Technologie | Mezinárodní vesmírná stanice

Fotobioreaktor přeměňuje CO₂ na kyslík a potravu. Začínají ho testovat na Mezinárodní vesmírné stanici

Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) se právě v těchto dnech začíná testovat speciální „fotobioreaktor“, který využívá řasy k přeměně oxidu uhličitého na dýchatelný kyslík a jako bonus produkuje potravu.

Podobná zařízení by jednoho dne mohla umožnit realizaci dlouhotrvajících cest do hlubokého vesmíru, které stále představují velký oříšek. Skuteční astronauti totiž ke svému přežití potřebují „trochu“ víc, než lze často vidět v různých sci-fi filmech a seriálech.

Podle Space.com fotobioreaktor dorazil na ISS v pondělí a bude pracovat v součinnosti s jiným systémem podpory života. Ten transformuje oxid uhličitý na metan a vodu. Zbytky CO2 budou spotřebovány výše zmíněnými řasami.

Vyrobí kyslík a navíc se dají sníst

Pokud vše půjde dobře, astronauti získají nejen efektivní zdroj kyslíku. Řasy jsou totiž tak bohaté na bílkoviny, že by teoreticky mohly tvořit až 30 % jejich jídelníčku.

„Co se týče budoucnosti systémů podpory života, s touto první demonstrací hybridního přístupu jsme v čele,“ konstatoval německý vědec Oliver Angerer, který celý projekt řídí.

„Použití takových systémů je samozřejmě zajímavé hlavně pro planetární základny či pro velmi dlouhé mise. Tyto technologie však nebudou v případě potřeby k dispozici, nepoložíme-li jejich základy už dnes,“ dodal Oliver.

Diskuze (15) Další článek: Microsoft ukázal nový webový prohlížeč Edge pro macOS a iOS. Základem je Chromium

Témata článku: Technologie, Vesmír, Budoucnost, Výzkum, Mezinárodní vesmírná stanice, Jídlo, Potrava, Oliver, Řasy, Astronaut, Oxid, Systém podpory, Kyslík, ISS

Galerie: Srovnali jsme estetický Linux a Windows 10. Který z desktopů je hezčí?

** Linuxový Elementary OS se inspiruje v Apple macOS ** Microsoft Windows 10 jde vlastní cestou ** Který z desktopů je hezčí? Prohlédněte si galerii