V něčem takovém bychom se podle Elona Muska mohli pohybovat po městě. Vlastně pod městem.
Ačkoli je minubus celý prosklený, moc výhledů by z něj po většinu cesty nebylo. Bude se pohybovat převážně v tunelech
V tunelech pod městy by podle vize Elona Muska mohli jezdit na kolejnicových platformách nejen tato specializovaná vozidla, ale i běžná auta.
Razící stroj už vyhloubil první tunel
21
Fotogalerie

ELONOVINKY: Co už dokázala Muskova „nudná“ The Boring Company

  • Každé úterý porce novinek o aktivitách Elona Muska a jeho firem
  • Elon Musk, to nejsou jen elektromobily Tesla a rakety SpaceX
  • Podívejte se, na čem pracuje jeho The Boring Company

Vedle elektromobilů, raket a solárního byznysu se Elon Musk koncem roku 2016 pustil do dalšího projektu – chce prostřednictvím husté sítě tunelů řešit dopravu ve městech. Základem myšlenky je levná a efektivní ražba tunelů, ve kterých se budou automobily pohybovat na platformách pohybujících se rychlostí až 200 km/h. Projekt vzniká v rámci nově založené firmy The Boring Company.

Právě o The Boring Company a jejich posledních aktivitách se dozvíte v pilotním dílu videopořadu Elonovinky, který připravujeme ve spolupráci s Elonx.cz. Bude vycházet každé úterý na VTM.cz.

Levné a malé tunely

Cena ražby běžných tunelů je v současnosti extrémně vysoká – například v Los Angeles stojí jeden kilometr tunelu pro metro přibližně půl miliardy dolarů. Elon Musk chce tuto cenu snížit alespoň desetkrát. Základem pro tuto myšlenku bude velikost - tunely mohou mít daleko menší průměr, když budou jednosměrné a vozidla se v nich budou pohybovat na kolejnicových platformách.

Tunelů má být ale o to více. Cílem je vybudovat vícevrstvou síť tunelů napříč městy, které by byly přímo napojeny na stávající silniční infrastrukturu. A to až takovým způsobem, že by automobily z povrchu do tunelu sjížděly rovnu ze silnic zabudovanými výtahy.

Vyvíjí se rovněž samotná technologie ražby. Nový razicí stroj by měl fungovat na elektřinu, měl by ho řídit automaticky systém a v hloubce pod 9 metrů byste na povrchu neměli zaznamenat, že pod vámi pracuje. Počítá se také s efektivním využitím vykopaného materiálu přímo u tunelových staveb.

Pro auta, lidi i hyperloop

Standardní varianta tunelu bude určena pro automobily a osobní přepravu. Auta ale nebudou jezdit sama, ale na autonomních plošinách. Ty budou používat pro pohon elektromotor a rozjedou se až přes 200 km/h.

Namísto plošin budou moci do tunelu vyrazit i platformy s nákladem či speciální „minibusy“ pro přepravu osob.

Tunel s uzavřeným systémem bez vzduchu bude sloužit pro hyperloop, ve kterém se kapsle s lidmi bude moci pohybovat rychlostí kolem tisíce kilometrů za hodinu. S takto uzavřeným systémem Elon Musk počítá pro meziměstskou dopravu.

Aktuálně The Boring Company (v překladu "Nudná společnost") čeká na povolení od úřadu v Los Angeles na ražbu další části testovacího tunelu. V mezičasech se ale rozhodně nenudí - firma začala nabízet plamenomet. Bláznivá akce měla především marketingový cíl, který byl bezesporu naplněn. A teď už se zase může pustit do tunelů...

Určitě si přečtěte

Články odjinud