Fascinující: V ranním šálku kávy je ukrytý obrovský chemický vesmír

• V jediném šálku kávy se nalézají miliardy molekul
  • Mnohé z nich mají velice zajímavé funkce
  • Podívejte se na video, které tento chemický vesmír ukazuje

Zdánlivě obyčejná káva obsahuje mnohem pozoruhodnější složky, než si většina lidí myslí. Ukázkovým příkladem mohou být látky, které včelám pomáhají vzpomenout si na již navštívené květy a Einsteinovi poskytly indicie o existenci atomů.

Odborníci z American Chemical Society nyní natočili úžasné video, které tento chemický vesmír ukazuje.

„Co všechno se odehrává v jediném šálku kávy? Čím blíže se podíváte, tím to bude složitější a překvapivější,“ uvedl jeden z jeho autorů Adam Dylewski.

Jenom v kouři, který z horké kávy stoupá, při pečlivém zkoumání naleznete zhruba 1000 různých druhů molekul. Mnohé z nich se podle očekávání výrazně podílejí na její vůni – pyrazin má zemité aroma, methylpropan ovocné a kořeněné a methional je cítit jako čerstvě upečené brambory.

Pak je tu pochopitelně i kofein, jehož příběh je současně příběhem evoluce. „Rostliny nevyvinuly kofein proto, aby nám pomohly neusnout na ranních pracovních poradách,“ konstatoval Dylewski. „Stejně jako řada jiných chemických molekul, i kofein – který je mimochodem docela hořký – představuje chemickou zbraň proti býložravému hmyzu.“

Citrusovníky se ovšem naučily používat kofein ke zlepšení paměti opylovačů, čímž získaly nezanedbatelnou evoluční výhodu.

Pokud si do kávy dáváte mléko, možná vás zaujme zjištění, že při promíchávání obou zmíněných tekutin probíhají tytéž procesy, jako v nitru naší planety. A tak by se dalo dlouze pokračovat...

Až tedy příště budete svůj oblíbený mok popíjet, vzpomeňte si na toto video. Třeba vám bude chutnat ještě víc.

Témata článku: Video, Věda, Zajímavosti, Hmyz, Rostliny, Jídlo, Chemie, Molekuly, Káva

Došlo kafe? Zaběhejte si po schodech!

Dnes | Černý Jiří | 2

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

Dnes | Polesný David, Čížek Jakub | 33

Zahřívá se vám počítač? Vědci vymysleli způsob, jak využít odpadní teplo k napájení dalšího počítače

** Procesory, grafické karty a další čipy generují obrovské množství tepla, které je nevyužité ** Vědci vymysleli způsob, jak teplo využít podobně jako elektřinu i v nanometrových velikostech ** Pomocí tepla by tak bylo možné napájet nové formy tepelných počítačů

Včera | Javůrek Karel | 2

Nejlepší čaj si připravíte v mikrovlnce!

20.  4.  2017 | Černý Jiří | 27

Jak stáhnout video z YouTube

19.  4.  2017 | Malý Vojtěch

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?