Fascinující bakterie pohlcuje toxické kovy a vylučuje drobné zlaté nugety

Pohádku o huse snášející zlatá vajíčka známe snad všichni. V reálném světě na takovou husu samozřejmě asi nenarazíte, ale to neznamená, že některé organismy nedokážou s kovy pracovat opravdu úžasným... tařka pohádkovým... způsobem.

Učebnicovým příkladem mohou být bakterie Cupriavidus metallidurans. V roce 2009 totiž vyšlo najevo, že tyto mikroby dokážou pohlcovat toxické sloučeniny zlata a přeměňovat je na kovovou formu zmíněného prvku, aniž by to ohrožovalo jejich existenci.

Nyní vědci konečně zjistili, jak přesně to dělají. Několikaletý výzkum odhalil, že disponují důmyslným ochranným mechanismem, který skvěle funguje i proti mědi.

Konkrétně se jedná o enzymy CupA a CopA. První jmenovaný je už nějakou dobu znám díky studiu jiných bakterií, ale druhý byl zatím nalezen jen u C. metallidurans. A právě on umožňuje konverzi sloučenin zlata na formy, které jsou pro buňky hůře absorbovatelné.

„Tím je zajištěno, že do buněčného interiéru se dostává méně sloučenin mědi a zlata, takže bakterie nejsou tak otráveny,“ konstatoval mikrobiolog Dietrich H. Nies z Martin Luther University Halle-Wittenberg.

Výše popsaný mechanismus C. metallidurans umožňuje žít i na místech, kde jiné druhy (pouze s CupA) už nemají šanci. Způsobuje však i to, že na povrchu bakterií se objevují malilinké zlaté nugety. Tyto poznatky by teoreticky mohly být využity k získávání dotyčného drahého kovu z rud, které ho obsahují jen malé množství.

Zdroj: Martin Luther University Halle-Wittenberg

Diskuze (2) Další článek: Intel Vaunt: První chytré brýle, ve kterých nebudete vypadat jako kyborg

Témata článku: Výzkum, Příroda, Bakterie, Buňky, Martin Luther, Popsaný mechanismus, Zlato, Sloučenina, DRO, Reálný svět, Kovy, Copa, Měď, Mikrobiolog, Úžasný způsob, Nugety, Učebnicový příklad, Tox, Malé množství

Hry zadarmo, nebo se slevou: halloweenské akce a Among the Sleep zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Hry zdarmaSlevové akce

Retro sci-fi The Invincible upoutá pozornost hutnou atmosférou v prvním teaseru

Po prvních obrázcích přichází také první teaser trailer.

FPSVideoAdventury