Výzkum | Astronomie

Galaxy Zoo: Což takhle zapojit se do lovu nových galaxií?

Všechno zlé je k něčemu dobré – a platí to i pro pandemii COVID-19. Ta podle Space.com představuje skvělou příležitost zapojit se do různých občansko-vědeckých projektů. Pokud už vás tedy omrzely jiné činnosti, což takhle zkusit své štěstí třeba při lovu galaxií?

Myšlenka občanské vědy spočívá v tom, že profesionálové – jako oxfordský astrofyzik Chris Lintott  z projektu Galaxy Zoo – mají na starost „tvrdý“ výzkum, zatímco ostatní pomáhají s méně náročnými úkoly.

V tomto konkrétním případě účastníci procházejí snímky vesmíru a snaží se klasifikovat nové galaxie.

Každá ruka dobrá

„Tvar galaxie vypovídá o její historii: prozradí vám, kdy se nahromadil materiál, kdy došlo ke kolizím s jinými galaxiemi, kdy vznikly hvězdy a všechny další věci,“ konstatoval Lintott. „Ale... astronomové jsou sice docela dobří v získávání obrázků galaxií, nicméně méně dobří při třídění dat.“

Zkoumání noční oblohy může badatelům poskytnout zdánlivě nezpracovatelné množství nových informací. Každý dobrovolník se tudíž hodí.

„Možná budete vůbec prvním člověkem, který tuto galaxii spatří. Stačí se jen přihlásit na webovou stránku a můžete doslova vidět něco, co ještě nikdo neviděl,“ láká potenciální zájemce Lintott.

Diskuze (1) Další článek: Google Fit vypadá jinak. Zaměří se teď hlavně na počet kroků