> Není pochyb o tom, že automobily se spalovacími motory škodí životnímu prostředí.Tohle je asi pravda, ale dovolil bych si pochybovat o tom, že elektromobily škodí životnímu prostředí méně.Podle mě hlavní problémy elektromobilů jsou:1. Cena (pro některé způsoby by dojezd byl dostatečný, ale jsou prostě drahé), 2. dojezd a doba nabíjení, 3. nedořešená životnost*, 4. výroba elektromobilů spotřebovává cenné (a drahé) materiály a ekologicky je mnohem náročnější než výroba spalovacích aut, 5. elektromobily jsou velké a těžké, paradoxně zelené regulace z trhu odstranily ten nejekologičtější segment (malá a lehká auta).Hlavně kombinace 3. a 4. vyvolává dost pochybností o ekologičnosti elektromobilů.* Degradace baterie se částečně řeší rezervní kapacitou, což ale fakticky problém neřeší. Tesla garantuje (jen u některých modelů) 70 % zbývající kapacity po 8 letech. Vzhledem k ceně baterie fakticky její životnost (resp. nutnost pozáruční výměny) určuje životnost celého elektromobilu.Průměrný věk spalovacích aut v ČR je kolem 15 let, výše uvedené nedává elektromobilům moc šancí se na podobnou hodnotu dostat.
"Průměrný věk spalovacích aut v ČR je kolem 15 let, výše uvedené nedává elektromobilům moc šancí se na podobnou hodnotu dostat."Nutno říct, že průměrný věk je už uměle upraven dolů díky šrotovnému, ekodani a dalším vlivům. Pokud by tyto nebyly, dá se předpokládat, že by byl ještě vyšší.
OK, takže Ford nám sděluje, že si uvědomil svou orientaci na minulé století, zaspal s vývojem na poli IT a teď už jej nemá šanci dohnat... 😀Autonomní řízení je nevyhnutelná budoucnost. S klesající demografickou křivkou v západní civilizaci budou lidé potřeba na potřebnější činnosti než točení kolečkem.Navíc pro většinu lidí nebude potřeba vlastnit automobil, ale budou si objednávat autonomní taxíky, které díky absenci řidičů budou moci být mnohem levnější. To vyřeší problém s vlivem výroby na životní prostředí i parkováním, kterého se v každém větším městě nedostává. Dnes se totiž auto vyrábí k tomu, aby většinou 95% času jen někde nevyužité stálo. Proto je pak potřeba tolik parkovacích míst i tolik aut.Ano, samozřejmě, že pro hodně lidí je "nepřijatelné nemít auto jen pro sebe", ale když se pak podívají na ty ceny a srovnají autonomní taxi vs svoje soukromé auto jen pro sebe, tak to nejspíš dopadne podobně jako komerční let vs pořízení soukromého tryskového letadla - pro soukromý tryskáč se rozhoduje opravdu jen minimum lidí i když na něj mají.Především je ale důležité, že až budou levné autonomní taxi, tak nebude moderní mít vlastní auto. Hodně lidí si totiž teď kupuje vlastní auto, i když finančně se jim to nevyplatí, jen kvůli nějaké "póze" a pohledu společnosti, že "bez auta jsou jenom chudáci".Ovšem výpočtem jsem došel k tomu, že jeden levný automobil stojí většinou 7000 Kč měsíčně, dražší mnohem více. Je potřeba započítat samotnou cenu auta rozpočítanou na měsíce používání, servis, pohonné hmoty, pojištění, nákladnější opravy, ale i pokuty, poplatky za parkování atd.Lidé si toto často nespočítají a pak dochází k mylným závěrům, že je "levnější" jít bydlet desítky kilometrů od města kvůli mírně levnějšímu bydlení a pak si v rodině pořídit minimálně dvě auta a denně dojíždět než bydlet přímo ve městě v dostupné vzdálenosti MHD a nemuset mít žádné auto.
Že by to Ford nedohnal?Vsadím se, že firmy jako Bosch nebo Honeywell budou schopny dodat autonomní řízení víceméně na klíč. Stejně je většina regulačních a řídících mechanismů postavená na jejich prvcích. Zatímco automobilky budou vyvíjet "železo", tyhle smart věci budou koupitelné.Oproti Tesle třeba Ford umí vyrobit auto. Jakože jich vyrobí hodně, umí je distribuovat, dodržet termíny, a udržet kvalitu, a současně slušnou efektivitu výroby, takže má docela malé náklady. A stačí mu dokoupit pár senzorů a počítač.Tesla oproti tomu nemá zvládnutou výrobu (i když se snaží), a jednou bude mít autopilota. A až ho bude mít, byla by hloupá, kdyby jej za slušnou cenu nenabídla tomu Fordu.Když si kupujete auto domů, tak si ho většinou domů kupujete bez ohledu na to, jak moc se vyplatí, protože se při nákupu řídíte emocemi. A auto těch emocí umí vyvolat hodně (u mě třeba pocit volnosti a svobody). Emoce stojí za jakékoli peníze.Dříve jsem razil názor, že auto na doma musí stát maximálně 3 měsíční příjmy. Zatím jsem se vždy vešel pod 1. A i tak to nedává finančně smysl. U auta na práci už je to pak jinak, tam člověk počítá i s nějakým výnosem, a lehce se tak vejde i do něčeho dražšího.Nicméně máte pravdu v tom, že auta budou čím dál tím dražší, takže za chvilku si je budou moci dovolit jen ti bohatší. Před rokem jsem prodal auto, protože jsem si spočítal, že se mi s jistotou vyplatí jezdit taxi, případně si na delší trasy auto půjčit. Prostě to už nedává smysl. A takových bude přibývat.Ale není to budoucnost, která by se mi líbila, protože vede k centralismu. A všichni víme, kam vede centralismus.
Názor byl 2× upraven, naposled 17. 1. 2022 17:49
> Hodně lidí si totiž teď kupuje vlastní auto, i když finančně se jim to nevyplatí,Pokud nějakou věc používáte, je zpravidla lepší ji vlastnit než si pronajímat.Logicky; Pronajímatel musí taky zaplatit amortizaci a údržbu té věci, ale ještě navíc samotné fungování toho pronájmu (např. Uber za tohle chce 25 % ceny) a pak chce taky mít nějaký zisk.Čili pokud za celý rok potřebujete autem jezdit týden na dovolené, vyplatí se pronájem.Pokud chcete někam jet každý týden, vyplatí se mít vlastní auto.Ostatně, srovnejte cenu vlastního auta proti autopůjčovně (která taky neplatí řidiče a oproti taxislužbě ani provoz té taxislužby).> Ovšem výpočtem jsem došel k tomu, že jeden levný automobil stojí většinou 7000 Kč měsíčně, dražší mnohem více. Buď máte špatně výpočet, drahé auto nebo vysoký nájezd.TCO (= veškeré náklady včetně poklesu ceny) mého auta je zhruba 3800 Kč/měsíc (průměr za 6 let, autu je 14).
At si Ford mysli co chce ale podle me tohle je budoucnost. Pokud budou vsechny auta bez ridice a budou komunikovat navic mezi sebou tak ta bezpecnost na silnicich bude uplne nekde jinde. V obci vsichni hezky 50, na dalnici 130 atd. Ne v obci 80 a na dalnici 180. Nebude za vami troubit idiot ktery kdyz v meste jedete povolenou maximalni rychlosti tak ma pocit ze nedodrzujete predpisty a neuveritelne ho zdrzujete. Tech vyhod bude tolik ze si spousta lidi bude muset zacit lestit ego nekde jinde. Na tu dobu se fakt tesim.
Bezpečnost by stoupla řádově, obzvlášť pokud by autonomní auta dokázala spolu komunikovat. Ale má to tu podmínku že se na silnicích nesmí vůbec vyskytovat člověk za volantem 😉
Asi ani za řídítky…
Na autonomní kola se už moc těším. Člověk se bude moci plně soustředit na šlapání a když mu to spočítá i optimální stopu, určitě bude o pěkných pár setinek rychlejší.
