Fascinující: V ranním šálku kávy je ukrytý obrovský chemický vesmír

• V jediném šálku kávy se nalézají miliardy molekul
  • Mnohé z nich mají velice zajímavé funkce
  • Podívejte se na video, které tento chemický vesmír ukazuje
Fascinující: V ranním šálku kávy je ukrytý obrovský chemický vesmír

Zdánlivě obyčejná káva obsahuje mnohem pozoruhodnější složky, než si většina lidí myslí. Ukázkovým příkladem mohou být látky, které včelám pomáhají vzpomenout si na již navštívené květy a Einsteinovi poskytly indicie o existenci atomů.

Odborníci z American Chemical Society nyní natočili úžasné video, které tento chemický vesmír ukazuje.

„Co všechno se odehrává v jediném šálku kávy? Čím blíže se podíváte, tím to bude složitější a překvapivější,“ uvedl jeden z jeho autorů Adam Dylewski.

Jenom v kouři, který z horké kávy stoupá, při pečlivém zkoumání naleznete zhruba 1000 různých druhů molekul. Mnohé z nich se podle očekávání výrazně podílejí na její vůni – pyrazin má zemité aroma, methylpropan ovocné a kořeněné a methional je cítit jako čerstvě upečené brambory.

Pak je tu pochopitelně i kofein, jehož příběh je současně příběhem evoluce. „Rostliny nevyvinuly kofein proto, aby nám pomohly neusnout na ranních pracovních poradách,“ konstatoval Dylewski. „Stejně jako řada jiných chemických molekul, i kofein – který je mimochodem docela hořký – představuje chemickou zbraň proti býložravému hmyzu.“

Citrusovníky se ovšem naučily používat kofein ke zlepšení paměti opylovačů, čímž získaly nezanedbatelnou evoluční výhodu.

Pokud si do kávy dáváte mléko, možná vás zaujme zjištění, že při promíchávání obou zmíněných tekutin probíhají tytéž procesy, jako v nitru naší planety. A tak by se dalo dlouze pokračovat...

Až tedy příště budete svůj oblíbený mok popíjet, vzpomeňte si na toto video. Třeba vám bude chutnat ještě víc.

Témata článku: Video, Věda, Zajímavosti, Jídlo, Rostliny, Chemie, Hmyz, Molekuly, Káva, Molekula, Jiná látka, Většina lidí, Einstein, Aroma, Květy, Kofein, Starbucks, Nitro

Malovat, kreslit a tvořit na počítači: 8 tipů, jak na to i bez Photoshopu

** Malovat zvládnou grafické editory i specializované programy, často zdarma ** Ty placené nabídnou více funkcí a lepší imitaci reálných štětců ** Dotykový displej či tablet není podmínkou, avšak usnadní vám kreslení

Včera | Kluska Vladislav | 8

Týden Živě: Mashinky, KRACK, Fall Creators Update a máslo

** Dneska budeme jezdit v mashinkách ** Zanadáváme si na Windows 10 ** A zděsíme se kritické chyby ve Wi-Fi

22.  10.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub | 2

Skládací mobil od ZTE nás neuchvátil. Naštěstí přijdou lepší

** Skládací telefony jsou budoucnost, ne přítomnost. ** Co a kdy ukáže Samsung, Lenovo, nebo dokonce Apple? ** Chceme vůbec skládací mobil? Ten od ZTE nás o tom nepřesvědčil.

22.  10.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 2