• Astronomové objevili v okolí Europy vodní páru
  • Atmosféra se nachází jen nad jednou polokoulí
  • Vodní pára se do atmosféry dostává sublimací z povrchového ledu
Foto: ESA/Hubble, J. da Silva

Europa má slabou atmosféru z vodní páry. Zajímavé je, že jen nad jednou polokoulí  | Foto: ESA/Hubble, J. da Silva

Jediným měsícem ve Sluneční soustavě, který má významnou atmosféru, je Saturnův měsíc Titan. Okolo dalších alespoň trochu větších měsíců ale není úplné vakuum. Dokonce i okolo našeho Měsíce se nachází sem tam nějaký ten atom.

Lorenz Roth z Královského technologického institutu pro vesmír a fyziku plazmatu KTH ve Švédsku se v nové studii podíval detailně na Jupiterův měsíc Europa.

Ledový měsíc je jedním z nejzajímavějších objektů ve Sluneční soustavě. Pod ledovou krustou se pravděpodobně nachází oceán kapalné vody. Udržují ho silné slapové síly blízkého Jupiteru.

Kyslík jako důkaz přítomnosti vodní páry

Roth vzal ultrafialová pozorování Hubblova dalekohledu z let 1999, 2012, 2014 a 2015. Na jejich základě objevil v okolí Europy kyslík. Podle studie se jedná o důkaz přítomnosti vodní páry.

Foto: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute

V ledové krustě jsou praskliny, kterými se do výšky až 100 km dostává vodní pára z podpovrchového oceánu. Atmosféra v okolí měsíce má ale jiný původ. Slunečné světlo způsobuje sublimaci povrchového ledu.

Atmosféra z vodní páry má pouze miliardtinu tlaku atmosféry na povrchu Země a nenachází se nad celou Europou. Dlouhodobá pozorování Hubblova dalekohledu ukazují, že se vždy nachází jen nad jednou polokoulí a to tou „vlečnou“, která je proti směru pohybu měsíce okolo Jupiteru.

Diskuze (5) Další článek: Plná baterie za půl minuty. Gogoro rozjíždí výměnu akumulátorů v malých motorkách

Témata článku: Vesmír, Země, Astronomie, Švédsko, Saturn, Atmosféra, Sluneční soustava, Jupiter, Hubble, Polokoule, Vodní pára, Pára, Jupiterův měsíc Europa, Astronom, Evropa, Titan

Den D je tady, dnes vyšly Windows 11. Jak stáhnout instalační ISO?
Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy