Konec jedné éry. Odchod ikony. Poslední legenda. Možná taková označení odmítnete jako nadsázku, ale – alespoň v leteckých a cestovatelských kruzích – tomu tak určitě nebude. V úterý 31. ledna bylo dodáno poslední letadlo Boeing 747 Jumbo Jet, které kdy bylo vyrobeno.
„Ne nadarmo je to legenda komerčního letectví. Existují dobré důvody, proč je považován za 'královnu nebes'," řekl zakladatel společnosti Atmosphere Research Group a dlouholetý stoupenec leteckého průmyslu Henry Harteveldt. Při té příležitosti poukázal na nesčetné způsoby, kterými tento stroj pomohl zahájit moderní éru letecké dopravy.
Sbohem, a šáteček!
Letoun s hrbem v horní části, ve kterém se skrývalo druhé patro paluby pro cestující, byl z designového hlediska natolik typický, že ho poznávali i naprostí laici. Definitivně poslední kus 747-8 s pořadovým číslem 1574 převzaly americké aerolinky Atlas Air, zabývající se nákladními a charterovými lety.
Když v roce 1970 poprvé nastoupil do komerčního provozu pro společnost Pan Am, představovala konstrukce dvoupatrového letounu s hrbem technologický zázrak. Boeing 747 se stal prvním dvoupatrovým „širokotrupým“ dopravním letadlem na světě a jeho horní paluba vytvářela nezaměnitelnou siluetu.
Jeho schopnost létat na mezikontinentálních linkách s kapacitou více než 400 cestujících pomohla zpřístupnit dálkovou leteckou dopravu širokým masám. „Bylo to letadlo, které umožnilo leteckým společnostem snížit provozní náklady, což jim následně dovolilo nabízet letenky za nižší cenu a umožnit cestování většímu počtu lidí,“ vzpomíná Harteveldt.
Boeing 747 se stal také oblíbeným nákladním letadlem, protože jeho příď lze zvednout a otevřít tak přední část pro nakládku nákladu a nadrozměrných palet. Nákladní dopravci po celém světě – včetně společnosti Atlas, která v úterý převzala poslední kus – proto ochotně zařadili tento letoun do svých flotil.
Ještě máte šanci se Boeingem 747 proletět
Poslední osobní verze 747 byla dodána téměř před šesti lety – v roce 2017 tento stroj pořídila společnost Korean Air. V současnosti nahrazují čtyřmotorovou „sedm čtyři sedmičku“ širokotrupá letadla se dvěma motory, která jsou díky tomu úspornější a levnější na provoz.
Pro Boeing bude vypuštění modelu 747 z nabídky osobních letadel pravděpodobně znamenat urychlení již probíhajícího trendu výroby letadel typu 777. Chystaná modernizace letadla 777X, pozoruhodná díky sklápěcím koncům křídel, zvýší kapacitu o zhruba 50 cestujících. Očekává se, že tato varianta dorazí k leteckým společnostem až v roce 2025, tedy asi o pět let později, než se původně předpokládalo.
I když výroba Boeingu 747 skončila, budou tato letadla ještě nejméně deset let brázdit oblohu. Předpokládaná životnost stroje je totiž 20 až 25 let a v současnosti je po celém světě stále v provozu zhruba 300 nákladních letadel tohoto typu. V osobním provozu zůstává necelých pět desítek letadel, která jsou rozdělena mezi pouhé čtyři osobní letecké společnosti.
Zdaleka největší flotilu má Lufthansa – německý vlajkový dopravce provozuje 27 letadel jak starší verze 747-400, tak i nejnovější 747-8. Air China má ve své flotile ještě deset Boeingů 747, Korean Air devět a Asiana Airlines má ve své flotile už jen jeden letoun.