Fasinující snímky výbuchu Raikoke: Podívejte se, jak vypadá erupce sopky z vesmíru

Sledovat erupci sopky tady na Zemi je bezesporu zajímavé. Ale pokud totéž přírodní představení můžete sledovat z vesmíru, celkový zážitek je ještě mnohem silnější.

Posádce Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) se přesně taková příležitost naskytla letos v létě, kdy na Kurilských ostrovech, rozprostírajících se od ruského poloostrova Kamčatka až k japonskému Hokkaidu, vybuchl vulkán Raikoke. Popel a plyny nad jeho kráterem následně vytvořily obrovský chochol o průměru zhruba 700 metrů.

Níže uvedený snímek, který astronauti pořídili,  mj. pěkně zachycuje činnost konvektivních proudů vzniklých nad místem exploze. Právě ty transportují částečky sopečného popela a prachu do vrchních vrstev atmosféry.

Další fotografie ukazuje, jak dotyčné částečky v důsledku působení větru míří nad Tichý oceán:

Podle NASA se v okolních oblastech nachází cca 300 sopek, z nichž přibližně 29 je aktivních. Kamčatka totiž leží na vrcholu tektonického hřebene, kde je Pacifická deska tlačena pod Severoamerickou desku.

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě