Vesmír | Mimozemský život | DNA

Experiment NASA potvrdil, že cukry DNA mohou vznikat ve vesmíru

• Ve vesmíru může vznikat a existovat deoxyribóza
  • Jde o cukr, kterýje zodpovědný za písmeno „D“ ve zkratce DNA
  • Tento cukr představuje klíčový prvek struktury řetězce DNA a přispívá k jeho stabilitě

Zatím víme o jediném místě ve vesmíru, kde se nachází život. Tím je samozřejmě Země. V poslední době se objevuje stále více důkazů, že základní stavební kameny života mohou vznikat leckde ve vesmíru.

Astrofyzici NASA teď přihodili do sbírky objevů zjištění, že ve vesmíru může vznikat a existovat deoxyribóza, tedy cukr, který je zodpovědný za písmeno „D“ ve zkratce DNA. Tento cukr představuje klíčový prvek struktury řetězce DNA a přispívá k jeho stabilitě.

Tým vědců výzkumného centra NASA Ames Research Center zajímalo, jestli může deoxyribóza vzniknout v mezihvězdném prostoru. Jejich výzkum dopadl úspěšně a ve vakuové komoře, která simulovala vesmírný prostor, cukr DNA skutečně vytvořili.

Udělali to tak, že nejprve připravili vakuovou komoru, aby odpovídala prostoru ve vesmíru. Následně do ní vložili hliník o teplotě, která byla blízká absolutní nule. Pak tým do komoru vpustil plynnou směs vodní páry a metanolu, tedy látek, které se běžně nacházejí v mezihvězdném prostoru. Nakonec obsah vakuové komory ozařovali UV zářením, čímž napodobovali záři hvězd.

Co se dělo ve vakuové komoře?

Vzhledem k extrémně nízké teplotě se na povrchu hliníku vytvořila vrstva ledu. Led pak zahřálo UV záření. Tým pak analyzoval materiál ve vakuové komoře a zjistil, že tam vznikla deoxyribóza, a také ještě další formy cukrů.

Jak to v podobných případech bývá, tak autoři zdůrazňují, že jejich výsledky ještě neznamenají, že tento cukr skutečně vzniká v kosmickém prostoru. Aby to badatelé Amesova centra ověřili, tak prozkoumali několik vzorků z uhlíkových chondritů. V meteoritech objevili stopy jednodušších cukrů a alkoholů. Cukr DNA tam sice nebyl, ale výzkum prý ještě nekončí.

Šéf výzkumného týmu Michel Nuevo říká, že nevíme, jak běžný je ve vesmíru život, a zdali tam nějaký vůbec je. Můžeme si prý ale být dost jistí, že nepřítomnost základních stavebních kamenů života není tím, co by rozvoji života ve vesmíru bránilo.

Diskuze (12) Další článek: Kevin je zpět! Google vtipně oživil film Sám doma ve vánoční reklamě