Esenciální oleje mohou vyvolávat růst prsní tkáně chlapců

Mladým chlapcům, kteří pravidelně používají esenciální oleje (například levandulový či čajovníkový), hrozí zvýšené riziko, že budou trpět tzv. prepubertální gynekomastií, tedy abnormálním zvětšením prsů. Plyne to z výsledků nové studie provedené odborníky z National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS).

Problém spočívá v tom, že některé rostlinné oleje obsahují chemikálie schopné pořádně rozhodit naše hormony. Jde o pádnou připomínku toho, že „přírodní“ nutně nemusí znamenat „dobré pro člověka“.

Kenneth Korach a J. Tyler Ramsey z NIEHS již dříve zjistili, že ve výše zmíněném levandulovém a čajovníkovém oleji se nacházejí látky, které imitují estrogen a současně inhibují testosteron. Pozdější výzkum tyto závěry částečně zpochybnil, ale nyní jmenovaní vývojoví biologové předložili nové důkazy.

Během laboratorních testů bylo 8 takových konkrétních chemikálií aplikováno na lidské buňky rakoviny prsu. A ukázalo se, že všechny mají různě silné estrogenní a/nebo antiandrogenní účinky. Jinak řečeno, všechny byly technicky schopny přispět ke stimulaci proliferace tkáně prsní žlázy u chlapců.

Inkriminované chemikálie navíc naleznete i v minimálně 65 dalších běžně prodávaných esenciálních olejích. Jak ale upozornil pediatr Ieuan Hughes z University of Cambridge, je toho ještě hodně, co o této problematice nevíme.

„Ne u každého, kdo se takovým olejům vystavuje, se vyskytnou nežádoucí účinky, takže je možné, že určití jedinci jsou vůči účinkům chemických látek citlivější, nebo možná používají zbytečně moc produktů. Mezi estrogenem, testosteronem a jinými hormony v těle existuje komplexní vztah, který v těchto experimentech nelze replikovat,“ řekl Hughes BBC.

Diskuze (1) Další článek: FBI používá prsty mrtvol k odemčení jejich iPhonů

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Tělo, Chemie, Laboratorní test, BBC, Estrogen, Zvýšené riziko, Lidská buňka, Nežádoucí účinek, DisrupTor, Testosteron, Nová studie, Hughes, Nový důkaz, Účinky, Tyler, Chemická látka, Zvětšení, Provedený odborník, Karcinogen, Cambridge, Olej, Chlap, Tkáň

Nokia 9210 Communicator. Před 22 lety hi-tech, dnes by se nám z tolika tlačítek zamotala hlava

** Přesně před 22 lety představila Nokia svůj legendární model 9210 ** Třetí generace komunikátorů přinesla mnohá vylepšení ** Jako první Nokia běžel na Symbianu (S80), uměl fungovat jako fax

Tomáš HolčíkFilip Kůžel
RetroLegendyVideo
Instagram je plný selfíček vytvořených umělou inteligencí. S aplikací Lensa je můžete mít taky

** Hitem Instagramu posledních dní jsou umělecká selfíčka ** Stojí za nimi aplikace Lensa a engine Stable Diffusion ** Za selfíčka si samozřejmě zaplatíte, stojí to ale za to?

SelfieUmělá inteligenceMobilní aplikace

Nejlepší aplikace pro tento týden: Náhrada za Twitter, konec rozptylování a pomoci při řešení sporů

** V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? ** Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. ** Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace