Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV

Foto: Martin UAV
Foto: Martin UAV
Foto: Martin UAV
Foto: Martin UAV
5
Fotogalerie

Futuristický taktický dron V-BAT má za sebou letové testy

  • Společnosti Northrop Grumman a Martin UAV úspěšně završily letové testy vylepšené verze dronu V-BAT
  • Ta je odvozená od řady dronů V-BAT s kolmým startem a přistáním
  • Tento dron se ve vzduchu udrží až 8 hodin a může nést rozmanitý náklad a příslušenství

Společnosti Northrop Grumman a Martin UAV úspěšně završily letové testy vylepšené verze neobvykle vyhlížejícího dronu V-BAT. Vyvíjejí ho v rámci programu americké armády Future Tactical Unmanned Aircraft System (FTUAS).

Cílem programu je nahradit stárnoucí taktické drony AAI RQ-7 Shadow, které poprvé vzlétly v roce 1991 a dnes slouží jak v US Army, tak i v armádách dalších zemí. Nové taktické drony by měly získat brigádní bojové týmy (BCT), Zelené barety a Rangers.

V dnešní době se velitelé moderních armád do značné míry spoléhají na zpravodajské informace, které získávají právě taktické drony. Jedním z nejstarších dronů tohoto typu je zmíněný americký Shadow.

US Army by ráda brzy získala jeho nástupce, který bude vybaven řadou pokročilých technologií, od možnosti operovat v prostředí s vyřazeným GPS signálem až po operace v rozmanitých prostředích bez nutnosti používat startovací plochy.

Co všechno umí pokročilá verze dronu V-BAT?

Jedním ze žhavých kandidátů je pokročilá verze dronu V-BAT, která je odvozená od řady dronů V-BAT s kolmým startem a přistáním. Tento dron váží i s palivem a nákladem až 38 kilogramů, přičemž se ve vzduchu udrží až 8 hodin.

Díky vespod umístěnému rotoru s chráněnými čepelemi může startovat a přistávat kolmo v blízkosti vojáků, aniž by je ohrozil. V-BAT může letět i v horizontální poloze, kdy využívá křídla. Může dosáhnout rychlosti až 167 km/h a výšky 4 600 metrů. Jeho dolet činí 563 kilometrů.

V-BAT může nést rozmanitý náklad a příslušenství, podle zaměření dané mise. Jeho součástí mohou být například pokročilé elektrooptické-infračervené (EO/IR) senzory, radar se syntetickou aperturou (SAR) nebo různé prostředky pro elektronický boj.

Společnost Martin UAV se nedávno spojila se společností Shield AI, díky čemuž pokročilý V-BAT získal navigaci pro prostředí bez GPS a autonomní řízení, prostřednictvím autonomního systému Hivemind, který vyvinuli Shield AI. V-BAT se rovněž může učit a trénovat na nové mise díky algoritmům strojového učení.

Jak zdůrazňuje Kenn Todorov z vedení Northrop Grumman, vylepšený V-BAT nabízí provoz s téměř nulovými emisemi uhlíku a velmi flexibilní možnosti nasazení v mnoha různých situacích. Výhodou je i to, že ho bude případně možné využívat se současnou technikou US Army.

Určitě si přečtěte

Články odjinud