Technika | Elektromobily | Automobily

Formule E: šampionát budoucnosti, nebo závody odpadlíků?

  • Formuli 1 zná asi každý, ale víte, co je Formule E?
  • Jde o šampionát monopostů, poháněných elektromotorem
  • Nabízí zajímavou techniku, městské okruhy a známá jména

Formuli 1 coby „královnu motorsportu“ asi každý alespoň v základu zná – ostatně v polovině března bude zahájena již její 70. sezóna. Formule E je její výrazně mladší sestřičkou – v prosinci odstartoval teprve pátý ročník. Má tento šampionát elektrických monopostů co nabídnout?

Formule E, oficiálně ABB FIA Formula E Championship, jsou automobilové závody, kterých se mohou účastnit výhradně monoposty poháněné elektrickou energií. Koncept vznikl již v roce 2011, na první závody si však závodníci i diváci museli počkat až do roku 2014. Zakladatelem a současným generálním ředitelem je španělský byznysmen Alejandro Tarik Agag Longo.

Myšlenka se zrodila v Itálii

Základy šampionátu Formule E položil motoristickým fanouškům dobře známý Jean Todt, který v letech 1994 až 2007 působil na pozici generálního ředitele Scuderia Ferrari a od roku 2009 je prezidentem Mezinárodní automobilové federace (FIA). Ten přišel s myšlenkou na pořádání závodů monopostů poháněných elektrickým motorem. O svůj nápad se 3. března 2011 podělil na večeři v malé italské restauraci v Paříži s Alejandro Agagem, Antoniem Tajanim a Teo Teocolim.

Agag podpořil Todtův návrh poté, co FIA projednala zahájení výběrového řízení na organizaci série. Do příprav se zapojil i kvůli svým předchozím zkušenostem s vyjednáváním smluv s televizními stanicemi, sponzorstvím a marketingem.

Závod na necelou hodinu

Mistrovství světa Formule E se v současnosti účastní jedenáct závodních týmů, přičemž každý má ve startovním poli dva piloty, respektive monoposty. Závody se pořádají především na městských okruzích dlouhých 1,9 až 3,4 kilometrů. Zatímco běžné závody Formule 1 se jezdí jako závody na vzdálenost přes 305 kilometrů, ve Formuli E se závodí na 45 minut plus jedno kolo.

Původně měl každý závodník k dispozici dva vozy a během povinné zastávky v boxech přesedal z jednoho do druhého. Po zavedení monopostů druhé generace však bylo toto pravidlo revidováno a pilot absolvuje celý závod v jednom autě. Výměna pneumatik je povolená jen v případě defektu či poškození.

Prvních deset závodníků dostává body do celkového hodnocení mistrovství světa. Používá se standardní bodovací systém FIA, takže vítěz dostává 25 bodů, druhý v pořadí 18 bodů, třetí 15 bodů a další pak 12, 10, 8, 6, 4, 2 až 1 bod. Navíc se udělují tři body za první místo v kvalifikaci a další bod může pilot získat za nejrychlejší kolo v závodě (pokud skončí v první desítce).

Speciality v pravidlech

Pro fandy F1 bude možná nepochopitelnou specialitou takzvaný „Fan Boost“. Funguje tak, že šest dní před závodem začíná hlasování, které končí 15 minut po začátku závodu. Fanoušci v něm mohou hlasovat pro svého favorita a pět nejoblíbenějších pak dostane dodatečný výkon, který mohou použit v pětisekundovém okně během druhé poloviny závodu.

V aktuální sezóně přibylo další rozšíření nazvané „Attack Mode“. Spočívá v tom, že pilot, který chce zaútočit, projede určenou část trati mimo ideální závodní stopu takzvanou „aktivační zónou“. Jako odměnu může v následujícím úseku využít o 25 kW vyšší výkon motoru, což je indikováno blikáním modrých LED na ochranném rámu nad hlavou jezdce. Podrobně je toto pravidlo vysvětleno v následujícím oficiálním videu:

Celá pravidla šampionátu Formule E si můžete nastudovat na oficiálních stránkách. Závodům se podrobně věnuje web F1sport.cz.

Témata článku: Technika, YouTube, Eurosport, Elektromobily, Automobily, USA, Čína, Baterie, Německo, Francie, Audi, Mexiko, Oficiální stránka, Švýcarsko, Nejzásadnější novinka, Jaguar, Rijád, Red Bull, Startovní pole, Přímý přenos, Televizní stanice, Celý závod, Třetí muž, Známé jméno, Vedlejší produkt, Počítače HAL 3000 na Mall.cz