Co se stane, když spojíte automobilku Ford a řetězec rychlého občerstvení McDonald´s? Ne, tak nezačíná žádný vypečený vtípek, ale další krok v boji proti změně globálního klimatu. V jeho rámci chce výrobce automobilů využít odpad z kávy k výrobě dílů.

Co se stane, když spojíte automobilku Ford a řetězec rychlého občerstvení McDonald´s? Ne, tak nezačíná žádný vypečený vtípek, ale další krok v boji proti změně globálního klimatu. V jeho rámci chce výrobce automobilů využít odpad z kávy k výrobě dílů.

Místo toho, aby byly zbytky po výrobě kávy odvezeny na skládku, skončí v laboratořích Fordu, kde je přemění na bioplasty. Kromě omezení plýtvání potravinami tak budou komponenty pro auta vyráběny s využitím menšího množství paliva a s nižšími emisemi oxidu uhličitého.

Místo toho, aby byly zbytky po výrobě kávy odvezeny na skládku, skončí v laboratořích Fordu, kde je přemění na bioplasty. Kromě omezení plýtvání potravinami tak budou komponenty pro auta vyráběny s využitím menšího množství paliva a s nižšími emisemi oxidu uhličitého.

Automobilový průmysl je pod obrovským tlakem doslova ze všech stran. Vlády i ekologické organizace požadují nejen často až nesmyslné snížení spotřeby paliva, ale také omezení exhalací vyprodukovaných při jejich výrobě. Více než čtvrtina všech emisí uhlíku přitom pochází z dopravy.

Automobilový průmysl je pod obrovským tlakem doslova ze všech stran. Vlády i ekologické organizace požadují nejen často až nesmyslné snížení spotřeby paliva, ale také omezení exhalací vyprodukovaných při jejich výrobě. Více než čtvrtina všech emisí uhlíku přitom pochází z dopravy.

Výzkumu ukázal, že kávové plevy (slupka, která se během procesu pražení oddělí od kávového zrna) mohou být přeměněny na trvanlivý materiál použitelný pro určité části automobilů. Jejich zahřátím na vysoké teploty při nízkém přístupu kyslíku a smícháním s plasty a dalšími přísadami může být výsledný produkt formován do různých tvarů.

Výzkumu ukázal, že kávové plevy (slupka, která se během procesu pražení oddělí od kávového zrna) mohou být přeměněny na trvanlivý materiál použitelný pro určité části automobilů. Jejich zahřátím na vysoké teploty při nízkém přístupu kyslíku a smícháním s plasty a dalšími přísadami může být výsledný produkt formován do různých tvarů.

Výsledný materiál splňuje všechny kvalitativní specifikace pro díly, jako jsou kryty světlometů, některé součásti interiéru i komponenty pod kapotou. Takto vyrobené součástky jsou o 20 % lehčí a k jejich výrobě je potřeba až o čtvrtinu méně energie ve srovnání s protějšky na bázi ropy.

Výsledný materiál splňuje všechny kvalitativní specifikace pro díly, jako jsou kryty světlometů, některé součásti interiéru i komponenty pod kapotou. Takto vyrobené součástky jsou o 20 % lehčí a k jejich výrobě je potřeba až o čtvrtinu méně energie ve srovnání s protějšky na bázi ropy.

Během společných testů odborníci z Fordu a McDonald´s zjistili, že materiál na bázi kávových plev má „výrazně lepší“ tepelné vlastnosti než v současnosti používané materiály. Řetězec rychlého občerstvení přitom jen v severoamerických pražírnách generuje kolem 30 milionů kilogramů plev ročně.

Během společných testů odborníci z Fordu a McDonald´s zjistili, že materiál na bázi kávových plev má „výrazně lepší“ tepelné vlastnosti než v současnosti používané materiály. Řetězec rychlého občerstvení přitom jen v severoamerických pražírnách generuje kolem 30 milionů kilogramů plev ročně.

Ford si stanovil za cíl používat pro výrobu svých automobilů pouze recyklované a obnovitelné plasty. V tomto rámci již používá různé udržitelné materiály, jako je například sójová nebo stromová celulóza. Firma nyní doufá, že se jí povede novou technologii licencovat dalším výrobcům a že se její používání dále rozšíří.

