NASA | Asteroidy

Fouknout, nabrat, zmizet. Sonda OSIRIS-REx odebrala vzorky z planetky Bennu

• Sonda OSIRIS-REx odebrala vzorky z planetky Bennu
  • Vědci vyhodnotí, zda byl odběr úspěšný
  • Pokud ne, provede sonda další

NASA v úterý večer zřejmě zaznamenala velký úspěch. Kosmické sondě OSIRIS-REx se zřejmě podařilo odebrat vzorky z planetky Bennu. Vše se odehrálo ve vzdálenosti 321 milionů kilometrů od Země.

Vzorky Marsu na Zemi stále nemáme. U menších těles Sluneční soustavy jsme na tom trochu lépe. Pokud se vše podaří, budeme mít za dva roky na Zemi vzorky z doby, kdy byl náš planetární systém ještě velmi mladý.

Sonda OSIRIS-REx odstartovala do vesmíru v září 2016. V poslední den roku 2018 přilétla k planetce Bennu, kterou od té doby zkoumala a hledala ideální místo pro odběr vzorků.

Výhodou asteroidů je nízká gravitace a absence atmosféry. Sonda se tak může relativně snadno přiblížit a ještě snadněji odlétnout zpět na oběžnou dráhu. Přesně to byl v úterý večer našeho času úkol sondy OSIRIS-REx.

Bennu

• Planetku objevil 11. září 1999 projekt LINEAR, který se zaměřuje na blízkozemní planetky.
  • Jedná se o blízkozemní planetku, potenciálně nebezpečný asteroid, typ Apollo (planetky protínající oběžnou dráhu Země)
  • Rozměry: cca 550 metrů
  • Oběžná dráha: 0,89 až 1,35 AU
  • Doba oběhu: 1,2 let
  • Doba rotace: 4,3 hodin

Vědci musí nyní vyhodnotit, zda odběr vzorků známý jako TAG (Touch-And-Go) proběhl dobře. Zařízení pro odběr má „kapacitu“ až 2 kilogramy, ale vědci si dali skromnější cíl – odebrat alespoň 60 gramů.

Prvotní sestup sondy z oběžné dráhy probíhal čtyři hodiny. OSIRIS-REx se dostal do výšky 125 metrů. Následně došlo k zážehu motorů, které měly sondu dostat do místa odběru. Vědci ho pojmenovali jako Nightingale (Slavík). O deset minut později proběhl druhý zážeh. Sonda zpomalila sestup a přizpůsobila se rotaci asteroidu.

Video z odběru

Poté čekal sondu průlet kolem balvanu o velikosti dvoupatrové budovy. Nakonec proběhl hlavní manévr. Rameno TAGSAM (Touch-And-Go Sample Acquisition Mechanism) o délce 3,4 metru provedlo samotný odběr.

Kontakt s povrchem trval asi 6 sekund a došlo k němu metr od plánovaného místa. TAGSAM vypálil dávku dusíku, který rozvířil prach i oblázky na povrchu. Část materiálu mělo být zachyceno v hlavě pro odběr. Ihned poté se sonda od asteroidu vzdálila.

Dosavadní snímky a data ukazují, že odběr vzorků proběhl dobře. Pokud NASA za pár dní potvrdí, že na palubě je 60 gramů a více, začne se sonda připravovat na odlet od asteroidu. V případě, že bude vzorků nedostatek, proběhne v lednu druhý pokus a to zřejmě ze záložní oblasti Osprey.

V březnu OSIRIS-REx od asteroidu Bennu odletí. Na Zemi má přistát v září 2023.

Diskuze (27) Další článek: Pořizujte prvotřídní fotky se silnou baterií v zádech. Huawei P smart 2021 v sobě ukrývá všestranný potenciál

Témata článku: Technika, Vesmír, Země, Výzkum, Mars, NASA, Apollo, Asteroidy, Sluneční soustava, Nightingal, Oběžná dráha, LINEAR, Odběr, Vzorek, Sonda, Vědec, Asteroid, Slavík, Planetka, Odběr vzorků, Tag

ZálohováníWindows 10Windows
Používáte Disk Google? Tak si dejte pozor: od října začne automaticky vysypávat koš
Disk GoogleÚložištěGoogle
Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

UWBIoTTechnologie
(Ne)používáte PayPal? Dejte si pozor, zavádí totiž poplatek za neaktivitu
FintechPayPal
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment