Boring company a jejich tunely jsou další klasická muskovina. Pořád stejný scénář.V ničem, co kdy Musk dělal, nikdy nebyly použity žádné převratné a revoluční věci na začátku. Nikdy a nikde. Vždy šlo o kombinaci levných a obyčejných věcí s tím, že cílem je danou věc zlevnit, dělat masově a teprve výsledek po mnoha malých krocích měl přinést něco, co revoluční bude.Když začínal s platbami po internetu, použil jednoduchá řešení, která postupně vyrostla v platební systém PayPal, který celou revoluci plateb začal. Sám o sobě nebyl tak úžasný, měl spoustu much, ale definoval úplně nový obor.Když začal s elektroauty, začal spolupracovat na předělávce sériového Lotusu na elektroverzi. Nic revolučního to nebylo. Ale po malých krocích a po několika modelech vyrábí masově elektromobily, které zásadně změnily obor. A ještě pořád mění. Přišel s konceptem, který je zásadně jiný, než zavedená auta (bez ohledu na pohon). Změnil zavedené dodavatelské řetězce, přináší průběžně updaty. Ani jedna z těch věcí není sama o sobě nic revolučního a nikdy nebyla. Ale jako jeden z mála viděl, co kombinace těchto změn může přinést.Se SpaceX začínal také v malém, Falcon 1 byl sice zajímavý, ale první starty dopadly špatně. Když už se mu dařily starty, trvalo dlouho, než se Falcony 9 naučily spolehlivě přistávat. A zase se nejednalo o revoluci na začátku, ale o postupné změny, využívání levnějších postupů... Nyní SpaceX dominuje. A Boring Company je zase stejný scénář - Muskl tvrdí, že cílem je stavět tunely extrémně levně, rychle, pokud možno automaticky. Takže jejich razící stroje dělají jen tolik, kolik je nezbytně nutné, celé tunely jsou co nejjednodušší. Výsledek je, že jsou už teď schopni stavět velmi rychle a to jsou reálně na začátku celého vývoje. Využívají řešení, která už dávno existují - způsobem ražení počínaje, přes samotnou stavbou z prefabrikovaných dílů, až po využívání svých vlastních Tesel jako dopravního prostředku. Dá se to udělat lépe? Zcela určitě. Dá se to udělat s větší přepravní kapacitou. Rozhodně. Dá se to ale udělat levněji a rychleji s tím, že každý další tunel bude jednodušší a rychlejší na stavbu? O tom už mám dost pochybnosti.Ve výsledku tohle opravdu může změnit i dopravu ve městech. Není ani zdaleka jisté, že se tak stane, ale potenciál to má rozhodně větší, než individuální a zdlouhavá stavba metra, kdy pro každou stavbu vzniká nový projekt, musí se řešit spousta věcí atd. A tím neříkám, že už nemá smysl metro stavět. Má. Metro má a bude mít celou řadu výhod. Ale bude to pořád hodně drahá sranda a zaplatí to jen tam, kde takové metro dokážou vytížit. Muskovy minitunely si místo toho bude moci dovolit mnohem více subjektů, mohou doplňovat městské okruhy apod. Ale bude to ještě dlouho trvat, jako koneckonců u všeho, do čeho se Musk pustil - první verze nikdy nebyly žádný zázrak, ale bylo to něco, na čem se postupně Musk a lidi kolem něj učili, jak to udělat lépe, rychleji, levněji, masověji.