Ford si stanovil za cíl používat pro výrobu svých automobilů pouze recyklované a obnovitelné plasty. V tomto rámci již používá různé udržitelné materiály, jako je například sójová nebo stromová celulóza. Firma nyní doufá, že se jí povede novou technologii licencovat dalším výrobcům a že se její používání dále rozšíří.

Místo toho, aby byly zbytky po výrobě kávy odvezeny na skládku, skončí v laboratořích Fordu, kde je přemění na bioplasty. Kromě omezení plýtvání potravinami tak budou komponenty pro auta vyráběny s využitím menšího množství paliva a s nižšími emisemi oxidu uhličitého.
Automobilový průmysl je pod obrovským tlakem doslova ze všech stran. Vlády i ekologické organizace požadují nejen často až nesmyslné snížení spotřeby paliva, ale také omezení exhalací vyprodukovaných při jejich výrobě. Více než čtvrtina všech emisí uhlíku přitom pochází z dopravy.
Výzkumu ukázal, že kávové plevy (slupka, která se během procesu pražení oddělí od kávového zrna) mohou být přeměněny na trvanlivý materiál použitelný pro určité části automobilů. Jejich zahřátím na vysoké teploty při nízkém přístupu kyslíku a smícháním s plasty a dalšími přísadami může být výsledný produkt formován do různých tvarů.
Výsledný materiál splňuje všechny kvalitativní specifikace pro díly, jako jsou kryty světlometů, některé součásti interiéru i komponenty pod kapotou. Takto vyrobené součástky jsou o 20 % lehčí a k jejich výrobě je potřeba až o čtvrtinu méně energie ve srovnání s protějšky na bázi ropy.
7
Fotogalerie

Ford a McDonald's hodlají vyrábět z odpadu po pražení kávy automobilové díly

Co se stane, když spojíte automobilku Ford a řetězec rychlého občerstvení McDonald's? Ne, tak nezačíná žádný vypečený vtípek, ale další krok v boji proti změně globálního klimatu. V jeho rámci chce výrobce automobilů využít odpad z kávy k výrobě dílů.

Místo toho, aby byly zbytky po výrobě kávy odvezeny na skládku, skončí v laboratořích Fordu, kde je přemění na bioplasty. Kromě omezení plýtvání potravinami tak budou komponenty pro auta vyráběny s využitím menšího množství paliv a s nižšími emisemi oxidu uhličitého.

Autodíly ze zbytků kávy

Automobilový průmysl je pod obrovským tlakem doslova ze všech stran. Vlády i ekologické organizace požadují nejen často až nesmyslné snížení spotřeby paliva, ale také omezení exhalací vyprodukovaných při jejich výrobě. Více než čtvrtina všech emisí uhlíku přitom pochází z dopravy.

Ford je jednou ze čtyř největších globálních automobilek a snižování svých ekologických dopadů věnuje nemalé úsilí. K aktuální aktivitě ho přivedla myšlenka, že v Severní Americe končí miliony kilogramů zbytků z výroby kávy jako odpad.

Výzkumu ukázal, že kávové plevy (slupka, která se během procesu pražení odděluje od kávového zrna) mohou být přeměněny na trvanlivý materiál použitelný pro určité části automobilů. Po jejich zahřátí na vysoké teploty při nízkém přístupu kyslíku a smícháním s plasty a dalšími přísadami může být výsledný produkt formován do různých tvarů.

Auta s obsahem kávy

Výsledný materiál splňuje všechny kvalitativní specifikace pro díly, jako jsou kryty světlometů, některé součásti interiéru i komponenty pod kapotou. Takto vyrobené součástky jsou o 20 % lehčí a k jejich výrobě je potřeba až o čtvrtinu méně energie ve srovnání s protějšky na bázi ropy.

Během společných testů odborníci z Fordu a McDonald's zjistili, že materiál na bázi kávových plev má „výrazně lepší“ tepelné vlastnosti než v současnosti používané materiály. Řetězec rychlého občerstvení přitom jen v severoamerických pražírnách generuje kolem 30 milionů kilogramů plev ročně, které se v současné době používají pouze na výrobu dřevěného uhlí a zahradního kompostu.

Ford si stanovil za cíl používat pro výrobu svých automobilů pouze recyklované a obnovitelné plasty. V tomto rámci již využívá různé udržitelné materiály, jako je například sójová nebo stromová celulóza. Firma nyní doufá, že se jí povede novou technologii licencovat dalším výrobcům a že se její používání dále rozšíří.

Určitě si přečtěte

Články odjinud