Pokud ten hardware bude žrát 300W jako u Tesly, nebo dejme tomu i 70W (protože to bude osekaná verze), tak se stejně moc neprojedete 😀Pokud to tedy bude napájené šlapáním.
Nno jo, safra. Holt nezbyde nic jiného, než nainstalovat větrnou turbínu.
ak budu iba autonomne auta, aky maju vyznam rychlostne limity? Auta budu naprogramovane na to, aby isli tak rychlo, ako podmienky dovoluje. Kludne aj na dialnici 180
Koukám další, kdo neví, proč se omezovala rychlost na dálnicích.Kvůli spotřebě!Rychlosti se omezovaly v době ropné krize kvůli spotřebě (pamatuje někdo třeba neomezenou rychlost v obci?). Když ropná krize pominula, většina jich zůstala, a pak k tomu přišla ta bezpečnostní mantra. Ale původ těchto omezení je ve snížení spotřeby.Nehodovost to nijak zásadně nezměnilo, takže argument bezpečnosti je od začátku mimo, dneska je to spíš taková mantra, společně spolu s alkoholem a drogami. Dobrý řidič jezdí pomalu, nepije, nefetuje. A pak existuje ještě několik přestupků, zejména parkování. O moc víc toho policie v rámci zajišťování bezpečnosti a plynulosti provozu nedělá.
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 1. 2022 14:37
a preco odpovedas na mna? Ja s tebou suhlasim
Význam mají v tom, aby méně žraly.Proto je jedno, jestli to bude autonomní vůz, nebo vůz s manuálním řízením. Při 210 km/h na dálnici budou žrát oba stejně hodně.
vsak nemusis ist takto rychlo ked nechces mat vysoku spotrebu. Niekto iny s tym problem mat nemusi
Proč se furt spojuje autonomní řízení s elektromobily? Autonomním řízením může být vybaveno i auto se spalovacím motorem, a naopak elektromobil nemusí být vůbec autonomním řízením vybaven.
pretoze kym budu autonomne auta spalovaky sa uz nebudu prakticky predavat. Nema ziadny zmysel vyvijat autonomny spalovak
Spalovací motor je pouze pohon. To je na autonomním řízení naprostá drobnost, takže všechno, co se pro BEV z autonomního řízení převezme, lze snadno přenést na staré dobré tekuté dinosaury.
ano, ale robit to nebude nikto. Este je otazka, ci vie ten spalovak napr. ovladat smerovky cez software, plyn, brzdu, volant atd. To vsetko treba naimplementovat
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 1. 2022 16:46
"ano, ale robit to nebude nikto."Proč?Brzda, volant, směrovky, to se ovládá úplně stejně. Plyn ne, ale na to se dá udělat jednoduchý wrapper, který se postará o to, aby se i ten spalovací motor choval z hlediska akcelerace (plynového pedálu) jako elektromotor. Jako workaround to stačí.Když kdysi zanikaly elektromobily pro svou nepraktičnost, některé jejich prvky spalováky převzaly. Nevím, proč by tomu tak nemohlo být i dnes.
pretoze spalovaky koncia. Nikto pre ne uz nebude vyvijat ziadne nove technologie. Viem ze v CR a SR to tak nevyzera, ale je to hotova vec
Možná se ten vývoj hodně zpomalí, nicméně nezastaví. Baterky nejsou všespásné.Spalováky úplně neskončí, dokud budou prakticky užitečné. A to budou.Možná to tak z vašeho pohledu nevypadá, ale takovému Afgánci EU elektromobil jen tak nezaplatí, aby se mu vyplatil oproti jednoduchému spalováku, zvlášť když najde ropu všude, kde kopne do země.A kamiony. Vyměnit všechny kamiony na baterkovozy nebude jen tak, a i kdyby k tomu mělo definitivně dojít, věřím, že mezistupeň v podobě spalováku s autonomií bude existovat.
