Finové mají funkční pískovou baterii. Je levná a energii uchová po dobu několika měsíců

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 59

Názory k článku

21. 03. 2023 14:53

Dostal jsem ještě zajímavější nápad. Proč stěny domu neizolovat pískem? Přeš den by se písek ve zdech domu roztopil teplem ze solárních panelů a v noci by celý dům fungoval jako velká akumulační kamna.
Přes léto by stačilo jen panely přepojit a vyrábět z nich elektřinu do sítě (nebo do vlastní klimatizace) a od podzimu do jara můžete akumulovat teplo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 03. 2023 08:59

Teda ty schémata mi fakt připomněli starý časy vs škole... no každopádně doufám, že už konečně nějaký ty experimenty v této oblasti vyjdou. Zní to slibně přinejmenším na teplo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
20. 03. 2023 21:02

Holandsko ma uplne iny problem, ato ze je pod urovnou hladiny mora a tuto energiu pouziju na odcerpavanie vody. a zadalsie kto bol pri hociakom mory tak prudenie vzduchu je od mora k pevnine alebo naopak. Nemoze sa to stat precedensom pre vnutrozemne krajiny. Aj ked eko blbovia postavia par veternikov ktore vyrobia ani ne 30% energije z tej ktoru musia pouzivat na vlastnu reziu. A to nehovoriac o udrzbe.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
20. 03. 2023 17:57

Ked chcu kurit veternou energiou, tak toto je asi najlepsie mozne riesenie. Jednoduche, efektivne, lacne. Chcelo by to ekonomicke a prakticke porovnanie s tepelnymi cerpadlami a uloziskom elektriny. Pod -20 maju na juhu krajiny malokedy, aby tepelne cerpadlo preslo na zalozny ohrev.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
20. 03. 2023 15:54

Njn, když bandaska plná písku není takovej kšeft jako ty "tradiční" baterie. Takže pochybuju, že se to chytne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
20. 03. 2023 12:28

Akumulace tepla do hmoty? To není žádná novinka.
Proto naši předci nestavěli jenom ze dřeva ( izolace). Používali k akumulaci tepla například kachlová kamna, …

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
20. 03. 2023 10:42

Tak pro přírodu asi všechno lepší jak lithium elektrické akumulátory.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
20. 03. 2023 10:27

Myslel jsem si, že to je něco jiného než bojler. To už lepší mi přijde kyvadlová baterie (pokud to ještě nikdo nevymyslel, tak není zač.). Obří závaží by se zvedlo levnou energií do polohy 12h a pak v případě potřeby elektrické energie by se uvolnilo a houpalo jako kyvadlo, což by točilo alternátorem (v jednom směru) a vyrábělo elektřinu. Až by se dohoupalo, tak by se zase zvedlo až by byla energie levnější. Možná abych si na to taky založil startup.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
20. 03. 2023 08:36

Musel jsem dohledat kolik energie tahle blbost uchová na netu, díky LUPO!The storage has 100 kW heating power and 8 MWh capacity. The full-scale utilization of the storage will begin during the year 2022. We also have a 3 MWh running test pilot in Hiedanranta, Tampere. It is connected to a local district heating grid and it provides heat for a couple of buildings.Takže tu máme uchovanou energii zhruba na 1/3 roční spotřeby rodinného domu s plochou 100m2 v případě většího úložiště. Potřebujete na to však 100kW přímotop a dokážete využít jen teplej vzduch. Kolik že to stálo peněz?Navíc písek o teplotě 500°C je naprosto nevyužitelnej pro výrobu elektřiny. Každá parní turbína potřebuje kotel o teplotě s řádově 1000°C.Další investiční scam pro thunderfoota.Účinnost mi nepřijde nereálná, ale pouze v situaci, kdy jste to před hodinou nahřáli na těch 500°C a ta účinnost je počítaná pro vyhřívání baráku když je okolní teplota v mínusovýchhodnotách.
Pokud budete chtít to teplo skladovat půl roku, tak ta účinnost půjde rapidně dolů. Viz chladnoucí termoska za týden. To nemluvím o tom, že když to na "konci topné sezóny" vychladne třeba na 70°C. To už víc seženou ventilátory, co tím budou hnát vzduch, než se získá tepla z písku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
20. 03. 2023 05:39

Kolik že té energie uchová?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
19. 03. 2023 21:18

"Finové mají funkční pískovou baterii" - som zvedavy, kedy nieco tak technologicky narocne dokazeme zvladnut aj na Slovensku.naozaj treba na naplnenie nejakej nadrze pieskom a jeho nasledne zohriatie odporovym elektrickym ohrevom "tym finskych vedcov"? a co uz na tom moze byt nefunkcne? navyse co cakali, ze sa stane, ked cele sa to da spocitat velmi presne a na to netreba viac ako stredoskolske vzdelanie?vobec sa nedivim, ked tu coskoro uvidim clanok, ako tym vedcov objavil teplu vodu ako vysledok zohrievania hrnca naplneneho dihydrogenoxidom.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 03. 2023 21:10

Rekneme ze je to takovy kombinovany bojler. Ucinnost 95% mi prijde jako pitomost. Vzhledem k nadvyrobe el energie z OZE v casech, kdy ji nikdo nepotrebuje a obrovskym vykyvum a vypadkum v zavislosti na pocasi to muze vypadat na prvni pohled zajimave. Skoda jen, ze kdyby se z toho tepla mel zpetne vyrabet el proud, kdyz je ho opravdu potreba, spadla by ucinnost stezi na 60%Vytapeni vypada zajimave, az na to, ze v zime je vykon vetsiny OZE minimalni oproti letu. Proto i potreba uskladneni energie je nejvetsi v lete. V zime navic muze jit nizsi vykon OZE na topeni primo, a prebytky spotrebovavat v noci. Cili skladovani v radu mesicu je idiocie, protoze tepelne ztraty v horizontu pul roku (letni prebytek na zimni topeni) tu ucinnost srazi kamsi pod 60%Proste nestavte debilni vetraky a solarni panely s vykony, ktere ve dne a v lete neumime spotrebovat, a v noci a v zime nemame kde brat. Nebo pockejte, az tu nadbytecnou energii ve forme elektriny budeme umet nejak rozumne uskladnit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 03. 2023 16:15

Článek o této pískové baterii už tady byl vloni. Teď je vylepšený o nějaké popisy a obrázky, ale první půlka článku je dost ujetá, protože optimisticky vypadá jak kdyby písková baterie dokázala nahradit Li-ion baterie. Levná akumulace pískové baterie vznikla obětováním elektrické energie a omezením na vytápění a jiný ohřev a navíc se tím obětovala účinnost tepelných čerpadel napájených solárními kolektory, které další teplo berou ze vzduchu, vody, země. Jinak mě se ten nápad líbí, jen by se o tom mělo psát bez toho dojmu že to nahradí akumulaci elektrické energie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 03. 2023 15:36

Velký akumulačky, naštěstí bez skelné vaty

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 03. 2023 14:51

A poměr kapacity k hmotnosti, popř. velikosti, ja jaký? To v článku chybí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 03. 2023 14:21

Baterie je něco co je složeno z článků - dělostřelecká baterie (články = děla), vodovodní baterie (články = kohouty na studenou a teplou vodu)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 03. 2023 13:58

Takže je to písečný radiátor, žádná baterie, když produkuje teplo na vytápění.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 03. 2023 13:44

A neni to spis akumulator, nez baterie? Vzdyt to jen akumuluje teplo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor