Letadla | Evropa | Vojenství

Evropa připravuje stíhací letoun šesté generace. Bude z něj pěkný výhled a nezachytí ho radar

  • V Paříži byla představena maketa evropského stíhacího letounu 6. generace
  • Projekt nese jméno Future Combat Air System
  • FCAS by měl poprvé vzlétnout v roce 2026

Na pařížském svátku letadel a létání Paris Air Show před pár dny představili maketu stroje, který by se měl stát evropským stíhacím letounem šesté generace. Projekt nese jméno Future Combat Air System, čili FCAS. Na návrhu tohoto futuristického stíhače pracuje francouzská společnost Dassault ve spolupráci s evropským leteckým gigantem Airbusem.

Pro Dassault je to první zcela nový design stíhacího letounu po čtyřech desetiletích. Tehdy vyvinuli stíhací letoun Dassault Rafale. Pokud vše půjde podle plánu, tak by FCAS měl poprvé vzlétnout v roce 2026.

Pilot bude mít luxusní výhled

Pokud je možné soudit z představené makety, letoun FCAS bude mít vyvýšenou „bublinovou“ kabinu, která by měla zajistit pilotovi luxusní výhled. Stroj by měl zjevně mít dva motory a nasávání vzduchu velmi podobné letounu Lockheed Martin F-35 Lightning II. FCAS by měl mít křídla plynule přecházející do trupu, což zvětšuje vnitřní objem letounu a nabízí více prostoru pro uložení paliva a zbraňových systémů.

FCAS působí na první pohled „stealth“ dojmem a na tuto vlastnost konstrukce budou tvůrci letounu jistě klást velký důraz. Vše nasvědčuje tomu, že půjde o jednomístný letoun. Vzhledem k astronomickým cenám podobných letounů páté a šesté generace prý lze očekávat, že se nepočítá s dvoumístnou verzí. Představená maketa letounu ukazuje, že by celý přední prostor kabiny měl zabírat digitální displej, kde se budou zobrazovat potřebné informace.

Maketa FCAS je asi o jednu čtvrtinu až jednu třetinu větší nežli stíhač Rafale. Ten jako bojový letoun čtvrté generace nese veškerou výzbroj a také část paliva externě, tedy na povrchu letadla. FCAS bude muset mít veškeré vybavení uvnitř, jinak by nemohl být dostatečně „stealth“.

Zatím vše nasvědčuje tomu, že FCAS bude nejvíce „evropským“ bojovým letounem historii. Bude-li jeho vývoj zdárně završen, tak by stroje FCAS měly nahradit jak francouzské letouny Rafale, tak i stroje European Eurofighter.

S nasazením strojů FCAS počítají i Španělsko s Německem, které jsou partnerskými zeměmi Airbusu. Naopak Velká Británie, která si v minulosti nakoupila letouny Eurofighter, momentálně spoléhá na vývoj stealth stíhače Tempest, na kterém pracuje společnost BAE Systems.

Letouny FCAS budou jak pilotované lidskými piloty, tak i autonomní a ovládané povely na dálku. Některé z autonomních strojů budou fungovat jako plnohodnotné stíhací letouny, některé budou specializované na elektronický boj, zatímco další budou útočit na radary a systémy protivzdušné obrany protivníka. Kromě jiných vlastností budou tyto nové letouny také schopné nést jaderné zbraně různého typu.

Diskuze (23) Další článek: DisplayPort 2.0 přijde už v roce 2020. Umožní připojení 16K displeje přes USB-C

Témata článku: Technika, Budoucnost, Letadla, Evropa, Vojenství, Létání, Armáda, Velká Británie, Airbus, Letoun, Nasávání, Stroj, Výhled, BAE Systems, Maketa, Eurofighter, Stíhací letoun, Pěkný výhled, Generace, Paris Air Show, Radar, Dassault, Tempest, Paříž