Ford řekl cca Auta na baterie jsou ZATÍM mimo. Autonomní řízení je ZATÍM fikce. Ok?Proč se kriticky nebavíme o různých pozitivních a negativních aspektech automobilů? Nových trendů, technologií...?A nebo co třeba: Apocalypse Never: Why Environmental Alarmism Hurts Us AllBook by Michael Shellenberger Která brzy vyjde česky. ===============Zvláštní diskuse na VTM 😲 místy jak asi na Blesk.cz? Ta naivita jak se domníváme, že jeden jsme větší odborník než druhý 😲😁Smamujeme, když nemáme věcné argumenty tak napadáme protivníka... ☹️😁 tragikomické divadlo
"Ford nevěří autům bez řidiče. Více než polovina energie prý padne na náročné výpočty"Ha, chvilku se nezminuje afera Diesel-gate a uz vystrkuje ruzky. A pritom o tom vi prd. Na ty vypocty se dneska pouzivaji riscove procesory, ktere maji 1% spotreby, kterou mysli on :)
I kdyby to zachránilo jeden lidský život, energie je energie.
Plne autonomni rizeni je utopie a nikdy nebude realizovana v masovem meritku - cti na beznych silnicich, v beznem provozu. Technologicky mozna nekdy zvladnutelna bude (nejblizsich 10-15 let urcite ne), spolecenske, moralni a legislativni duvody vsak nedovoli neco takoveho realizovat. Diky bohu. V uzavrenych arealech a na dedikovanych trasach, proc ne.EDIT: koukám, že většina reagujících nedisponuje intelektem potřebným k pochopení toho, co je v příspěvku napsáno a reagují naprosto mimo mísu. Na trhu není vůz, který by disponoval plně autonomním řízením.
Názor byl 2× upraven, naposled 16. 1. 2022 13:42
Zeptám se - v čem jezdíš? Jel jsi někdy Teslou s autopilotem?
Jel, s modelem 3, S i X. S modelem Y ještě ne. Jak to souvisí s tím, co jsem napsal? Nebo co se mi snažíš říct? Já mluvím o plně autonomním řízení. Ani jedna Tesla takové řízení nemá, tudíž tvůj dotaz je naprosto irelevantní.
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 1. 2022 11:36
A v tech Teslach bylo instalovano a zaplaceno FSD? Ja jen ze za to chce aktualne Tesla 12.000 USD, pripadne mesicni platbu 200 USD. Navic mam pocit, ze verejne dostupne zatim v Evrope neni. Posledni zpravy co jsem cetl mluvi o testovani pod NDA.Takze o cem mluvis?
Ja jsem nikde nepsal, ze jsem s temi vozy jezdil v Evrope. Naopak, jiz ponekolikate pisi, ze Model 3 jsem mel pujceny v USA, X a S vlastnili mi tamejsi kolegove (oba uz je prodali a vratli se ke klasice. Ano, vsechny byly s FSD.Opakuji, jak to souvisi s tim, co jsem napsal? Proc oba resite naprosto irelavantni kraviny, ktere jsou v tomto vlakne uplne mimo misu?
Názor byl 2× upraven, naposled 16. 1. 2022 12:57
Clanek je autonomnim rizeni a jeho spotrebe. Pises ze to nefunguje.Co je na tom mimo misu a irelevantniho?Dobra, tak si s tim jezdil v USA. Ok, beru, i kdyz tady jsi to nikde nezminil. Tak a ted jaka verze HW a jaka verze FSD. "Prekvapive" to ma velky vliv.Jinak neboj, ekonomicke a spolecenske duvody budou naopak pro rychle zavedeni autonomniho rizeni. Nejsou ridici.
Koukám, že chápání psaného textu zatím pořád nezvládáš.
Koukam, ze psany text nezvladas ty. Aktualne je definovano autonomni rizeni v 5 urovnich.Tesla ma pro uzivatele dostupne autonomni rizeni urovne 2.Tesla uvadi, ze do konce tohoto roku dosahne urovne 4. Otazka zda pro verejnost.Autonomni rizeni urovne 5, kde se nepocita uz s volantem zatim nikdo nema. \Nicmene uroven 5 neni potreba, aby pro mnohe scenare se nedala auta bez ridice pouzivat. Pokud bude uroven 4 dostupna v pristim roce, tak do konce desetileti uz bude vyuzivana masove.Uvedl jsi, ze jsi jel v nejakych Teslach a podle toho soudis, ze je to nepouzitelne. Neuvedeno kdy, neuvedeno jaka verze HW/SW. Kdo vi zda u nich bylo zaplacene FSD, ktere ma pouze par tisic uzivatelu z celkovych milionu prodanych Tesel. Me by to opravdu zajimalo, jake jsou realne zkusenosti, a urcite nejen me. Jenze omluvam se, ale takhle odpalkovane z te tve strany ma vypovidaci hodnotu jako "jedna pani povidala".
