Automobilka Ford oznámila dostupnost nové verze svých technologií pokročilé asistence řidiče, označovaných jako BlueCruise 1.3. Proti minulosti přichází s jedním zásadním rozdílem: zatímco dříve se zákazníci museli při nákupu rozhodnout, zda si tuto volitelnou výbavu k dostupným modelům za příplatek přidají, nyní bude služba standardně instalována do všech podporovaných vozidel a aktivuje se až po zaplacení předplatného.
Výhoda tohoto řešení spočívá v tom, že si zákazník může pokročilé funkce aktivovat hned při koupi, nebo kdykoli později. Případně je lze zapnout pouze na omezenou dobu – například na několik měsíců, kdy je bude majitel vozu potřebovat. Ford přitom nabízí možnost měsíčního i zvýhodněného ročního předplatného.
Placené pokročilé funkce
Pokud si sadu funkcí BlueCruise zakoupíte spolu s novým vozem, přijde vás na tři roky na 2 100 dolarů (v přepočtu asi 46 370 Kč). Roční předplatné stojí 800 dolarů (v přepočtu asi 17 660 Kč) a za měsíc používání zaplatíte 75 dolarů (v přepočtu asi 1 660 Kč). Zákazníci, kteří si pokročilé funkce k novému vozu nekoupí, budou mít k dispozici devadesátidenní bezplatnou zkušební verzi.
Majitelé si tak budou moci vyzkoušet výhody systému BlueCruise a výrobce doufá, že je přesvědčí, aby si jej předplatili. Jak poznamenala Ashley Lambrix: „BlueCruise je technologie, kterou musíte zažít, abyste uvěřili. Lidé bývají ohromeni tím, jak BlueCruise pomáhá snížit stres a zpříjemnit řízení – zejména v silném provozu nebo při dlouhých jízdách.“
Automobilka očekává, že systém BlueCruise nainstaluje do půl milionu vozidel modelových řad 2024 určených pro Severní Ameriku, jako jsou Ford F-150 Lightning, Ford F-150, Expedition, Lincoln Navigator a Lincoln Nautilus. To bude znamenat poměrně značný nárůst, protože v současné době je nainstalován na méně než polovině z nich: podle Fordu jezdí po silnicích 225 000 vozů s tímto systémem.
Promyšlená strategie
Ford uvádí, že nejnovější verze BlueCruise 1.3 zlepšuje jízdní schopnosti vozidla v zatáčkách a úzkých jízdních pruzích. Řidičům umožní jízdu bez nutnosti držet volant až pětkrát déle v porovnání s první verzí 1.0. Od verze 1.2, jež je dostupná od začátku tohoto roku, nabízí možnost automatické změny jízdního pruhu, změnu polohy v jízdním pruhu a prediktivního asistenta rychlosti.
Výhodou předplatného je skutečnost, že se kupující nemusí předem rozhodovat, zda chce BlueCruise jako součást výbavy. To ocení zejména zájemci o ojeté vozy, kteří si tak mohou relativně snadno pořídit funkce, o které předchozí majitelé neměli zájem. Nevýhodou je ne právě lidová cena.
Zabudování systémů pro částečně autonomní řízení určitě zvýší výrobní a tím i prodejní cenu automobilů značky Ford. Tento krok je však součástí promyšlené strategie, jejímž cílem je zvýšit příjmy z předplatného za software, což je oblast, ve které se chce realizovat i mnoho dalších výrobců automobilů.