Přeprava lidí i nákladů po tuzemských kolejích bude od příštího roku násobně bezpečnější než dosud. Změnu k lepšímu si slibuje stát i velcí dopravci od zavedení bezpečnostního systému ETCS (European Train Control System).
Technologie, která se již testuje a na stovkách kilometrů hlavních tratí bude povinná od ledna, představuje za desítky let jednu z nejvýznamnějších, ale za desítky miliard korun také jednu z vůbec nejnákladnějších proměn české železnice. Největší hráči byznysu na kolejích jsou i přes vysoké náklady ve vzácné shodě: tahle investice Česku jedině prospěje. Protestují naopak menší dopravci, podle kterých hrozí konec desítek lokálních tratí.
Co je to ETCS
Je to jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. V praxi například dokáže zastavit dva proti sobě jedoucí vlaky a zabránit tak nehodě v případě, že strojvedoucí včas nereaguje na varování. Systém má také umožnit vyšší rychlost vlaků a vyšší propustnost tratí, na které se tak „vejde“ více vlaků.
Na ETCS postupně přechází evropské státy, což dopravcům umožní, aby s vlaky mohli volně přejíždět z jedné země do druhé. Systém totiž nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích. Zařízení, bez něhož se neobejde budování vysokorychlostních tratí, ale i na klasických tratích zajistí vyšší bezpečnost a zvýšení rychlosti nad 160 km/h.
Zdroj: Správa železnic
Čtyři oběti a desítky zraněných si vyžádala tragická nehoda ze začátku června, při které se v Pardubicích srazil noční rychlík RegioJetu s nákladním vlakem. K neštěstí by s nejvyšší pravděpodobností nedošlo, pokud by již naplno fungoval systém ETCS. K jeho úplnému spuštění dojde v několika fázích v lednu příštího roku. Bez patřičně vybavených vlaků tak dopravci na hlavní železniční koridory s výhradním provozem nevyjedou. Kdo chce v byznysu zůstat, musí masivně investovat, byť s přispěním od Evropské unie i státu.
Přihlaste se
a zdarma dočtěte
tento článek
Po přihlášení můžete také
diskutovat pod články