Emisní kladivo dopadne i na lodní dopravu. Unie si chce konečně posvítit na lodní motory

  • EU chce změnit systém obchodování s uhlíkovými emisemi
  • Vůbec poprvé se v tomto směru zabývá lodní dopravou
  • Zavede finanční sankce a chce prosadit udržitelná paliva

Evropská unie má tento týden navrhnout revizi systému obchodování s uhlíkovými emisemi. Patrně nejzajímavějším bodem má být snaha vůbec poprvé stanovit cenu za emise z lodní dopravy. Majitelé lodí v evropském regionu jsou těmito kroky znepokojeni.

Evropská komise, která je nadnárodním orgánem Evropské unie, má dle CNBC ve středu 14. července předložit návrh zákona o ekologických palivech pro lodní dopravu v rámci EU. Jde o součást širšího balíčku reforem, které mají pomoci splnit aktualizované klimatické cíle.

Lodní emise v centru pozornosti

EU se zavázala, že do roku 2030 sníží emise uhlíku o 55 % (ve srovnání s úrovní v roce 1990) a do roku 2050 se stane klimaticky neutrální. Splnění tohoto cíle bude vyžadovat také snížení emisí z dopravy o 90 % během příštích tří desetiletí.

Aby bylo možné tyto cíle splnit, plánuje Unie provést největší reorganizaci svého systému obchodování s emisemi od zahájení této politiky v roce 2005. Očekává se, že se historicky poprvé rozšíří i na lodní dopravu.

Tyto zprávy pochopitelně vyvolaly obavy v řadách majitelů a provozovatelů firem, zabývajících se lodní dopravou. Zástupce generálního tajemníka největšího mezinárodního sdružení lodní dopravy BIMCO Lars Robert Pedersen uvedl, že není žádným tajemstvím, že odvětví má z plánů Evropské unie obavy.

Dle jeho názoru návrh nejen neprospěje mezinárodní politice, ale především nepovede ke snížení regionálních emisí uhlíku. V konečném důsledku jen připraví lodní průmysl o peníze, které by jinak mohly být vynaloženy na snížení emisí ve flotile.

Cesta k udržitelným palivům

Pedersen kritizuje především fakt, že platba za vyprodukované emise je ve své podstatě zdaněním, které nijak nepřispěje ke zlepšení situace. Dle jeho slov „to spíše vypadá jako snaha vybrat peníze“, což není nejvhodnější způsob snižování emisí.

Evropská nezisková organizace Transport & Environment získala údajný návrh zákona, který požaduje, aby se lodě postupně přeorientovaly na udržitelná paliva. EU uvádí, že je „naléhavě nutné“ přijmout opatření k řešení mezinárodních emisí z námořní a letecké dopravy a že iniciativy zaměřené na tyto oblasti budou mít za cíl zvýšit výrobu a využívání udržitelných leteckých a námořních paliv.

Pedersen optimisticky uvedl, že je důležité nepropadat panice kvůli uniklému návrhu, a poznamenal, že v nadcházejících dnech může být ještě revidován. „Abych byl upřímný, ani jsem se neobtěžoval to číst, protože si myslím, že je to v tuto chvíli ztráta času. Máme datum, kdy bude předložen konečný návrh, a ten si pak velmi pečlivě přečteme,“ řekl.

Lodní doprava, která je zodpovědná za přibližně 2,5 % celosvětových emisí skleníkových plynů, je považována za poměrně obtížně dekarbonizovatelné odvětví, protože nízkouhlíková paliva nejsou široce dostupná v potřebném rozsahu. Členské státy EU a Evropský parlament budou muset nejprve vyjednat konečné znění reforem, což je proces, který by podle odhadů analytiků mohl trvat zhruba dva roky.

Diskuze (84) Další článek: V nitru Vindriktningu: Kutil rozkuchal nové laciné čidlo kvality ovzduší od Ikey

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,