Vesmír | Měsíc | NASA

Firma Astrobitic dopraví na Měsíc rover VIPER. Posvítí si na led, který chceme těžit

• Firma Astrobitic dopraví na povrch Měsíce malý rover VIPER
  • Rover přistane na konci roku 2023 v oblasti jižního pólu
  • Bude mapovat led v regolitu, který může posloužit budoucím lidským výpravám v rámci programu Artemis

NASA se chystá na Měsíc a na rozdíl od občasných návštěv v rámci programu Apollo, tentokrát chce na povrchu našeho vesmírného souseda zůstat.

Měsíc je nehostinné místo s extrémními teplotními rozdíly mezi dnem a nocí, ale je to také místo se spoustou zajímavých zdrojů – včetně možného budoucího fúzního paliva v podobě hélia 3.

Rover VIPER

Na Měsíci je ale také základní zdroj nutný pro lunární základu – voda. Ještě než se rozjede „regolitový kombajn“ těžící vodu, musíme její množství a výskyt pořádně zmapovat.

Na konci roku 2023 má v oblasti jižního pólu Měsíce přistát rover VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover). Jedná se o projekt v rámci programu, v němž NASA dává šanci soukromým firmám, aby na povrch Měsíce dopravily jednoduché a efektivní vědecké experimenty.

Dopravu zajistí Astrobotic

Ve čtvrtek NASA potvrdila, že rover dopraví na povrch Měsíce firma Astrobitic se svým landerem Griffin. VIPER bude mít rozměry 1,5 x 1,5 x 2,4 metrů a rozhodně to není žádná lunární verze marsovské Curiosity. Na palubě bude mít jen metrový vrták a tři spektrometry. Jeho úkolem je podrobně zmapovat led v lunárním regolitu a jeho vlastnosti.

Oproti Marsu je zde jedna výhoda. Signál z Měsíce letí na Zemi jen něco přes sekundu, takže rover bude ovládán přímo ze Země téměř v reálném čase. Žádný závodník to ale nebude. Průměrná rychlost by měla dosáhnout 0,7 km/h. Během 100 dnů trvající mise má ujet okolo 20 kilometrů. Náklady na misi nemají přesáhnout 200 milionů dolarů.

Rover bude muset odolávat velkým teplotním výkyvům a pohybovat se v prostředí, kde to se slunečními paprsky není úplně nejlepší. Jako první rover v historii bude mít na palubě i světlomety.

Poletí s motory od Bezose?

Pro let k Měsíci potřebujete raketu. NASA zatím nepotvrdila, o jaký nosič půjde, ale mohlo by jít o raketu Vulcan od společnosti United Launch Alliance (ULA). První start rakety se očekává v příštím roce. Vulcan má na Měsíc dopravovat i jiný lander od firmy Astrobotic – Peregrine, který bude spíše statickým landerem s experimenty. Na Měsíci má přistát už v příštím roce.

První stupeň rakety Vulcan bude pohánět dvojice motorů BE-4 od Blue Origin. Jedná se o metanové motory, které firma Jeffa Bezose vyvíjí primárně pro svou raketu New Glenn.

Na rok 2022 chystá Astrobotic malý rover MoonRanger v hodnotě 5,6 milionů dolarů. Na povrch ho má dopravit lander jiné firmy.

Robotické rovery přistály na Měsíci zatím jen čtyři: ruské Lunochody a čínští Nefritoví králíci. Pozdější mise Apolla používaly rover pro přepravu astronautů na vzdálenější místa.

Diskuze (1) Další článek: Revolut mění limity pro účet zdarma. Za méně standardní věci si připlatíte