Vesmír | Astronomie | Dalekohledy

Evropa zahájila stavbu extrémně velkého dalekohledu

• V Chile začala stavba největšího dalekohledu světa.
  • ELT bude mít hlavní zrcadlo o průměru 39 metrů.
  • Dalekohled má být dokončen v roce 2024.
  • Stavbu realizuje Evropská jižní observatoř, jejímž členem je také Česká republika.

V Chile na hoře Cerro Armazones v pátek oficiálně začala stavba největšího dalekohledu v historii.

Ve výšce 3 000 metrů nad mořem vyrůstá Extrémně velký dalekohled (Extremely Large Telescope, ELT). Astronomové z Evropské jižní observatoře (ESO) si lokalitu nevybrali náhodou. V Andách už mají své velké přístroje. Nedaleko ELT se nachází například současná vlajková loď ESO – Velmi velký dalekohled (VLT).

Jižní obloha je pro astronomy atraktivnější a v Chile jsou perfektní podmínky. Pozorování je možné uskutečnit v drtivé většině nocí.

Velká skládačka

ELT bude mít hlavní zrcadlo o průměru 39,3 metrů. Vyrobit zrcadlo o takové velikosti by bylo samozřejmě technicky velmi složité a to ani nemluvíme o dopravě do chilské pouště. Zrcadlo se proto bude skládat ze 798 menších hexagonálních segmentů.

Od hlavního zrcadla se paprsky kosmických objektů odrazí k sekundárnímu zrcadlu, které má 4,2 metrů a je největším sekundárním zrcadlem v historii. Od něj pak budou směřovat ještě k dalším třem menším zrcadlům.

Celý dalekohled má hmotnost 3 000 tun a je ukrytý pod kopulí o hmotnosti 500 tun, výšce 80 a průměru 85 metrů.

Planety podobné Zemi i první galaxie

ELT samozřejmě bude vybaven adaptivní optikou. Pomoci osmi laserů se vysoko v atmosféře vytvoří umělá hvězda. Podle toho se pak velmi rychle mírně deformuje tvar čtvrtého zrcadla a tím se prakticky vyruší vliv atmosféry.

ELT bude hledat exoplanety podobné Zemi nepřímými metodami, ale dokáže také přímo zobrazit větší planety. Očekává se i výzkum protoplanetárních disků, ze kterých planety vznikají.

Kromě toho se dalekohled podívá na první galaxie a bude sledovat jejich vývoj v čase. Dalším úkolem bude například výzkum temné energie a dalších otázek, které souvisí s vývojem vesmíru.

Není sám

Astronomické přístroje udělají vždy určitý skok ve své velikosti. V současné době mají největší dalekohledy světa průměr hlavního zrcadla kolem 10 metrů. Dva desetimetry najdeme na Havaji (Keckovy dalekohledy), další pak na Kanárských ostrovech (Velký kanárský dalekohled).

Další meta je 30 až 40 metrů a ELT v této kategorii nebude sám. Na Havaji by měl vyrůst Thirty Meter Telescope o průměru 30 metrů. V Chile na observatoři Las Campanas se staví unikátní Giant Magellan Telescope. Bude se skládat ze sedmi zrcadel o průměru 8,4 metrů na jedné montáži.

Předpokládaný harmonogram výstavby

• 2020: instalován první segment hlavního zrcadla
  • 2023: kopule a struktura dalekohledu dokončeny
  • 2024: instalován poslední segment hlavního zrcadla
  • Konec roku 2024: první světlo
  • 2025: první světlo pro přístroje

Podívejte se také na komentovanou fotogalerii.

Diskuze (4) Další článek: EU ruší roaming a operátoři kličkují v pravidlech. Už mají tři triky