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 1. 2022 14:55
Vrat se na zacatek vlakna a zacni znovu, chlapce. Jsi uplne mimo. Porad dokola se tocis na nesmyslech, ktere s tematem vubec nesouvisi - jak uz jsem ti jednou psal, protoze jsi vubec nepobral, na co reagujes. Dalsi diskuse nema tudiz smysl.
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 1. 2022 15:18
"Plne autonomni rizeni je utopie a nikdy nebude realizovana v masovem meritku - cti na beznych silnicich, v beznem provozu. Technologicky mozna nekdy zvladnutelna bude (nejblizsich 10-15 let urcite ne), spolecenske, moralni a legislativni duvody vsak nedovoli neco takoveho realizovat. Diky bohu. V uzavrenych arealech a na dedikovanych trasach, proc ne."Reaguji na tohle. A reaguji presne na tva slova.- Autonomni rizeni neni utopie- Autonomni rizeni je mozne na beznych silnicich - vzdyt uz se tak deje (pod dohledem i bez nej)- Urcite ne v pristich 10-15 letech ... Ver ze bude velky tlak na to aby bylo. V cele Evrope chybi ridici. Paradoxne bude dele trvat nasazeni autonomnich vlaku nez aut.- V uzavrenych arealech to funguje uz davno a to i tady v CR. Jsou mista na svete, kde se autonomni vozitka pohybuji po mestech.
K*rva, precti si to poradne! jsi dyslektik? Nebo opravdu dement? Tvl, to snad neni mozny...
Názor byl 2× upraven, naposled 16. 1. 2022 16:46
No reaguju presne na to co pises - respektive na to co je tu videt. Pokud pises neco, co nikdo jiny nevidi, pak mozna reaguji chybne.
Ty si fakt retard, hezky si vypustil to slovíčko "PLNĚ" autonomní, aby se ti to hodilo do krámu. Jak píše kolega na začátku vlákna, to fakt z výše zmíněných důvodu ještě několik (desítek) let nebude. Obzvláště na našich silnicích, kde nejsou čáry, nevejdou se na silnici kolikrát vedle sebe ani 2 auta, všude výmoly, zapomenuté značky, retardi co neumí jezdit, používat blinkry. Jinými slovy, požadavkem na (zdejšího) řidiče je velká dávka improvizace. Pochybuji, že se toho v našich podmínkách dožiji.
Aha, takze vozitko co se pohybuje samo, tak neni plne autonomni ??Je treba rozlisovat autonomni auta, vyuzivajici naucene vzory a komplexni AI. Na pohyb v jakemkoliv terenu by byla potreba komplexni AI, jenze ta ma naopak vetsi pravdepodobnost udelat chybu, stejne jako clovek. Pro bezne autonomni vozy je nejen nepotrebna, ale i nezadouci.Neni to spis duvod dat do poradku tu tu problemovou cast infrastruktury?
Ztrata casu, ja uz to vzdal. Ten chlapec nechape nebo zamerne dela stupidniho. Schvalne jsem to napsal tak, aby to bylo jasne i intelektulane podmerecnym jedincum a prece... 😉
Problem je evidentne v chapani toho co je to ta plna autonomie.Plna autonomie v podani, vasi predstavy neni vubec zadouci a timto smerem se ani nepostupuje. To auto nema myslet. To auto se ma chovat predem odhadnutelnym zpusobem a to "mysleni" nezajisti. Cilem je vysoce pokrocily automat.Proste urcite lokace budou pro tyto automaty nedostupne. Maximalne, velke mozna, si to v nizke rychlosti odridite na tabletu/telefonu jako dron / vysavac a jine "hracky".
Ty jsi opravdu dement. Fakt mi nevkladej do úst své nesmysly, ty víš kulový co já myslím, protože jsi doteď nebyl schopný pochopit, o čem píšu na začátku vlákna. Tím, se se mě snažíš poučovat, děláš že sebe stále většího blbce.
😃 To je gol.plmplm2 napsal duraz na slovem PLNE. Takze jsem to vzal, tak, ze asi nekdo muze brat v uvahu, aby to auto bylo schopne vyresit vse co clovek.Co si predstavuje ty, to vazne nevim. To nevi krome tebe nikdo.Jen jsem napsal, ze tva tvrzeni jsou chybna, protoze neplati uz ted.
Nereaguješ. 😝
Plne autonomne auta budu este tuto dekadu a ziadne spolocenske a moralne a uz vobec technologicke problemy mat nebudu. Staci ked znizia mrtvych na cestach o 99,9% a nikto sa neodvazi ich nepovolit
Vsadíš na to měsíční mzdu?Naivita, neznalost, hloupost nebo slepá víra ve velkého guru?
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 1. 2022 13:45
Nevím, jak to přesně vidí předřečníci, ale třeba můj názor je takový, že plnohodnotná autonomie je nutnost a musí se dotáhnout. Nejdál je Google s Waymo, který to už má produkčně nasazený v jednom městě a bez řidiče. Na druhou stranu, Tesla to chce zase dotáhnout ke všem a levně, bez drahých čidel a plně EV a včetně všech optimalizací, co z toho plynou.Je otázka, co bude dřív, ale přijít to musí. Lidi prostě nejsou, autonomie a automatizace jsou prostě nutnost :-/.To, proč to Tesle tak dlouho trvá, je nejen problém se sw. Dřív jsem si myslel, že hw už je ready, ale on prostě ready opravdu nebyl a myslím si, že stále není. Tj. že kromě sw problémů je tu i problém s hw, hlavně co se týče čidel. Levná a dobrá čidla nejsou a kamery to podle mě nedokáží pokrýt. Chtělo by to, aby se vývoj kolem kvantových čidel posunoval rychleji.Zdar Max
Nebudou. A jestli budou, tak těch mrtvých bude jedině tak VÍC! A kdopak za to bude právně odpovědný, už jste se dohodli? 😉
jednoznacne. Na cestach budu jazdit autonomne auta a pri cestach masove hroby pasazierov 🙂 Dnes uz aj L2 asistenti su lepsi ako clovek a ziadne jatky sa nekonaju
Běžné silnice se upraví, aby byly kompatibilní se samořídícími auty. Určitě se tak nestane v příští dekádě, ale pak to půjde rychle. Ve jménu ekologie a bezpečnosti. Jakmile statistiky potvrdí, že lidští řidiči jsou výrazně nebezpečnější, na veřejné komunikace nebudou smět a autonomie bude dominovat.Ale určitě to nebude hned, stačí se podívat, jak dlouho se zavádí autonomní metro a to už je prověřená technologie.
Mě by se tyhle systémy líbili a uznávám, že některé i fungují, ale poté co jsem zkusil teslu a její "pokročilý tempomat" a nešlo snad sekundu a půl převzít řízeni už mě to fakt přešlo.¨Jiné automobilky - cross traffic warning u mazdy se zapne ve chvíli kdy už je objekt dávno pryčautomatické parkování vw a škoda, je tak pomalé, že v reálném světě prostě nejde použítdetekce kolize a automatické nastavení nissanu funguje docela dobře, ale i tak občas zpomaluje bezdůvodněbmw škoda psát, to kvůli každé druhé závoře jančí, že chci přejet člověkaObecně nové auta mají integrované esim a ecall a zrovna ford sbírá telemetrii a bonzuje pořád, ale počítám, že ostatní stejně.Z mého pohledu je smutné kam to dospělo a to mě nevadí dotyková obrazovka, ale vadí mě dotykové zrcadlo pro funkce kde to nedává smysl ani trochu. ID3 toho má asi nejvíc.
