Francouz přeletěl kanál La Manche v létajícím autě. Do města dojel po silnici

  • Vaylon Pégase je létající auto využívajícího kluzného padáku a tlačné vrtule
  • Auto jelo z Paříže do Londýna, cestou přeletělo kanál La Manche
  • Na zemi je to mrštná bugina, ve vzduchu trochu pomalejší stroj

Automobily se schopností vzlétnout zaměstnávají v posledních letech řadu inženýrů a vynálezců. Nápad to není nový, ale pomalu roste poptávka po takových strojích, navíc dostupné technologie umožní létající automobily vyrobit za relativně dostupnou cenu. Jedním takovým je francouzský Vaylon Pégase. Prototyp tohoto létajícího auta nyní zvládl přelétnout kanál La Manche.

Na rozdíl od většiny konceptů, které při letu spoléhají na pevná křídla do té doby někde sklopená, Vaylon Pégase jde na to jinak – využívá velkého padákového kluzáku. Je to stejný princip jako u motorového paraglidingu. Jenže tady se do vzduchu nevznese jen člověk s motorem a vrtulí za zády, ale rovnou celá bugina.

Bugina prochází vývojem. Původně byla jednomístná, později se dvěma místy za sebou, nejnovější verze pojme dva pasažéry vedle sebe jako v běžném automobilu. Vozidlo je vybaveno vším potřebným, aby mohlo získat homologaci pro provoz na pozemních komunikacích.

Je to lehké terénní auto, se kterým se po zemi pohodlně dopravíte po silnicích až na travnaté letiště, odkud můžete vzlétnout. Nezalekne se ani těžšího terénu. Do vzduchu unese až 250 kg a dolétne teoreticky až 750 km. Konstrukce však neumožní takové rychlosti letu, jako řešení s pevnými křídly, Pégase tak létá jen osmdesátkou. Ve vzduchu k pohonu slouží tlačná vrtule, na zemi je poháněna zadní náprava.

Aktuální pokus francouzského spolutvůrce Bruno Vezzoliho spočíval v překonání průlivu La Manche, tedy vzdálenosti necelých 60 km. Šlo víceméně o gesto, které má ukázat, že je tento způsob letu spolehlivý a v praxi použitelný. Celková trasa vedla z Paříže do Londýna. Letělo se jen přes samotné moře, jinak vozidlo jelo po silnici.

Svým létajícím autem v poslední době ale nejvíce zaujali tvůrci ze Slovenska, kteří již začali přijímat předobjednávky na svůj Aeromobil.

Více informací o slovenském Aeromobilu:

Témata článku: Technika, Automobily, Letadla, Prototyp, Létání

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • KamTom 18. 6. 2017 8:47:31
    tohle ma aspon budoucnost, ne jako ta slovenska srcka
Určitě si přečtěte

Malá ale šikovná. Co vše umí nová česká družice?

Malá ale šikovná. Co vše umí nová česká družice?

** Do vesmíru se po 14 letech vydala česká družice ** VZLUSAT-1 je nanosatelitem typu CubeSat ** Bude testovat nové technologie, na palubě jsou tři vědecké přístroje

Dnes | Kubala Petr

Škoda Element nemá střechu ani dveře a jezdí na elektriku. Je to úžasné auto!

Škoda Element nemá střechu ani dveře a jezdí na elektriku. Je to úžasné auto!

** Studenti vytvořili Škodu Element, unikátní elektrický kabriolet ** Auto vzbudilo nadšení, vyrábět se ale nebude ** Je malé, mrštné a ideální na letní projížďky

24.  6.  2017 | Polesný David | 17

Samořízená auta nebudou muset najet miliardy kilometrů, aby se naučila řídit. Vědci vymysleli jednodušší řešení

Samořízená auta nebudou muset najet miliardy kilometrů, aby se naučila řídit. Vědci vymysleli jednodušší řešení

** Aby byla auta zcela autonomní, musí najet miliardy kilometrů v reálném provozu a situacích ** Vědci ale našli způsob, jak vše zjednodušit a snížit nutný počet najetých kilometrů ** Nároky se sníží až o 99,9 %

22.  6.  2017 | Javůrek Karel | 2

Rozhovor se šéfem IT ve Škodovce: Už dávno nejsme jen automobilka, měníme se v inovativní společnost

Rozhovor se šéfem IT ve Škodovce: Už dávno nejsme jen automobilka, měníme se v inovativní společnost

** Mladoboleslavská automobilka má jedno z největších výpočetních center v Evropě ** Obsahuje superpočítač na simulace i obří datová úložiště ** V IT oddělení Škodovky pracuje 350 lidí

22.  6.  2017 | Spěšný Jan