Elektromobily | Baterie | Akumulátory

Elonroad nabije elektromobily během jízdy ze silnice. Řešení chce eliminovat hlavní nevýhodu elektrických aut

Když si Švéd Dan Zethraeus chtěl před osmi lety koupit elektromobil, nepřipadal mu deklarovaný dojezd na jedno nabití dostatečný. Celkem logicky tedy řešil omezené možnosti jeho nabíjení, neboť nabíjecí infrastruktura v té době nebyla ani zdaleka dostačující. Přišel tedy se svým vlastním nápadem, který pojmenoval Elonroad.

Jeho základní myšlenka spočívá v nabíjení elektromobilů během jízdy. Hned na začátek podotkněme, že název projektu nemá nic společného se šéfem Tesly Elonem Muskem.

První kilometr

Úspěch se samozřejmě nedostavil přes noc. Během osmi let Zethraeus navázal spolupráci s univerzitou v Lundu a získal dotaci od švédské vlády. Nyní se chystá začít instalovat první kilometr Elonroad na komunikaci poblíž města Lund.

Celý systém se vyznačuje jednoduchou instalací, spočívající v namontování speciální „kolejnice“ na povrch vozovky. Není tedy nutné provádět žádné výkopové práce. Zethraeus upozorňuje, že není nutné elektrifikovat celou délku silnice. „Pokud [auto] jede jeden kilometr po naší elektrické silnici, může pokračovat další dva kilometry na získanou energii. To dělá celkem tři kilometry jízdy.“

Ze strany elektromobilů spočívá nezbytná úprava v přidání sběrače, instalovaného na spodní část vozu. Ten pak obstarává odběr elektrické energie a její ukládání do baterií vozidla pro další jízdu. V praxi to znamená, že s Elonroad nebudou elektrické vozy potřebovat tak velké akumulátory.

Dávalo by to smysl

Nutnost menších baterií by mohla znamenat snížení ceny elektromobilů, což by mělo přispět k jejich většímu rozšíření a v konečném důsledku i ke snížení exhalací. Menší akumulátory by mohly přinést i nižší spotřebu vzácných materiálů, jako je lithium nebo kobalt.

Je jasné, že v případě úspěchu čeká celý projekt Elonroad opravdu dlouhá cesta, než se stane tak běžným jako je třeba značení jízdních pruhů na dálnicích a silnicích. V každém případě dává docela velký smysl dodávat elektromobilům energii průběžně, místo toho, aby ji musely vozit s sebou.

Instalace v Lundu bude první skutečnou zkouškou systému Elonroad. Stejně jako u všech konceptů bude nyní nutné nasbírat zkušenosti, odstraňovat chyby, závady a překážky. Ale jednoho dne se možná na auta, napájená z vozovky, budeme dívat jako na naprostou samozřejmost.

Nevadí vyšší rychlost, voda ani sníh

Zařízení na silnici připomíná zpomalovací příčný práh, ovšem poněkud nízký a umístěný podélně. Je konstruován tak, že se dá bezpečně přejet i při rychlostech nad 100 km/h při potřebě přejíždění z pruhu do pruhu. Dále konstrukce umožňuje podtékání vody a v zásadě ji nevadí ani sníh - ten by ale bylo nutné z kolejnic průběžně odhrnovat. 

Kovová kolejnice je rozdělena na segmenty, ve kterých se střídavě aktivují póly dobíjecího okruhu. Auto má přes většinu šířky podvozku zabudované automaticky výklopné sběrače, a to ve třech řadách tak, aby byl stále zprostředkován kontakt se dvěma sousedními segmenty nabíjecí kolejnice. Tím dojde k uzavření elektrického obvodu a dobíjení. 

Z hlediska bezpečnosti a ztrát je důležité, že se napětí na jednotlivých segmentech objeví až v okamžiku, kdy se nad nimi vyskytuje automobil. Tento aktivační mechanismus je velmi rychlý a funguje i při rychlostech nad 100 km/h. Aktuálně systém funguje na napětí 48 V, ale do budoucna se počítá s provozem až na 600 V, což by umožnilo dobíjet vyšším výkonem. 

Systém sběračů se pak dá samozřejmě využít i při statickém dobíjení - kus dobíjecí kolejnice může být instalován na parkovacím místě a zaparkované auto se tak může začít dobíjet bez nutnosti připojovat kabel do zásuvky. 

Diskuze (55) Další článek: Hokej online: Kde sledovat mistrovství světa v hokeji 2019

Témata článku: Elektromobily, Baterie, Energie, Akumulátory, CO2, Lithium, Scania, Hlavní nevýhoda, Elektrické auto, Silnice, Elektro, Tesla, Lund, Elon Musk, Sběrač, Elektromobil, Kolejnice, Nevýhoda, Jízda


Určitě si přečtěte

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

** Máme tu další českou phishingovou vlnu ** Podle průzkumů máme stále problém s kybernetickou gramotností ** Nebezpečím jsou děti, které opouštějí rodiče

Jakub Čížek | 34

Vybrali jsme 21 programovatelných hraček a stavebnic pro děti i jejich rodiče

Vybrali jsme 21 programovatelných hraček a stavebnic pro děti i jejich rodiče

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme 21 stavebnic pro malé caparty i budoucí experty na A.I.

Jakub Čížek | 10

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

** Kolem baterií a akumulátorů koluje řada mýtů, nepravd a polopravd ** Dnes vám devět z nich zkusíme vyvrátit na základě faktů ** Většina z nich totiž neplatí pro moderní lithiové baterie

Karel Kilián, David Polesný | 99