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 1. 2022 09:57
Očekávat od Fordu, že bez potíží vybalí špičkový software s minimálními energetickými náklady, bylo hodně naivní.V oblasti vývoje těchto technologií je zhruba tam, kde byla Tesla před deseti lety.Ford může být jedna z prvních mega automobilek, které Elektromobilita prostě spláchne do haizlu historie.A také tu máme další srozumitelné vysvětlení, proč se Tesla nehrne za LIDARem.
"A také tu máme další srozumitelné vysvětlení, proč se Tesla nehrne za LIDARem."Jakože Tesla se nehrne za lidarem, protože klimatizace a další enviromentální systémy moc žerou? 😀
Možná by bylo řešením delegovat alespoň část těch výpočtů do dedikovaných datacenter podobně jako třeba u Geforce Now. To by jednak ušetřilo elektřinu z akumulátorů a dále by nebylo třeba osazovat každý vůz extrémně výkonným HW. Zpoždění v 5G síti by bylo zanedbatelné. Případné výpadky spojení by se řešily nějakým nouzovým režimem, kdyby se auto přeplo na slabší palubní HW a zpomalilo, aby to i ten slabší HW zvládl.
To je dobra blbost co si napsal. Vypadek site nebo signalu neni nic neobvyklyho. Jak by asi jelo auto, ktery by melo neustaly lagy na rizeni. Myslim ze by skoncili ve druhy zatacce ve stromu.
Vždyť to píšu, auto by přeplo na vlastní HW a zpomalilo.
naco vymyslat hluposti ked Tesla ukazuje ze to moze fungovat aj 100% na lokalnom hw?
Naprosty nesmysl. Nebetycna blbost.
Jenže, problém je v tom, že náročné sensory (například ten LIDAR) musí fungovat tak jako tak, takže odebírají dost energie. To celé se mu zpracovat do výstupních dat a ten přenos velkého množství dat si vyžádá nemalou spotřebu energie. Když vypadne signál, stejně musí mít automobil dostatečný HW pro vypočtení všech výpočtů (tady je ohromné riziko cokoli podcenit).
Jak jsem psal, snížením rychlosti auta při výpadku přenosu by se zajistilo, že i slabší palubní HW by byl schopen auto uřídit.Přenos i velkého množství dat v 5G by nemělo spotřebovávat nějaké zásadní procento kapacity akumulátoru. Navíc je možné, že před odesláním dat by se dělala nějaká agregace Ohledně spotřeby energie senzory: nejvíc žere LIDAR a ten si vezme 10 - 50 W. Do budoucna spíše těch 10. A bůhví jestli se prosadí.
Nemas vubec predstavu co to obnasi. Vic mimo byt uz snad ani nemuzes. Naprosto nerealne.
Lidar je slepa vetva, je nemozne mat L5 s Lidarom
proč myslíte? LIDAR nemusí být tím hlavním senzorem, může ale sloužit pro kontrolu toho, že obraz z kamer byl správně interpretován
take jednoduche to nie je, kedze vystupy z kamier a lidaru su uplne rozdielne, comu doverovat ak bude konflikt? Ak kameram, naco potom lidar? Vela ludi si mysli ze cim viac senzorov tym viac adidas, ale realita je cim viac senzorov tym viac komplikacii a zlozitosti
Jakože myslíte, že řešením problému "comu doverovat ak bude konflikt?" je mít k dispozici méně informací, aby konflikt nemohl vzniknout?To je samozřejmě krok na opačnou stranu. Právě ten konflikt je užitečná informace i sama o sobě pro řídící systém.
Pokud je autonomní řízení takovej žrout baterek, tak ať si ho strčí někam ne? Pokud je někdo tak blbej že neumí řídit auto, ať radši jezdí busem nebo taxikem a nepořizuje si auto co bude řídit za něj.
