Ford nevěří autům bez řidiče. Více než polovina energie prý padne na náročné výpočty

  • Má smysl vyrábět autonomní elektromobily, nebo hybridy?
  • Ford je přesvědčen, že elektromobily zatím nedávají smysl
  • Jiné automobilky to ale vidí přesně obráceně

Není pochyb o tom, že automobily se spalovacími motory škodí životnímu prostředí. Například v USA se doprava podílí na emisích skleníkových plynů 28 %. Wired se zamýšlí nad otázkou, zda s řešením tohoto problému pomohou autonomní elektrická auta.

Největším nedostatkem dnešních elektromobilů je příliš dlouho trvající nabíjení, které vyniká zejména při srovnání s dobou potřebnou pro natankování benzinu. Elektrické vozy také do značné míry limituje kapacita baterie a s tím související dojezd na jedno nabití.

V případě autonomních aut poháněných elektřinou je navíc nutné počítat s tím, že si část energie ukousnou systémy zajišťující samořídící schopnosti. Nový výzkum ale naznačuje, že kompromisy pro elektrická autonomní vozidla nejsou tak bolestivé, jak se dříve předpokládalo.

Vědecký pohled na autonomní elektromobily

V článku publikovaném minulý měsíc v časopise Nature Energy vědci z Carnegie Mellon University analyzují chování samořízených automobilů ve městech a na předměstích. Zjistili, že se některé prvky autonomního řízení zásadně podílejí na spotřebě baterie, nicméně tento problém by mohla vyřešit softwarová a hardwarová vylepšení.

„Řada komentátorů se domnívala, že první autonomní auta budou muset být benzinové hybridy,“ říká doktorand strojního inženýrství Shashank Sripad, který na článku pracoval. „Ale my věříme, že pokud chceme vyrábět elektromobily, bude s nimi autonomie kompatibilní.“

Díky nepříliš velkým změnám by mohly být elektromobily pro samočinné řízení podstatně vhodnější. Odborníci zjistili, že neustálé rozjezdy, zastavování a výpočty potřebné k samočinnému řízení snižují dojezd o 10 až 15 procent.

Naprogramování vozidel na plynulejší způsob jízdy by ušetřilo část této energie. Také čipy, vyrobené na míru pro samořídící vozidla, by mohly pomoci efektivněji hospodařit s energií. Na předměstích, kde se často jezdí rychleji, je dalším problémem aerodynamika – těžkopádné senzory, jako je například LIDAR, snižují dojezd o 5 až 10 procent. Bude nutné najít elegantnější způsoby, jak tyto senzory integrovat.

Ford na elektřinu nevsadí. Alespoň prozatím

Samotné automobilky se liší v názoru na to, zda budou svá první samořídící vozidla pohánět elektřinou. Rozdíl mezi jednotlivými odvětvími připomíná, že autonomie je ambiciózní výzkumný projekt i potenciální byznys v hodnotě několika bilionů dolarů a že různí hráči vidí odlišné cesty. Jinými slovy: v tuto chvíli zdaleka není vyřešen ideální obchodní model autonomních vozidel.

Podle mluvčího automobilky Ford Dana Pierce chce firma časem přejít na samořízená vozidla s bateriovým pohonem. Pokud však Ford chce dodržet termín plánovaného zahájení výroby autonomních aut v roce 2022, bude tak muset učinit s hybridními vozidly na benzinový pohon.

Testy provedené Fordem aktuálně ukazují, že více než 50 % dojezdu vozidla na baterie spotřebuje výpočetní výkon, který vyžaduje software pro autonomní řízení, klimatizační a zábavní systémy potřebné k zajištění pohodlí cestujících. Automobilka se také domnívá, že případné nasazení rychlého nabíjení by příliš rychle znehodnotilo baterii.

Nakonec si Ford spočítal, že by se nabíjením elektromobilů ztrácelo příliš mnoho času – tedy času, který je možné věnovat přepravě cestujících. „Musíme najít správnou rovnováhu, která pomůže vyvinout ziskový a životaschopný obchodní model,“ říká Pierce.

Jinde samořídícím elektromobilům věří

Konkurenční General Motors, jehož dceřiná firma Cruise se zabývá samořídícími technologiemi, má ale jiné představy. Začátkem letošního roku představil šestimístné elektrické vozidlo podobné toustovači, o kterém tvrdí, že bude základem autonomní služby pro přepravu osob.

Do té doby se Cruise hodlá spoléhat na plně elektrický Chevrolet Bolt, který testoval v San Francisku. Firma v minulosti plánovala spuštění služby v roce 2019, ale později bylo ostré nasazení odloženo na neurčito.

Viceprezident Rob Grant říká, že Cruise chce zajistit pohodlnější nabíjení tím, že vybuduje další nabíjecí infrastrukturu v centrech měst. Orientace na elektrickou energii je podle něj cennou součástí nabídky společnosti „Naše poslání se shoduje s úsilím státu Kalifornie snižovat emise skleníkových plynů.“

Také další firmy změnily svůj názor na elektromobily. Waymo ze skupiny Alphabet původně zahájilo svou autonomní taxislužbu ve Phoenixu s hybridními vozy Chrysler Pacifica, ale nyní přechází na plně elektrická auta Jaguar I-Pace. Změnu zdůvodnila dostupností rychlejšího nabíjení.

Výkonný ředitel společnosti Tesla Elon Musk usiluje o plně autonomní elektromobil již dlouho. Minulý týden znovu ujistil, že by jeho firma mohla tohoto cíle dosáhnout ještě letos. Většina analytiků v oboru je však k tomuto načasování velmi skeptická.

Diskuze (85) Další článek: Ukázka pokroku v praxi. Na starém notebooku byste bitcoin v hodnotě 20 korun těžili půl miliardy let

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,