Vesmír | Měsíc | NASA

Firma Astrobitic dopraví na Měsíc rover VIPER. Posvítí si na led, který chceme těžit

• Firma Astrobitic dopraví na povrch Měsíce malý rover VIPER
  • Rover přistane na konci roku 2023 v oblasti jižního pólu
  • Bude mapovat led v regolitu, který může posloužit budoucím lidským výpravám v rámci programu Artemis

NASA se chystá na Měsíc a na rozdíl od občasných návštěv v rámci programu Apollo, tentokrát chce na povrchu našeho vesmírného souseda zůstat.

Měsíc je nehostinné místo s extrémními teplotními rozdíly mezi dnem a nocí, ale je to také místo se spoustou zajímavých zdrojů – včetně možného budoucího fúzního paliva v podobě hélia 3.

Rover VIPER

Na Měsíci je ale také základní zdroj nutný pro lunární základu – voda. Ještě než se rozjede „regolitový kombajn“ těžící vodu, musíme její množství a výskyt pořádně zmapovat.

Na konci roku 2023 má v oblasti jižního pólu Měsíce přistát rover VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover). Jedná se o projekt v rámci programu, v němž NASA dává šanci soukromým firmám, aby na povrch Měsíce dopravily jednoduché a efektivní vědecké experimenty.

Dopravu zajistí Astrobotic

Ve čtvrtek NASA potvrdila, že rover dopraví na povrch Měsíce firma Astrobitic se svým landerem Griffin. VIPER bude mít rozměry 1,5 x 1,5 x 2,4 metrů a rozhodně to není žádná lunární verze marsovské Curiosity. Na palubě bude mít jen metrový vrták a tři spektrometry. Jeho úkolem je podrobně zmapovat led v lunárním regolitu a jeho vlastnosti.

Oproti Marsu je zde jedna výhoda. Signál z Měsíce letí na Zemi jen něco přes sekundu, takže rover bude ovládán přímo ze Země téměř v reálném čase. Žádný závodník to ale nebude. Průměrná rychlost by měla dosáhnout 0,7 km/h. Během 100 dnů trvající mise má ujet okolo 20 kilometrů. Náklady na misi nemají přesáhnout 200 milionů dolarů.

Rover bude muset odolávat velkým teplotním výkyvům a pohybovat se v prostředí, kde to se slunečními paprsky není úplně nejlepší. Jako první rover v historii bude mít na palubě i světlomety.

Poletí s motory od Bezose?

Pro let k Měsíci potřebujete raketu. NASA zatím nepotvrdila, o jaký nosič půjde, ale mohlo by jít o raketu Vulcan od společnosti United Launch Alliance (ULA). První start rakety se očekává v příštím roce. Vulcan má na Měsíc dopravovat i jiný lander od firmy Astrobotic – Peregrine, který bude spíše statickým landerem s experimenty. Na Měsíci má přistát už v příštím roce.

První stupeň rakety Vulcan bude pohánět dvojice motorů BE-4 od Blue Origin. Jedná se o metanové motory, které firma Jeffa Bezose vyvíjí primárně pro svou raketu New Glenn.

Na rok 2022 chystá Astrobotic malý rover MoonRanger v hodnotě 5,6 milionů dolarů. Na povrch ho má dopravit lander jiné firmy.

Robotické rovery přistály na Měsíci zatím jen čtyři: ruské Lunochody a čínští Nefritoví králíci. Pozdější mise Apolla používaly rover pro přepravu astronautů na vzdálenější místa.

Diskuze (1) Další článek: Revolut mění limity pro účet zdarma. Za méně standardní věci si připlatíte

Témata článku: Technika, Vesmír, Země, Výzkum, Artemis, Měsíc, Apollo, NASA, Blue Origin, Jeff Bezos, New Glenn, Povrch, LED, Astrobotic, Jižní pól, Rover, Povrch Měsíce, Ula, Vulcan, Griffin, Lander, Peregrin, Curiosity, Viper

(Ne)používáte PayPal? Dejte si pozor, zavádí totiž poplatek za neaktivitu
FintechPayPal
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment