ESA podpořila lunární satelitní síť Moonlight. Ne všichni jsou nadšení

• ESA nedávno podpořila projekt Moonlight
  • Ten zahrnuje vybudování konstelace satelitů na orbitě Měsíce
  • Tento ambiciózní plán však má i své odpůrce

Vesmír se pomalu zaplňuje. Týká se to především orbity Země, ale brzy může být těsno i na oběžné dráze Měsíce. Evropská vesmírná agentura ESA nedávno podpořila projekt Moonlight konsorcia institucí a soukromých společností, který zahrnuje vybudování konstelace satelitů na orbitě Měsíce. Měla by tak vzniknout satelitní síť, která bude zajišťovat trvalou komunikace se Zemí.

Americká NASA odhodlaně pokračuje v přípravách na návrat astronautů na Měsíc v programu Artemis. ESA toto úsilí podporuje, mimo jiné i v oblasti komunikací. ESA by například měla zajistit komunikační modul pro stanici Lunar Gateway.

V projektu Moonlight a přípravě trvalého spojení mezi Měsícem a Zemí hrají významnou roli společnosti Surrey Satellite Technology Limited a Telespazio. ESA projekt podporuje především kvůli tomu, že takové komunikační spojení zlevní a zjednoduší budoucí mise k Měsíci, kterých zřejmě bude pěkná řádka.

Jak uvádí Elodie Viau, která v ESA vede telekomunikace a integrované aplikace, trvalé spojení s Měsícem více otevře výzkum a využití kosmického prostoru pro ESA i mezinárodní partnery, včetně soukromých společností.

Pro všechny zúčastněné nabídne kvalitní komunikaci i navigaci. Projekt Moonlight by mohl přispět rovněž k tomu, že se na Měsíc a do vesmíru vypraví i další země, které zatím nemají tak rozsáhlý kosmický výzkum.

Zní to dobře, ale...

Jak je ale v podobných případech obvyklé, ambiciózní plány mají i své odpůrce. Problém je například v tom, že konstelace Moonlight může podstatně narušit projekt unikátního gigantického radioteleskopu na odvrácené straně Měsíce.

Radioteleskop Lunar Crater Radio Telescope (LCRT) by mohl získat nesmírně cenné poznatky o vesmíru v oblasti dlouhých rádiových vln. Pokud ale bude kolem Měsíce obíhat hejno satelitů s intenzivním komunikačním provozem, tak to fungování uvedeného teleskopu velmi zkomplikuje.

Jak je vidět, o Měsíci se ještě nepochybně budou vést vášnivé spory a debaty. Budoucnost ukáže, které projekty se prosadí a nad kterými se zavře voda.

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022