Neni. Bohuzel je tady zase lzivy titulek, jako obvykle. V clanku se pise "Testy provedené Fordem aktuálně ukazují, že více než 50 % dojezdu vozidla na baterie spotřebuje výpočetní výkon, který vyžaduje software pro autonomní řízení, klimatizační a zábavní systémy potřebné k zajištění pohodlí cestujících."Horni odhad na prikon autonomniho systemu rizeni v Tesle(na zaklade pouziteho HW) je 300 W. Pri rychlosti 100 km/h sezere za hodinu tesla asi 18 kWh. Takze to autonomni rizeni sezere 1.6 % energie. Jo klimatizace, to je jina. Kazdopadne se jedna o marketingovy zvast od Fordu.
Kdyby jen titulek. Celý článek je zábavný. Zajímavé, jak pokaždé dokážou ty výpočty připlácnout k něčemu daleko náročnějšímu😁. O kousek dřív se píše: "Odborníci zjistili, že neustálé rozjezdy, zastavování a výpočty potřebné k samočinnému řízení snižují dojezd o 10 až 15 procent."
Zaujimave, ze ten problem s energiou a vypoctami sa netyka Tesly. To bude asi tym, ze si vyvnuli vlastny superrychly a usporny chip, nieco, co sa Fordu urcite nemoze stat
Tesla pouziva HW od Intelu, nVidie a AMD. Nicmene autopilot v Tesle funguje uplne jinak nez u konkurencnich reseni. Sklada se z vyrazne mensiho mnozstvi prvku, je levnejsi a tedy i pravdepodobne mene narocny na spotrebu energiie - ale to uz je spekulace, neoveroval jsem to.
Pro ty minusare, zde je rozborka nejnovejsiho HW pro multimedia i rizeni. V jednom "obalu" jsou dva samostatne pocitace.https://www.youtube.com/watch... Tady je pro zmenu rozborka jednoho ze starsich.https://www.youtube.com/watch...
Ten FSD chip je ich vlastny Tesla design
FSD chip?? Ridici jednotka FSD je cela deska, na starsich jsou vypocetni cipy od nVidie, na tom novem pak jsou dva na zakazku vyrabene cipy, ARM + akceleratory. Ze zacatku se pouzivalo univerzalnejsi reseni od nVidie a kdyz bylo jasne, jaky druh vypoctu je potreba, plus zarucen dostatecny odber kusu, tak uz se slo do cipu na miru - levnejsi, uspornejsi. Nicmene nemyslim, ze technologicky na nem bude neco prevratne specialniho.
info priamo od Tesly a od cloveka co viedol design FSD computeru pre Teslu https://www.youtube.com/watch
Jo, to souhlasi s tim co jsem psal. Proste uz vedeli co potrebujou pocitat a v jakem pomeru, a podle toho tam k ARM jadru nacpali akceleratory. Vysledkem je vyrazne vyssi vykon a nizsi cena. Pouziva to starsi vyrobni proces, coz opet snizuje cenu a hlavne se to nepere s ostatnima cipama o kapacitu.
tento rok ma prist novy FSD4 computer
Zatim se uvadi ze bude poprve osazen v Cybertrucku. Takze nejspis zalezi kdy bude ten. Kazdopadne pozdeji daji moznost upgradu pro starsi auta. Nikdy by me v minulosti nenapadlo, ze se bude auto upgradovat jako PC 🙂 .
ten vyvoj je taky rychly ze ludia si to ziadaju. S FSD4 sa budu upgradovat aj kamery
Spíš to vypadá, že jim ujíždí vlak, tak nastupují markeťáci.Zdar Max
Obchodní model? Přísahám, že si v životě autonomní elektromobil nekoupím. Za prvé na něj nemám a za druhé věřím, že automobilky přijdou s obchodním modelem, kdy si auta nebudeme vůbec kupovat, jen si koupíme jízdu jako službu.
To ze si koupime auto jako službu funguje uz docela dlouho. Vyuzivas? Ne. Ono to taky dava smysl jen tem co jsou stredne bohatí a líní. Bohatší si koupi auto vlastní a chudí na to nemají.
Jenže tím, jak bude IAD zdražovat, za chvilku bude naopak luxus řídit sám. Služby budou jediná dostupná cesta pro chudší, jak jezdit autem.
Říká se tomu Taxi 😀
No a tomu se říká obchodní model. To dáš 😂
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.