FarFarOut: Po dvou měsících opět padl rekord s nejvzdálenějším tělesem Sluneční soustavy

• Astronomové objevili nový nejvzdálenější objekt na oběžné dráze kolem Slunce
  • Jeho dráha je od Slunce vzdálená asi 140 AU
  • Tomuto objektu se přezdívá „FarFarOut“

Pokud jde o Sluneční soustavu, její vnitřní část, kde obíhají planety, už známe docela dobře. Ale na periferii našeho hvězdného systému je ale ještě mnoho neprobádaných oblastí, v nichž obíhají kolem Slunce po velmi vzdálených oběžných drahách doposud neznámá tělesa. A vědci je postupně objevují.

Loni v prosinci oznámil mezinárodní tým astronomů, že vystopovali relativně malý, kulovitý a růžově zbarvený objekt, jehož oběžná dráha je od Slunce vzdálená asi 120 AU, čili 120ti násobek vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí. V té chvíli to byl vůbec nejvzdálenější známý objekt na oběžné dráze kolem Slunce a od svých objevitelů dostal přezdívku „FarOut“.

Tento rekord ale příliš dlouho nevydržel. Astronom Scott Sheppard z amerického institutu Carnegie Institution for Science a jeho spolupracovníci v těchto dnech oznámili, že mají data, z nichž vyplývá existence dalšího doposud neznámého objektu, který obíhá Slunce po dráze, jenž je vzdálená od Slunce dokonce asi 140 AU.

Nový objekt je tedy asi 3,5krát dále od Slunce, nežli Pluto. Také Sheppard a spol. dali novému objektu přezdívku v podobném duchu. Říkají mu „FarFarOut“. Pokud se tento objev potvrdí, tak jde o nový nejvzdálenější známý objekt Sluneční soustavy.

Podle Shepparda je FarFarOut velmi nezřetelný. Jeho detekce je na hranici možností soudobých přístrojů. Proto zatím o objektu nevíme prakticky nic jiného, než že je opravdu velmi daleko od Slunce.

Potvrdíme konečně existenci Devítky?

Jak FarOut, tak i FarFarOut, se kvůli extrémní vzdálenosti od Slunce pohybují z našeho pohledu jen velice pomalu. Proto bude astronomům i s jejich nejlepšími přístroji trvat asi celé roky, nežli se jim podaří odhadnout podobu jejich oběžných drah.

Až se tak ale stane, tak by jejich dráhy měly vědcům napovědět, jak je to s případnou existencí Devítky, čili stále hypotetické další planety Sluneční soustavy, která by mohla být i docela velká a obíhala by ve veliké vzdálenosti od Slunce.

Devítka by mohla být planetou o hmotnosti asi desetinásobku naší Země. Šťastnou souhrou okolností jsou nově objevené objekty FarOut a FarFarOut ve „správné“ části oblohy, kde by se mohl výrazněji projevovat případný gravitační vliv Devítky. Znalost jejich oběžných drah tedy bude pro astronomy, kteří teď po Devítce intenzivně pátrají, velmi přínosná.

Diskuze (6) Další článek: První verze Edge na Chromiu se blíží. Vývojáři omylem ukázali i testovací ikonu