Facebook chce odříznout Google od hlavního zdroje příjmů

  • Facebook otevřel vlastní reklamní síť dalším hráčům
  • Snaží se prosadit efektivnější spojení mezi vydavatelem a inzerentem
  • Weby mohou dosáhnout zvýšení příjmů z reklamy až o 30 %

Facebook oznámil podporu reklamy na webu a v aplikacích pomocí procesu „header bidding“, který odstraňuje třetí stranu a umožňuje přímé spojení mezi inzerentem a vydavatelem. Facebook se pro rychlé rozšíření začal spojovat s velkými partnery, mezi kterými je i Amazon.

Facebook byl už od počátku velmi uzavřený, ale podařilo se mu postavit tu největší sociální síť s nejpodrobnějšími informacemi o jednotlivých uživatelích z celého světa. Vytvořil si tak vlastní vnitřní reklamní síť, která dokáže být extrémně efektivní díky tomu, že lze cílit na přesně specifikované uživatele, což je výhodné pro inzerenty

Hlavní příjem Facebooku tvoří reklama a zisk se díky tomu naposledy zvýšil meziročně dokonce více než dvojnásobně. I když sice počet uživatelů stále roste (dle posledních čísel 1,86 miliardy měsíčně aktivních uživatelů), Facebooku je jasné, že je omezen vlastní bublinou a bude muset zabírat pozice i mimo vlastní „časoprostor“. A tam je největším konkurentem Google.

Facebook a Google, vládci digitální reklamy

Pokud jde o digitální reklamu na internetu a v aplikacích, během let trh ovládli pouze dva hlavní hráči, kteří si vezmou většinu – Facebook a Google. Jedná se tak o klasický příklad duopolu, kterých v technologických světech vídáme spoustu (AMD vs Intel nebo iOS vs Android). Během letošního roku se dle eMarketeru předpokládá, že obě společnosti získají příjem kolem 106 miliard dolarů, přičemž Google asi 77,7 miliardy dolarů a Facebook přibližně polovinu – 33,8 miliardy dolarů.

Klepněte pro větší obrázek
Příjmy z digitální reklamy v USA - vládne duopol Googlu a Facebooku (IAB)

Hlad po penězích tak mají obě společnosti, ale Facebook má rozhodně větší touhou dohnat Google, respektive získat jeho příjem pro sebe. Kvůli tomu se více a více dostává mimo vlastní uzavřené brány sociální sítě. A nyní nastupuje další fáze, která mu k tomu pomůže.

Chytré spojení s Amazonem a dalšími

Facebook oznámil, že ve spolupráci s Amazonem, AppNexus, Index Exchange, Media.net, Sonobi a Sortable v oblasti mobilní reklamy umožní využít nový proces integrace reklamní sítě (Audience Network) pomocí header biddingu, což umožní vydavatelům i inzerentům přímé a efektivní spojení.

Díky spojení server-to-server dojde také k odstranění třetí strany (SSP) a transparentnímu spojení, které je zároveň výhodnější pro všechny strany a umožní rychlejší načítání stránky.

Klepněte pro větší obrázek
První partneři, kteří spolupracují s Facebookem v oblasti header biddingu v rámci jeho Audience Network

Spojení je možné i přes open source nástroje PreBid a PubFood a dle Facebooku mohou vydavatelé dosáhnout průměrného zvýšení příjmů o 10 % až 30 %. Facebook se ale pochlubil i vyjádřením šéfa programatické reklamy na webu Daily Mail – Matta Wheatlanda, podle kterého se v rámci testování na webech a aplikacích podařilo zlepšit výnosy z kvalitních impresí až trojnásobně. A na to už vydavatelé budou hodně slyšet.

Příjem Googlu je v ohrožení

V současné době tvoří příjem Googlu přibližně ze 70 % právě reklama, což by mohl být do budoucna velký problém. Pokud se totiž bude Facebooku dařit získávat tržní podíl na svou stranu, budou Googlu významně klesat příjmy a tím pádem i zisky.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání zdrojů příjmů Googlu v čase (Statista)

Hlavní problém Google je v tom, že nedokázal na poli komplexních sociálních sítí vytvořit dostatečnou konkurenci Facebooku, přičemž sociální sítě jsou dnes extrémně důležité. Pokud ale do kategorie sociálních sítí dáme videoplatformu Youtube, kde Google vládne, má s čím bojovat. Ale i v této oblasti se Facebook velmi rychle posouvá a nativní video včetně nových formátů videoreklam přímo na Facebooku rychle přibývá.

Facebook tak sice nemůže Googlu konkurovat v reklamách v rámci vyhledávání, ale tam má Google už slušnou konkurenci v podobě Bingu od Microsoftu, který pomalu ukusuje tržní podíl – hlavně v USA. Navíc se hledání informací stále více přesouvá z webu do jednotlivých specializovaných aplikací, obzvláště na mobilních telefonech.

Uvidíme, jak souboj Google a Facebooku dopadne, každopádně Facebook má k dispozici kvalitnější data o uživatelích a má sílu i schopnosti, které jsou srovnatelné s Googlem. Jedno je tak jisté. Google musí jednat, jinak by se mohly karty obrátit a bude dvojkou na poli digitální reklamy.

Foto: Jason McELweenie, (CC BY 2.0)

Diskuze (12) Další článek: Herní streamy jedoucí nonstop jsou jako televize, rozhodlo Německo a nařídilo pořízení vysílací licence

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,