Galaxie Andromeda je mnohem menší, než jsme si mysleli

Vědci díky nové metodě měření zjistili, že galaxie Andromeda má podobnou velikost jako naše Mléčná dráha. Až dosud přitom vládlo přesvědčení, že je 2-3krát větší.

To znamená, že pokud se jednoho dne obě zmíněné galaxie sloučí – k čemuž by prý mohlo dojít za zhruba 4 miliardy let – Mléčná dráha nebude Andromedou jednoduše pohlcena, jak plynulo z dřívějších modelů.

„Kompletně to mění naší chápání místní skupiny. Mysleli jsme si, že zde existuje jedna největší galaxie a naše Mléčná dráha je o něco menší, ale tento scénář se nyní úplně změnil,“ komentoval to astrofyzik Prajwal Kafle z International Centre for Radio Astronomy Research.

Připomeňme, že Andromeda je naší nejbližší velkou „sousedkou“ – vzdálenost mezi ní a Mléčnou dráhou činí cca 2,5 milionů světelných let. Obě galaxie patří do výše zmíněné místní skupiny, která celkově zahrnuje přes 30 galaxií.

Kafle a jeho kolegové použili techniku, která spoléhá na výpočet tzv. únikové rychlosti, tedy rychlosti potřebné k tomu, aby nějaké těleso uniklo z gravitačního vlivu té které galaxie. V případě Mléčné dráhy jde o přibližně 550 km/s, zatímco v případě Andromedy asi o 470 ± 40 km/s. Z toho lze vyvodit, že Mléčná dráha je cca 800miliardkrát až 1,2bilionkrát masivnější než Slunce a Andromeda je cca 800miliardkrát masivnější než Slunce.

„Je opravdu vzrušující, že jsme dokázali přijít s novou metodou a najednou se 50 let kolektivního chápání místní skupiny obrátilo na hlavu,“ uzavřel Kafle.

Diskuze (12) Další článek: Lenovo Yoga 720: Ohebný herní notebook, který nestojí moc

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Světelný rok, „ Andromeda, Nová metoda, Andromeda, Km/s, JSM, Gravitační vliv, Margin, ICRA, Chápání, Mléčná dráha, ICRAR, Podobná velikost, Galaxie, Mys

Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft

Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek