Vesmír | Astronomie

Galaxie Andromeda je mnohem menší, než jsme si mysleli

Vědci díky nové metodě měření zjistili, že galaxie Andromeda má podobnou velikost jako naše Mléčná dráha. Až dosud přitom vládlo přesvědčení, že je 2-3krát větší.

To znamená, že pokud se jednoho dne obě zmíněné galaxie sloučí – k čemuž by prý mohlo dojít za zhruba 4 miliardy let – Mléčná dráha nebude Andromedou jednoduše pohlcena, jak plynulo z dřívějších modelů.

„Kompletně to mění naší chápání místní skupiny. Mysleli jsme si, že zde existuje jedna největší galaxie a naše Mléčná dráha je o něco menší, ale tento scénář se nyní úplně změnil,“ komentoval to astrofyzik Prajwal Kafle z International Centre for Radio Astronomy Research.

Připomeňme, že Andromeda je naší nejbližší velkou „sousedkou“ – vzdálenost mezi ní a Mléčnou dráhou činí cca 2,5 milionů světelných let. Obě galaxie patří do výše zmíněné místní skupiny, která celkově zahrnuje přes 30 galaxií.

Kafle a jeho kolegové použili techniku, která spoléhá na výpočet tzv. únikové rychlosti, tedy rychlosti potřebné k tomu, aby nějaké těleso uniklo z gravitačního vlivu té které galaxie. V případě Mléčné dráhy jde o přibližně 550 km/s, zatímco v případě Andromedy asi o 470 ± 40 km/s. Z toho lze vyvodit, že Mléčná dráha je cca 800miliardkrát až 1,2bilionkrát masivnější než Slunce a Andromeda je cca 800miliardkrát masivnější než Slunce.

„Je opravdu vzrušující, že jsme dokázali přijít s novou metodou a najednou se 50 let kolektivního chápání místní skupiny obrátilo na hlavu,“ uzavřel Kafle.

Diskuze (12) Další článek: Lenovo Yoga 720: Ohebný herní notebook, který nestojí moc

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Světelný rok, Margin, „ Andromeda, Galaxie, ICRA, Podobná velikost, Km/s, Andromeda, Nová metoda, Mléčná dráha, Chápání, Gravitační vliv

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 27