Joker
17. 1. 2022 • 19:08

> Není pochyb o tom, že automobily se spalovacími motory škodí životnímu prostředí.Tohle je asi pravda, ale dovolil bych si pochybovat o tom, že elektromobily škodí životnímu prostředí méně.
Podle mě hlavní problémy elektromobilů jsou:
1. Cena (pro některé způsoby by dojezd byl dostatečný, ale jsou prostě drahé),
2. dojezd a doba nabíjení,
3. nedořešená životnost*,
4. výroba elektromobilů spotřebovává cenné (a drahé) materiály a ekologicky je mnohem náročnější než výroba spalovacích aut,
5. elektromobily jsou velké a těžké, paradoxně zelené regulace z trhu odstranily ten nejekologičtější segment (malá a lehká auta).Hlavně kombinace 3. a 4. vyvolává dost pochybností o ekologičnosti elektromobilů.* Degradace baterie se částečně řeší rezervní kapacitou, což ale fakticky problém neřeší. Tesla garantuje (jen u některých modelů) 70 % zbývající kapacity po 8 letech. Vzhledem k ceně baterie fakticky její životnost (resp. nutnost pozáruční výměny) určuje životnost celého elektromobilu.
Průměrný věk spalovacích aut v ČR je kolem 15 let, výše uvedené nedává elektromobilům moc šancí se na podobnou hodnotu dostat.

nickaname1
17. 1. 2022 • 9:00

OK, takže Ford nám sděluje, že si uvědomil svou orientaci na minulé století, zaspal s vývojem na poli IT a teď už jej nemá šanci dohnat... 😀Autonomní řízení je nevyhnutelná budoucnost. S klesající demografickou křivkou v západní civilizaci budou lidé potřeba na potřebnější činnosti než točení kolečkem.Navíc pro většinu lidí nebude potřeba vlastnit automobil, ale budou si objednávat autonomní taxíky, které díky absenci řidičů budou moci být mnohem levnější. To vyřeší problém s vlivem výroby na životní prostředí i parkováním, kterého se v každém větším městě nedostává. Dnes se totiž auto vyrábí k tomu, aby většinou 95% času jen někde nevyužité stálo. Proto je pak potřeba tolik parkovacích míst i tolik aut.Ano, samozřejmě, že pro hodně lidí je "nepřijatelné nemít auto jen pro sebe", ale když se pak podívají na ty ceny a srovnají autonomní taxi vs svoje soukromé auto jen pro sebe, tak to nejspíš dopadne podobně jako komerční let vs pořízení soukromého tryskového letadla - pro soukromý tryskáč se rozhoduje opravdu jen minimum lidí i když na něj mají.Především je ale důležité, že až budou levné autonomní taxi, tak nebude moderní mít vlastní auto. Hodně lidí si totiž teď kupuje vlastní auto, i když finančně se jim to nevyplatí, jen kvůli nějaké "póze" a pohledu společnosti, že "bez auta jsou jenom chudáci".Ovšem výpočtem jsem došel k tomu, že jeden levný automobil stojí většinou 7000 Kč měsíčně, dražší mnohem více. Je potřeba započítat samotnou cenu auta rozpočítanou na měsíce používání, servis, pohonné hmoty, pojištění, nákladnější opravy, ale i pokuty, poplatky za parkování atd.Lidé si toto často nespočítají a pak dochází k mylným závěrům, že je "levnější" jít bydlet desítky kilometrů od města kvůli mírně levnějšímu bydlení a pak si v rodině pořídit minimálně dvě auta a denně dojíždět než bydlet přímo ve městě v dostupné vzdálenosti MHD a nemuset mít žádné auto.

Veolw
17. 1. 2022 • 8:27

At si Ford mysli co chce ale podle me tohle je budoucnost. Pokud budou vsechny auta bez ridice a budou komunikovat navic mezi sebou tak ta bezpecnost na silnicich bude uplne nekde jinde. V obci vsichni hezky 50, na dalnici 130 atd. Ne v obci 80 a na dalnici 180. Nebude za vami troubit idiot ktery kdyz v meste jedete povolenou maximalni rychlosti tak ma pocit ze nedodrzujete predpisty a neuveritelne ho zdrzujete. Tech vyhod bude tolik ze si spousta lidi bude muset zacit lestit ego nekde jinde. Na tu dobu se fakt tesim.

jirik66
17. 1. 2022 • 7:43

Proč se furt spojuje autonomní řízení s elektromobily? Autonomním řízením může být vybaveno i auto se spalovacím motorem, a naopak elektromobil nemusí být vůbec autonomním řízením vybaven.

palocx
17. 1. 2022 • 0:10

Ford řekl cca Auta na baterie jsou ZATÍM mimo.
Autonomní řízení je ZATÍM fikce. Ok?Proč se kriticky nebavíme o různých pozitivních a negativních aspektech automobilů? Nových trendů, technologií...?A nebo co třeba:
Apocalypse Never: Why Environmental Alarmism Hurts Us All
Book by Michael Shellenberger
Která brzy vyjde česky. ===============
Zvláštní diskuse na VTM 😲 místy jak asi na Blesk.cz?
Ta naivita jak se domníváme, že jeden jsme větší odborník než druhý 😲😁
Smamujeme, když nemáme věcné argumenty tak napadáme protivníka... ☹️😁
tragikomické divadlo

peter.mlich
peter.mlich
16. 1. 2022 • 21:05

"Ford nevěří autům bez řidiče. Více než polovina energie prý padne na náročné výpočty"
Ha, chvilku se nezminuje afera Diesel-gate a uz vystrkuje ruzky. A pritom o tom vi prd. Na ty vypocty se dneska pouzivaji riscove procesory, ktere maji 1% spotreby, kterou mysli on :)

Haunter
16. 1. 2022 • 10:32

I kdyby to zachránilo jeden lidský život, energie je energie.

Katikakus
Katikakus
16. 1. 2022 • 9:57

Plne autonomni rizeni je utopie a nikdy nebude realizovana v masovem meritku - cti na beznych silnicich, v beznem provozu. Technologicky mozna nekdy zvladnutelna bude (nejblizsich 10-15 let urcite ne), spolecenske, moralni a legislativni duvody vsak nedovoli neco takoveho realizovat. Diky bohu. V uzavrenych arealech a na dedikovanych trasach, proc ne.EDIT: koukám, že většina reagujících nedisponuje intelektem potřebným k pochopení toho, co je v příspěvku napsáno a reagují naprosto mimo mísu. Na trhu není vůz, který by disponoval plně autonomním řízením.

Názor byl 2× upraven, naposled 16. 1. 2022 13:42

Ev Lo
16. 1. 2022 • 9:54

Mě by se tyhle systémy líbili a uznávám, že některé i fungují, ale poté co jsem zkusil teslu a její "pokročilý tempomat" a nešlo snad sekundu a půl převzít řízeni už mě to fakt přešlo.¨
Jiné automobilky -
cross traffic warning u mazdy se zapne ve chvíli kdy už je objekt dávno pryč
automatické parkování vw a škoda, je tak pomalé, že v reálném světě prostě nejde použít
detekce kolize a automatické nastavení nissanu funguje docela dobře, ale i tak občas zpomaluje bezdůvodně
bmw škoda psát, to kvůli každé druhé závoře jančí, že chci přejet člověka
Obecně nové auta mají integrované esim a ecall a zrovna ford sbírá telemetrii a bonzuje pořád, ale počítám, že ostatní stejně.
Z mého pohledu je smutné kam to dospělo a to mě nevadí dotyková obrazovka, ale vadí mě dotykové zrcadlo pro funkce kde to nedává smysl ani trochu. ID3 toho má asi nejvíc.

Názor byl 1× upraven, naposled 16. 1. 2022 09:57

miandys
16. 1. 2022 • 9:04

Očekávat od Fordu, že bez potíží vybalí špičkový software s minimálními energetickými náklady, bylo hodně naivní.V oblasti vývoje těchto technologií je zhruba tam, kde byla Tesla před deseti lety.Ford může být jedna z prvních mega automobilek, které Elektromobilita prostě spláchne do haizlu historie.A také tu máme další srozumitelné vysvětlení, proč se Tesla nehrne za LIDARem.

malvino
16. 1. 2022 • 3:13

Možná by bylo řešením delegovat alespoň část těch výpočtů do dedikovaných datacenter podobně jako třeba u Geforce Now. To by jednak ušetřilo elektřinu z akumulátorů a dále by nebylo třeba osazovat každý vůz extrémně výkonným HW. Zpoždění v 5G síti by bylo zanedbatelné. Případné výpadky spojení by se řešily nějakým nouzovým režimem, kdyby se auto přeplo na slabší palubní HW a zpomalilo, aby to i ten slabší HW zvládl.

Nedos.
15. 1. 2022 • 23:36

Pokud je autonomní řízení takovej žrout baterek, tak ať si ho strčí někam ne? Pokud je někdo tak blbej že neumí řídit auto, ať radši jezdí busem nebo taxikem a nepořizuje si auto co bude řídit za něj.

Michal Salaj
15. 1. 2022 • 23:17

Zaujimave, ze ten problem s energiou a vypoctami sa netyka Tesly. To bude asi tym, ze si vyvnuli vlastny superrychly a usporny chip, nieco, co sa Fordu urcite nemoze stat

maxdevaine
15. 1. 2022 • 22:29

Spíš to vypadá, že jim ujíždí vlak, tak nastupují markeťáci.
Zdar Max

moebius (novy)
moebius (novy)
15. 1. 2022 • 17:21

Obchodní model? Přísahám, že si v životě autonomní elektromobil nekoupím. Za prvé na něj nemám a za druhé věřím, že automobilky přijdou s obchodním modelem, kdy si auta nebudeme vůbec kupovat, jen si koupíme jízdu jako službu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud