Schéma stanice Gateway Foto: NASA/ESA

Schéma stanice Gateway | Foto: NASA/ESA

Gateway Foto: ESA

Gateway | Foto: ESA

Orion se servisní sekcí u Měsíce Foto: NASA/ESA/ATG Medialab

Orion se servisní sekcí u Měsíce | Foto: NASA/ESA/ATG Medialab

Kosmická loď Orion využije servisní sekci, kterou vyrobí Evropská kosmická agentura ze zásobovací lodě ATV. Foto: NASA

Kosmická loď Orion využije servisní sekci, kterou vyrobí Evropská kosmická agentura ze zásobovací lodě ATV. | Foto: NASA

Centrální stupeň SLS při testech Foto: NASA

Centrální stupeň SLS při testech | Foto: NASA

Připravovaná raketa SLS  Foto: NASA

Připravovaná raketa SLS  | Foto: NASA

Loď Orion pro první let (Artemis 1) při testech Foto: NASA/Rad Sinyak

Loď Orion pro první let (Artemis 1) při testech | Foto: NASA/Rad Sinyak

Výhled na Zemi z modulu Cupola na ISS Foto: NASA

Výhled na Zemi z modulu Cupola na ISS | Foto: NASA

Z modulu Cupola je také nádherný výhled na Zemi. Foto: NASA

Z modulu Cupola je také nádherný výhled na Zemi. | Foto: NASA

Gateway Foto: ESA
Orion se servisní sekcí u Měsíce Foto: NASA/ESA/ATG Medialab
Kosmická loď Orion využije servisní sekci, kterou vyrobí Evropská kosmická agentura ze zásobovací lodě ATV. Foto: NASA
Centrální stupeň SLS při testech Foto: NASA
9
Fotogalerie

Evropa stvrdila podpisem účast na návratu na Měsíc. Poslední článek řetězce ale krvácí

  • Evropská kosmická agentura bude hrát důležitou roli při návratu člověka na Měsíc
  • Má to ale háček
  • Na poslední článek řetězce programu Artemis zatím nejsou peníze.

Člověk se vrací na Měsíc. Současné týdny a měsíce s trochou nadsázky připomínají polovinu 60. let, kdy vznikaly základy programu Apollo, který měl naplnit ambiciozní cíl prezidenta Kennedyho a dostat člověka na Měsíci do konce desetiletí. Nyní je na stole nový ambiciozní cíl – rok 2024.

Pracuje se na mnoha frontách. Ve Stennis Space Cente v Mississippi je testován centrální stupeň rakety SLS. Objevily se určité problémy. Jakmile se je podaří vyřešit, proběhnou poslední dva z mnoha testů – plnění paliva (vodík a kyslík) a následně také zážeh čtyř motorů RS-25.

Apollo 2.0 má název Artemis a na rozdíl od svého předchůdce bude mezinárodní. Velmi důležitou roli bude hrát Evropská kosmická agentura (ESA), jejímž členem je už hezkých pár let také Česká republika. Generální ředitel ESA Jan Wörner a šéf NASA Jim Bridenstine podepsali před pár dny Memorandum o porozumění. 

ESA dodá servisní sekce pro kosmickou loď Orion. Při prvním letu na Měsíc dopraví Orion astronauty k lunárnímu modulu na oběžné dráze. Při těch dalších bude cílem Orionu menší orbitální stanice na velmi vysoké dráze okolo Měsíce, která bude fungovat jako přestupní stanice. Gateway alias brána má umožnit trvalou přítomnost na Měsíci, ale poslouží také jako odrazový můstek pro let na Mars. 

ESA se zavázala, že pro stanici dodá dva moduly. Prvním je I-Hab (International Habitation Module), který bude jedním z obytných modulů. Hlavním stavitelem je ESA, ale reálně se na jeho přípravě budou podílet také partneři z USA a Japonska.

Druhý modul ESPRIT poskytne další kapacitu pro palivo (xenon, hydrazin), komunikační systémy a  také prosklený modul podobný slavnému modulu Cupola na ISS, z něhož je nejen krásný výhled na Zemi ale především na velkou část stanice.

ESPRIT bude mít dvě části: ESPRIT Communications bude poskytovat komunikaci pro stanici a má odstartovat v roce 2024. Druhá část ESPRIT Refueller nabídne zmíněné palivové nádrže a prosklený modul. Odstartovat má v roce 2027.

ESA také potvrdila, že dostane tři „jízdenky“ pro své astronauty, aby mohli letět na Gateway. Do výběrového řízení na astronauta ESA se mohou hlásit i Češi. Politika je v tomto ale neúprosná a většinu míst si rozeberou země, které do rozpočtu ESA platí nejvíce – Francie, Itálie, Německo.

Program zatím krvácí

Mnoho částí programu Artemis je hotových nebo téměř hotových: raketa SLS, loď Orion (a to včetně evropské servisní sekce). Připravují se už i moduly pro Gateway. Drhne zatím jen poslední článek řetězce – lunární modul nebo obecně Human Landing System (HLS). NASA vybrala tři firmy, které dnes pracují na stavbě modulu – SpaceX, Blue Origin (v konzorciu s dalšími firmami) a Dynetics. 

Potřeba jsou však peníze. NASA potřebuje ve fiskálním roce 2021 na HLS asi 3,2 miliardy dolarů. Zatím má jen 600 milionů. Celkový vývoj má stát do roku 2025 asi 16 miliard. Vzhledem k tomu, že ostatní části jsou už hotové, spolkne HLS do roku 2025 asi 57 % financí na program Artemis (nepočítáme Gateway).

Všechny tři firmy pracují na HLS s celkovou částkou 967 milionů dolarů, které jim NASA dala na rozpracováni návrhů. Už brzy ale budou potřeba další peníze. Programová manažerka HLS Lisa Watson-Morgan na nedávném kongresu uvedla, že NASA udělala několik zajímavých kroků, které agentuře získají další měsíc navíc.

Watson-Morganová se však obává, že pokud bude finanční nejistota pokračovat, mohou některé firmy z práce na LHS vycouvat. Mají totiž i další své projekty, za které dostávají zaplaceno. 

S dosavadní odvedenou prací je přitom NASA u všech zúčastněných maximálně spokojená – 22. října všechny tři společnosti dokončily základní certifikační kontroly.

NASA preferuje možnost, kdy nakonec pro stavbu modulu vybere dvě ze tří firem. Pokud nebudou peníze pro HLS brzy schváleny, nebude to znamenat konec programu Artemis. Jen si u termínu „2024“ pro první přistání člověka na Měsíci od roku 1972 změníme označení z „obtížně splnitelný“ na „nesplnitelný.“

Určitě si přečtěte

Články odjinud