Ariane 4 v roce 1984

Ariane 4 v roce 1984

Ariane 5 v pařížském muzeu letectví a kosmonautiky

Ariane 5 v pařížském muzeu letectví a kosmonautiky

Foto:  NA ,  CC BY-SA 2.0

Foto: NA, CC BY-SA 2.0

Maketa Ariane 5

Maketa Ariane 5

Ariane 5 na startu

Ariane 5 na startu

Model chystané nové generace Ariane 6

Model chystané nové generace Ariane 6

Model chystané nové generace Ariane 6

Model chystané nové generace Ariane 6

Ariane 5 v pařížském muzeu letectví a kosmonautiky
Foto:  NA ,  CC BY-SA 2.0
Maketa Ariane 5
Ariane 5 na startu
9
Fotogalerie

Francie: Evropské rakety patří do starého železa. Neumíme konkurovat SpaceX

Francouzský Cour des comptes – účetní dvůr – paralela našeho Nejvyššího kontrolního úřadu, se ve výroční zprávě ostře pustil do evropského programu raketových nosičů Ariane a zejména pak do nejnovějšího modelu Ariane 6, který by se měl dočkat prvních letových zkoušek v roce 2020.

Ariane 6 by měl až o polovinu snížit provozní náklady a také čas nutný k přípravě mise, podle kontrolorů to však nestačí a konsorcium evropských výrobců nedokáže konkurovat americké SpaceX, která má díky dlouhodobým kontraktům s NASA i Pentagonem zajištěné financování na technologický vývoj.

94dd8dc5-5cb7-4e57-8f86-0c1902d188ebad9c71e9-bbe7-4f40-895b-9fd0d0133e79
Ariane 6 je mezinárodní evropský projekt nového raketového nosiče. Francie je jedním z klíčových dodavatelů

Podle Cour de comptes Evropa v raketovém průmyslu zaostává a nemá ekonomicky konkurenceschopný nosič pro vynášení v tomto kontextu low-costového nákladu na ty nejnižší a střední orbity, které jsou vhodné pro nejrůznější miniaturní satelity, satelitní internet aj. a slibují zajímavé možnosti komercializace.

„Cette situation trouve son origine dans la montée en puissance de la
concurrence américaine de la société SpaceX, qui a ravi à la société
Arianespace la position de leader mondial sur le marché commercial en
2017.“ – La situation

Volně přeloženo: „Tato situace má svůj původ ve vzestupu americké společnosti SpaceX, která v roce 2017 narušila postavení Ariane jakožto lídra na poli komerčních letů do vesmíru.“

Ze závěrečné zprávy francouzského kontrolního úřadu (PDF)

Kontroloři proto doporučují, aby se financování skupiny Ariane, ve které má Francie jeden z největších podílů, změnilo takovým způsobem, aby peníze tekly především do technologického vývoje než do provozu – jinými slovy, aby Evropa investovala podobným způsobem jako SpaceX, když její inženýři vymysleli odvážnou technologii znovupoužitelných stupňů.

Až totiž SpaceX tento systém plně dopracuje, mohla by být jeho cenová politika ještě agresivnější a pro Ariane ekonomicky likvidační. Na stranu druhou, i kdyby Evropa ztratila všechny komerční klienty, program vlastních nosičů nejspíše neukončí, přišla by totiž o vlastní nezávislost v dobývání vesmíru.

Podpora Ariane má tedy i strategický geopolitický rozměr a program bude pokračovat nehledě na vlastní ekonomickou rentabilitu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud