Róbert Bilka
Róbert Bilka
1. 4. 2025 • 10:53

Elon a Space X ušetřila USA několik desítek až stovek bilionů dolarů, které do té doby platili navíc (a platili by nadále) pro Lockheed Martin, Boening a Airbus, ale také i Roscosmos (RF).
Bez Space X by USA dnes neměli jisté vojenské technologie na oběžné dráze, protože bez tak super levných cen za vynesení 1kg na oběžou dráhu (výhradně díky SPACE X a opakovanému použití 1. stupně), by se nedali u konkurence realizovat.
Příchodem StarShip, velká čast teď vznikající konkurence zase zanikne, protože SPACEX bude mít daleko levnější cenu za 1kg, než bude moct dát konkurence.

Názor byl 1× upraven, naposled 1. 4. 2025 10:54

Martin Neugebauer
Martin Neugebauer
29. 3. 2025 • 6:55

Jo konkurence je nutná , to schvaluji.
Mne se ale líbí ta myšlenka těch navrtaných nosičů, nejen jestli ty lety jsou potom levnější ale taky kvůli tomu bincu ve vesmíru , to je už teď jako smetiště na těch orbitech...
No s těmi satelity , takové počty , vypadá to přehnaně, ale stačí jedna velká sluneční erupce , a minimálně půlka jich bude off, takže ok , proč ne , naše společnost bez satelitu bude jak malíř bez ruk a bez očí... Ok, ale tím pádem ty společnosti by měli být zodpovědné za ten svůj kosmický odpad taky ne ?
Co dělá Musk aby si po sobě tam nahoře uklidil ? Jasný satelity může navést do atmosféry aby zhořeli , ale když se rozbíjí třeba po té erupci, co jako s tím ?
Jako vesmír je všech , ale ten bordel bude jeho ne ?
To trochu připadá jak komunismus , všechno je všech a po všem potopa ...

Buffalo007
28. 3. 2025 • 13:56

No hádám, že chvíli bude mít tahle raketa navrch co se týká max. nosnosti. Tak se třeba někomu bude hodit. Ovšem velmi brzo SpaceX pravděpodobně dokončí vývoj Starship a díky znovupoužitelnosti bude mít SpaceX znova velkou výhodu v ceně.

Diego Adams
Diego Adams
28. 3. 2025 • 8:40

Nenávistná kampaň proti Elonovi stále pokračuje? 🙂
Autor článku dělá, jakoby doteď nemělo space X žádnou dotační konkurenci.
Vzhledem k tomu že vždy existovala nějaká firma která dostávala větší dotace než space X a space X stejně naprosto převálcovala všechny bude jejich úspěch asi zakopán jinde.A) Konkurence je zdravá a kéž by bylo víc firem jako je space X.
B) Když vezmu rakety Falcon, Falcon heavy a pravděpodobně již brzy létající starship, v dohledné době se bohužel žádné opravdové konkurence určitě nedočkáme. technologický náskok space X je v tuto chvíli příliš veliký.

Bobanowicz
28. 3. 2025 • 7:29

Bohužel provoz "Ariane 6" vychází o dost dráž ve srovnání s provozem "Falcon 9", takže důvody pro použití "Ariane 6" mohou být pouze politické, důvody ekonomické hovoří proti.
Četl jsem, že prý ve vývoji už je znovupoužitelná Ariane, která by provoz měla zlevnit na úroveň Falcona.
Nemá tady náhodou někdo nastudovaný v jakém je to aktuálně stavu?

Ales Nedvidek
Ales Nedvidek
27. 3. 2025 • 21:10

Už v první větě článku čtu nesmysl. SpaceX není tak úspěšná díky tomu, že by každý týden vypustila jeden nový Falcon 9, ale díky tomu že vypouští raketu levně recyklovanou. Nově vyrobený je jen 2. stupeň. Dokonce i kryty užitečného zatížení jsou přepoužívány a každý let je tak o nějakých 6 mil. USD levnější. Téměř vše si dělají u sebe ve firmě bez využití mnoha outsourcingových pijavic.Firmě ULA držím palce, protože konkurence je třeba jako sůl. Pokud však mantrou ULA, Arianespace a podobných bude to, aby fungovaly jako sociální programy pro zaměstnávání armády zaměstnanců aerokosmických firem napříč kontinenty, tak nelze čekat že zvýší svou konkurenceschopnost.Je fakticky jedno co která firma historicky dokázala. Počítá se jen současná výkonnost. O tom jak nyní funguje například Boeing si štěbetají i holubi na střeše... Dokud do těchto firem, představujících ono historické rodinné stříbro, budou nadále státy bezmyšlenkovitě cpát hordy peněz, tak se nic k lepšímu nezmění.

Názor byl 1× upraven, naposled 27. 3. 2025 21:11

Petr Vojvo
27. 3. 2025 • 19:59

Ať se ULA daří.
Zatím to bylo fiasko dotované US vládou.
SpaceX bude ještě dlouho skoromonopol.

Názor byl 2× upraven, naposled 27. 3. 2025 20:03

Určitě si přečtěte

Články odjinud