že tunely budou podporovat i Hyperloop na větší vzdálenosti, typicky mezi městy.

Jak je u Muska zvykem, postupuje velmi rychle a můžeme se tak podívat na plány první infrastruktury.

Začíná se v Los Angeles

Los Angeles je známé extrémními zácpami a neuvěřitelně hustým provozem i na dálnicích. Nasazení tunelů v této lokalitě tak dává velký smysl. Návrh je zatím ve fázi „proof-of-concept“, lze tedy očekávat, že se ještě může i dost změnit.

LA-phase2.jpg
Plány The Boring Company v Los Angeles a okolí. Tunely se začnou razit v červené části, modré trasy naznačují možné budoucí rozšíření

První „červená“ část bude zahrnovat stavbu tunelů skrz Los Angeles a Culver City, přičemž její délka by měla být kolem 10,5 kilometru. Tento tunel bude v počátku určen výhradně na ověření konstrukce výstavby tohoto typu tunelů, testování transportu v obou směrech (včetně překlápění) a také se bude testovat bezpečnost celého systému. Na všem budou spolupracovat zástupci daných okresů.

Modré trasy pak naznačují, kam by se systém tunelů mohl dále rozšiřovat, přičemž dané „stanice“ jsou vstupními a výstupními výtahy pro automobily a další prostředky, které budou moci mít i více lidí zároveň (takové speciální minibusy pro veřejnou dopravu). Jaké trasy by v této fázi připadly v úvahu, by se řešilo se zástupci Los Angeles a dalších okrsků.

Vše se bude odvíjet od toho, kde je největší vytížení v rámci silnic a kde by tak mohly tyto tunely výrazně snížit objem dopravy na povrchu.

Cílem jsou i další hlavní města USA

Elon Musk už dříve oznámil, že chce velmi brzy začít razit tunely i v dalších amerických městech. Konkrétně by mělo jít o Chicago, přičemž verze s podporou Hyperloopu s rychlostí až 1 200 km/h by měla být mezi Washingtonem, DC a New York City. Cesta NY-DC by tak díky tomu měla trvat pouhých 29 minut.

Jediné, co může Elona Muska zbrzdit v rozmachu, jsou úřady a potřebná povolení, která v tomto případě nemusí být snadné získat. S jeho renomé by se mu to ale mělo podařit mnohem snáze, než v případě běžných firem, které většinou nejsou tak inovativní a efektivní.

Určitě si přečtěte

Články odjinud