Akumulátory | Elektromobily | Baterie

Elonroad nabije elektromobily během jízdy ze silnice. Řešení chce eliminovat hlavní nevýhodu elektrických aut

Když si Švéd Dan Zethraeus chtěl před osmi lety koupit elektromobil, nepřipadal mu deklarovaný dojezd na jedno nabití dostatečný. Celkem logicky tedy řešil omezené možnosti jeho nabíjení, neboť nabíjecí infrastruktura v té době nebyla ani zdaleka dostačující. Přišel tedy se svým vlastním nápadem, který pojmenoval Elonroad.

Jeho základní myšlenka spočívá v nabíjení elektromobilů během jízdy. Hned na začátek podotkněme, že název projektu nemá nic společného se šéfem Tesly Elonem Muskem.

První kilometr

Úspěch se samozřejmě nedostavil přes noc. Během osmi let Zethraeus navázal spolupráci s univerzitou v Lundu a získal dotaci od švédské vlády. Nyní se chystá začít instalovat první kilometr Elonroad na komunikaci poblíž města Lund.

Celý systém se vyznačuje jednoduchou instalací, spočívající v namontování speciální „kolejnice“ na povrch vozovky. Není tedy nutné provádět žádné výkopové práce. Zethraeus upozorňuje, že není nutné elektrifikovat celou délku silnice. „Pokud [auto] jede jeden kilometr po naší elektrické silnici, může pokračovat další dva kilometry na získanou energii. To dělá celkem tři kilometry jízdy.“

Ze strany elektromobilů spočívá nezbytná úprava v přidání sběrače, instalovaného na spodní část vozu. Ten pak obstarává odběr elektrické energie a její ukládání do baterií vozidla pro další jízdu. V praxi to znamená, že s Elonroad nebudou elektrické vozy potřebovat tak velké akumulátory.

Dávalo by to smysl

Nutnost menších baterií by mohla znamenat snížení ceny elektromobilů, což by mělo přispět k jejich většímu rozšíření a v konečném důsledku i ke snížení exhalací. Menší akumulátory by mohly přinést i nižší spotřebu vzácných materiálů, jako je lithium nebo kobalt.

Je jasné, že v případě úspěchu čeká celý projekt Elonroad opravdu dlouhá cesta, než se stane tak běžným jako je třeba značení jízdních pruhů na dálnicích a silnicích. V každém případě dává docela velký smysl dodávat elektromobilům energii průběžně, místo toho, aby ji musely vozit s sebou.

Instalace v Lundu bude první skutečnou zkouškou systému Elonroad. Stejně jako u všech konceptů bude nyní nutné nasbírat zkušenosti, odstraňovat chyby, závady a překážky. Ale jednoho dne se možná na auta, napájená z vozovky, budeme dívat jako na naprostou samozřejmost.

Nevadí vyšší rychlost, voda ani sníh

Zařízení na silnici připomíná zpomalovací příčný práh, ovšem poněkud nízký a umístěný podélně. Je konstruován tak, že se dá bezpečně přejet i při rychlostech nad 100 km/h při potřebě přejíždění z pruhu do pruhu. Dále konstrukce umožňuje podtékání vody a v zásadě ji nevadí ani sníh - ten by ale bylo nutné z kolejnic průběžně odhrnovat. 

Kovová kolejnice je rozdělena na segmenty, ve kterých se střídavě aktivují póly dobíjecího okruhu. Auto má přes většinu šířky podvozku zabudované automaticky výklopné sběrače, a to ve třech řadách tak, aby byl stále zprostředkován kontakt se dvěma sousedními segmenty nabíjecí kolejnice. Tím dojde k uzavření elektrického obvodu a dobíjení. 

Z hlediska bezpečnosti a ztrát je důležité, že se napětí na jednotlivých segmentech objeví až v okamžiku, kdy se nad nimi vyskytuje automobil. Tento aktivační mechanismus je velmi rychlý a funguje i při rychlostech nad 100 km/h. Aktuálně systém funguje na napětí 48 V, ale do budoucna se počítá s provozem až na 600 V, což by umožnilo dobíjet vyšším výkonem. 

Systém sběračů se pak dá samozřejmě využít i při statickém dobíjení - kus dobíjecí kolejnice může být instalován na parkovacím místě a zaparkované auto se tak může začít dobíjet bez nutnosti připojovat kabel do zásuvky. 

Diskuze (55) Další článek: Hokej online: Kde sledovat mistrovství světa v hokeji 2019

Témata článku: Akumulátory, Elektromobily, Energie, Baterie, CO2, Lithium, Scania, Silnice, Sběrač, Elon Musk, Kolejnice, Nevýhoda, Elektrické auto, Elektro, Tesla, Jízda, Lund, Elektromobil, Hlavní nevýhoda


Určitě si přečtěte

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

** Neuronová síť DeOldify obarvuje fotky ** Můžete si ji vyzkoušet sami i bez superpočítače ** YouTube je plný obarvených ikonických videí

Jakub Čížek | 21

Jakub Čížek
PythonHistorieProgramování
Jak v prohlížeči vypnout oznámení zasílaná webovými stránkami

Jak v prohlížeči vypnout oznámení zasílaná webovými stránkami

** Obtěžují vás neustálé dotazy webů, zda chcete zobrazovat oznámení? ** Můžete je zakázat, a to jak kompletně, tak i pro jednotlivé stránky ** Připravili jsme návody pro Chrome, Firefox, Edge a Operu

Karel Kilián | 11

Karel Kilián
Jak na InternetTipyProhlížeče
AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

** AMD představilo novou generaci desktopových procesorů řady Ryzen 5000 ** Nová architektura Zen 3 přináší mnoho vylepšení a přibližně 19% zvýšení výkonu IPC ** Všechny modely budou v prodeji 5. listopadu

Karel Javůrek | 44

Karel Javůrek
RyzenProcesoryAMD
Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

** Máme HBO Go, máme Netflix... ** Ale stejně krademe filmy a seriály ** Když už musíte, stahujte torrenty bezpečně v Seedru

Jakub Čížek | 146

Jakub Čížek
TorrentPirátství
Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

** Jak funguje biometrické zabezpečení ve Windows ** Nejlepší správci hesel ** Létáme v Microsoft Flight Simulator

Časopis Computer | 5

Časopis Computer
Časopis Computer
Nové mapy Google: Česko vypadá, jako by bylo kdesi na ruské Sibiři
Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek | 21

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

** Mobil za 8 000 Kč uspokojí většinu uživatelů ** Klasické foťáky stačí, širokáče ale zklamaly ** Zásadní jsou rozdíly ve výkonu

Časopis Computer | 5

Časopis Computer
Časopis Computer