Populární sledovací služba Flightradar24 zaznamenává krátce před Vánocemi okolo 120 tisíc komerčních letů denně. Během letních dovolených pak číslo každý rok poskočí až ke 150 tisícům, do hry totiž vstupují prázdninové chartery.
Evropské dopravní nebe patří k těm nejhustším, a proto máme také jeden z nejdelších seznamů hříšníků (PDF), kteří nesplňují naše bezpečnostní standardy. Jejich letadla nikdy nespatříte jak na ruzyňské ranveji, tak v desetikilometrové výšce kdesi nad Jihlavou.
129 aerolinek od Severokorejců po Aeroflot
Databázi zakázaných leteckých společností udržuje Evropská komise a nová jména zapisuje na základě doporučení EASA, tedy Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví. Poslední jméno přibylo v pátek 13. prosince.
Seznam hříšníků v číslech (prosinec 2024):
- Stopku v EU má 129 leteckých společností
- 100 aerolinek získalo osvědčení v zemích s nízkými bezpečnostními standardy
- 22 aerolinek získalo osvědčení v Rusku
- 7 aerolinek má závažné bezpečnostní nedostatky
Nejnovějším zářezem EASA je společnost Air Tanzania, která spadá do posledního šuplíku opravdu nebezpečných dopravců.
Síť linek Air Tanzania. Do Evropy už sice nelétají, region ale obsluhují i nadále
Ničeho se ale nebojte. I když totiž africké aerolinky v minulosti létaly do mnoha destinací v Evropě včetně německého Frankfurtu, Říma nebo Athén, dnes už silně zadlužený dopravce obsluhuje především vlastní zemi a okolní sousedy s napojením na Johannesburg, Dubaj a další asijské huby.
Moskva má stopku a s ní i část Afriky
Ze stejného důvodu se při cestách vyhněte také Air Zimbabwe, Fly Bagdád a raději vám nedoporučíme ani jediného severokorejského leteckého dopravce Air Koryo. V Evropě má totiž ban na všechna svá letadla až na dva mladší stroje ruské výroby Tupolev Tu-204.
Boeing 737-700 Fly Bagdád na istanbulském letišti (2023)
Vyjma těchto největších hříšníků seznam z drtivé většiny zaplnily společnosti, které jsou nedůvěryhodné hlavně kvůli zemím kde se upsaly k podnikání. Stručně řečeno, EASA zcela právem pochybuje o kvalitě, standardech a dohledu leteckých orgánů třeba v Afghánistánu, Angole a Rovníkové Guineji.
Pokud byste tedy uvažovali o leteckém startupu v některé z těchto zemí, s cestami Prahy opravdu nepočítejte. Výčet mnoha exotických jmen z Afriky a Asie nakonec zakončuje dvaadvacítka dopravců zapsaných v Rusku. Ti jsou na seznamu především ze sankčních důvodů, a tak se do Prahy ještě nějaký čas nepodívá ani Aeroflot nebo třeba Rossiya Airlines.