Francouz přeletěl kanál La Manche v létajícím autě. Do města dojel po silnici

  • Vaylon Pégase je létající auto využívajícího kluzného padáku a tlačné vrtule
  • Auto jelo z Paříže do Londýna, cestou přeletělo kanál La Manche
  • Na zemi je to mrštná bugina, ve vzduchu trochu pomalejší stroj

Automobily se schopností vzlétnout zaměstnávají v posledních letech řadu inženýrů a vynálezců. Nápad to není nový, ale pomalu roste poptávka po takových strojích, navíc dostupné technologie umožní létající automobily vyrobit za relativně dostupnou cenu. Jedním takovým je francouzský Vaylon Pégase. Prototyp tohoto létajícího auta nyní zvládl přelétnout kanál La Manche.

Na rozdíl od většiny konceptů, které při letu spoléhají na pevná křídla do té doby někde sklopená, Vaylon Pégase jde na to jinak – využívá velkého padákového kluzáku. Je to stejný princip jako u motorového paraglidingu. Jenže tady se do vzduchu nevznese jen člověk s motorem a vrtulí za zády, ale rovnou celá bugina.

Bugina prochází vývojem. Původně byla jednomístná, později se dvěma místy za sebou, nejnovější verze pojme dva pasažéry vedle sebe jako v běžném automobilu. Vozidlo je vybaveno vším potřebným, aby mohlo získat homologaci pro provoz na pozemních komunikacích.

Je to lehké terénní auto, se kterým se po zemi pohodlně dopravíte po silnicích až na travnaté letiště, odkud můžete vzlétnout. Nezalekne se ani těžšího terénu. Do vzduchu unese až 250 kg a dolétne teoreticky až 750 km. Konstrukce však neumožní takové rychlosti letu, jako řešení s pevnými křídly, Pégase tak létá jen osmdesátkou. Ve vzduchu k pohonu slouží tlačná vrtule, na zemi je poháněna zadní náprava.

Aktuální pokus francouzského spolutvůrce Bruno Vezzoliho spočíval v překonání průlivu La Manche, tedy vzdálenosti necelých 60 km. Šlo víceméně o gesto, které má ukázat, že je tento způsob letu spolehlivý a v praxi použitelný. Celková trasa vedla z Paříže do Londýna. Letělo se jen přes samotné moře, jinak vozidlo jelo po silnici.

Svým létajícím autem v poslední době ale nejvíce zaujali tvůrci ze Slovenska, kteří již začali přijímat předobjednávky na svůj Aeromobil.

Více informací o slovenském Aeromobilu:

Diskuze (5) Další článek: Twitter osvěžil vzhled, aplikace je přehlednější a intuitivnější

Témata článku: Technika, Prototyp, Letadla, Létání, Automobily, Slovensko, Kanál, Běžné auto, Pomalý stroj, Poslední rok, Nejnovější verze, Bruno, Vzduch, Londýn, Dostupná cena, Kluzák, Létající auto, Náprava, La Manche, Gesto, Dostupná technologie, Stejný princip, Poslední doba, Pevné křídlo, Auto



Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

**Složky ve Windows si nepojmenujete libovolně. **Seznam rezervovaných názvů existuje kvůli kompatibilitě. **Kořeny této záležitosti sahají až do 70. let.

Petr Urban
Operační systémyWindows