Zdraví | Tělo

Esenciální oleje mohou vyvolávat růst prsní tkáně chlapců

Mladým chlapcům, kteří pravidelně používají esenciální oleje (například levandulový či čajovníkový), hrozí zvýšené riziko, že budou trpět tzv. prepubertální gynekomastií, tedy abnormálním zvětšením prsů. Plyne to z výsledků nové studie provedené odborníky z National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS).

Problém spočívá v tom, že některé rostlinné oleje obsahují chemikálie schopné pořádně rozhodit naše hormony. Jde o pádnou připomínku toho, že „přírodní“ nutně nemusí znamenat „dobré pro člověka“.

Kenneth Korach a J. Tyler Ramsey z NIEHS již dříve zjistili, že ve výše zmíněném levandulovém a čajovníkovém oleji se nacházejí látky, které imitují estrogen a současně inhibují testosteron. Pozdější výzkum tyto závěry částečně zpochybnil, ale nyní jmenovaní vývojoví biologové předložili nové důkazy.

Během laboratorních testů bylo 8 takových konkrétních chemikálií aplikováno na lidské buňky rakoviny prsu. A ukázalo se, že všechny mají různě silné estrogenní a/nebo antiandrogenní účinky. Jinak řečeno, všechny byly technicky schopny přispět ke stimulaci proliferace tkáně prsní žlázy u chlapců.

Inkriminované chemikálie navíc naleznete i v minimálně 65 dalších běžně prodávaných esenciálních olejích. Jak ale upozornil pediatr Ieuan Hughes z University of Cambridge, je toho ještě hodně, co o této problematice nevíme.

„Ne u každého, kdo se takovým olejům vystavuje, se vyskytnou nežádoucí účinky, takže je možné, že určití jedinci jsou vůči účinkům chemických látek citlivější, nebo možná používají zbytečně moc produktů. Mezi estrogenem, testosteronem a jinými hormony v těle existuje komplexní vztah, který v těchto experimentech nelze replikovat,“ řekl Hughes BBC.

Diskuze (1) Další článek: FBI používá prsty mrtvol k odemčení jejich iPhonů