Fascinující bakterie pohlcuje toxické kovy a vylučuje drobné zlaté nugety

Pohádku o huse snášející zlatá vajíčka známe snad všichni. V reálném světě na takovou husu samozřejmě asi nenarazíte, ale to neznamená, že některé organismy nedokážou s kovy pracovat opravdu úžasným... tařka pohádkovým... způsobem.

Učebnicovým příkladem mohou být bakterie Cupriavidus metallidurans. V roce 2009 totiž vyšlo najevo, že tyto mikroby dokážou pohlcovat toxické sloučeniny zlata a přeměňovat je na kovovou formu zmíněného prvku, aniž by to ohrožovalo jejich existenci.

Nyní vědci konečně zjistili, jak přesně to dělají. Několikaletý výzkum odhalil, že disponují důmyslným ochranným mechanismem, který skvěle funguje i proti mědi.

Konkrétně se jedná o enzymy CupA a CopA. První jmenovaný je už nějakou dobu znám díky studiu jiných bakterií, ale druhý byl zatím nalezen jen u C. metallidurans. A právě on umožňuje konverzi sloučenin zlata na formy, které jsou pro buňky hůře absorbovatelné.

„Tím je zajištěno, že do buněčného interiéru se dostává méně sloučenin mědi a zlata, takže bakterie nejsou tak otráveny,“ konstatoval mikrobiolog Dietrich H. Nies z Martin Luther University Halle-Wittenberg.

Výše popsaný mechanismus C. metallidurans umožňuje žít i na místech, kde jiné druhy (pouze s CupA) už nemají šanci. Způsobuje však i to, že na povrchu bakterií se objevují malilinké zlaté nugety. Tyto poznatky by teoreticky mohly být využity k získávání dotyčného drahého kovu z rud, které ho obsahují jen malé množství.

Zdroj: Martin Luther University Halle-Wittenberg

Diskuze (2) Další článek: Intel Vaunt: První chytré brýle, ve kterých nebudete vypadat jako kyborg

Témata článku: Příroda, Výzkum, Bakterie, Buňky, Kovy, Reálný svět, Popsaný mechanismus, Cupr, Zlato, Sloučenina, Tox, Úžasný způsob, Malé množství, DRO, Měď, Copa, Pohl, Mikrobiolog, Učebnicový příklad, Nugety, Martin Luther

Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Evropská uniePrávoInternet
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft