Experiment v duchu Jurského parku: na Floridě vypustí do volné přírody 750 milionů geneticky upravených komárů

Američtí vědci připravují experiment, který již nyní budí velké vášně: v následujících dvou letech hodlají na Floridě vypustit do volné přírody 750 milionů geneticky upravených komárů. Pro pilotní projekt již získali povolení od Agentury pro ochranu životního prostředí (Environment Protection Agency; EPA), informuje Interesting Engineering.

Cílem je snaha eliminovat nebo alespoň výrazně snížit populaci komára tropického, který na člověka přenáší smrtelné choroby, jako je virus Zika či horečky chikungunya a dengue. Proti projektu brojí místní obyvatelé i několik skupin, zabývajících se ochranou životního prostředí.

Upravení komáři

„Je to vzrušující vývoj, protože představuje průlom ve více než desetileté práci stovek zanícených lidí z mnoha zemí, kteří chtějí chránit společnost před horečkou dengue, Zikou, žlutou horečkou a dalšími chorobami“ uvedl generální ředitel britsko-americké společnosti Oxitec Gray Frandsen v květnu poté, co Agentura pro ochranu životního prostředí zaštítila tento projekt.

Geneticky modifikovaný komár, označovaný jako OX5034, byl upraven tak, aby samičky uhynuly před přechodem do larvální fáze. Přežijí tak pouze samečci, kteří se živí výhradně rostlinným nektarem, takže nešíří žádné nemoci. Logicky tak může dojít k postupnému vymýcení celé populace komára tropického.

Povolení EPA obsahuje povinnost upozornit úřady 72 hodin před vypuštěním první várky komárů v oblasti Florida Keys, což je souostroví s přibližně 1700 ostrovy ležící na jižním okraji amerického státu Florida. Oxitec pak musí po dobu 10 týdnů provádět testy komárů a monitorovat jejich populaci.

Zásadní odpor

„Přes všechny naléhavé krize, kterým čelí náš národ a stát Florida – jako je pandemie COVID-19, rasová nespravedlnost, změna klimatu – vláda použila peníze daňových poplatníků na experiment v duchu Jurského parku," kritizuje ředitelka Mezinárodního střediska pro posuzování technologií a Centra pro bezpečnost potravin Jaydee Hanson.

Manažerka mezinárodní sítě ekologických organizací Přátelé Země Dana Perls vyjádřila své přesvědčení, že nejde ani tak o naléhavou potřebu řešit choroby přenášené komárem, jakož spíše o snahu o maximalizaci zisků společnosti Oxitec.

Celý experiment vystavuje vědce řadě etických otázek – především zda má člověk právo takovým způsobem zasahovat do přírody. Případné vyhynutí komárů může způsobit nerovnováhu lokálního ekosystému, jejíž následky si aktuálně neumíme představit.

Na druhé straně boj proti komárům v oblasti Florida Keys stojí americký státní rozpočet více než milion dolarů ročně. Většina peněz je investována do nákladného leteckého postřiku, jehož cílem je omezení komáří populace. Genetická modifikace působí v tomto směru jako levnější alternativa.

Diskuze (43) Další článek: U.S. Air Force předvedlo prototyp létajícího auta

Témata článku: Příroda, Výzkum, USA, Genetika, Ekologie, Experiment, Hmyz, Zika, Duch, EPA, Jurský park, Florida Keys, Interesting Engineering, Populace, Choroba, Komáři, Oxitec, Florida

Subvarianta omikronu BA.2 znepokojuje epidemiology. V Dánsku už tvoří skoro polovinu případů

** SARS-CoV-2 omikron má tři hlavní subvarianty: BA.1, BA.2 a BA.3 ** BA.2 je ještě nakažlivější než již tak značně infekční omikron. ** V Dánsku již tvoří polovinu všech případů nákazy omikronem

SARS-CoV-2Mutace

Další ze sérií Xboxu by měla vyjít v kolekci ve stylu Halo: Master Chief Collection

Remaky a remastery starších her jsou i po letech žhavé téma. Na minulé generaci Microsoft zabodoval s kolekcí Halo a vypadá to, že něco podobného chystá pro další značku.

XboxSpekulace