Gamera: Projekt pojmenovaný po filmovém monstru zkoumá bubliny plazmatu v magnetickém poli Země

• Vědci vyvinuli algoritmus pro simulace turbulencí a vlnění v magnetosféře Země
  • Pojmenovali ho Gamera, podle jednoho z oblíbených filmových monster
  • Tento algoritmus modeluje jevy v magnetosféře s vyšším rozlišením než jeho předchůdci

Z našeho Slunce nepřetržitě vane sluneční vítr, tedy proud energetických částic, který se řítí vesmírem rychlostmi až kolem 400 kilometrů za sekundu. Když tenhle vítr zasáhne Zemi, tak narazí do našeho magnetického pole.

Od vnější části magnetosféry se částice slunečního větru obvykle odrazí, jako kapky vody od peří vodního ptáka. Ve vnitřní části magnetosféry ale sluneční vítr vyvolává turbulence a bubliny plazmatu.

Tyto turbulence mají celou řadu důsledků. Vytvářejí různá komplikovaná vlnění a mohou ovlivňovat jak malebné polární záře, tak i satelity na jejich oběžných drahách nebo třeba elektrické rozvodné sítě dole na Zemi.

Pomáhají počítačové simulace

Při studiu těchto jevů bývají velmi nápomocné výkonné počítačové simulace. Vědci americké Rice University vyvinuli algoritmus pro simulace turbulencí a vlnění v magnetosféře.

Pojmenovali ho Gamera, podle jednoho z oblíbených japonských filmových monster, které připomíná gigantickou želvu s velkými tesáky, o délce asi 55 metrů, plive oheň a dokáže létat s „tryskovým pohonem“ nadzvukovou rychlostí. Gamera a podobné algoritmy z poslední doby modelují jevy v magnetosféře Země s vyšším rozlišením a s mnohem lepšími numerickými metodami, než dříve.

Pozemská magnetosféra je svým tvarem podobná průřezu křídla. Ta strana magnetosféry, která se rozkládá směrem od Slunce, tedy na noční straně Země, je protažená do podoby magneto-ocasu. Simulace s algoritmem Gamera ukazují, že právě tady vznikají bubliny plazmatu a směřují směrem k Zemi, přičemž vyvolávají vlny v okolním plazmatu.

Podle vedoucího výzkumu Franka Toffoletta, odborníka na fyziku plazmatu ve vesmíru, se takto vzniklé vlny v plazmatu chovají, jako když brnknete na strunu kytary. „Zadrnčí“, a pak se rychle vracejí do normálu. Jde o nízkofrekvenční vlny, které zatím nejsou příliš prostudované.

Podle všeho ale souvisejí s celou řadou jevů, jimiž se na Zemi a v blízkém okolí projevuje pozemská magnetosféra. Pochopení vlnění plazmatu by nám mohlo odhalit mnoho zajímavého o fyzikálních vlastnostech plazmatu na noční straně Země.

Titulní foto: NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0

Váš názor Další článek: Windows se naučí přenášet obsah schránky mezi počítačem a telefonem

Témata článku: Software, Vesmír, Výzkum, Země, Simulace, Fyzika, Slunce, Bublina, Plazma, Space Flight Center, Mag, Magnetické pole, Magnetosféra, Rika univerzita, Turbulence, Vlnění, Algoritmus, Software na Heureka.cz

Google vydal poslední betu Androidu 13. Příští verze už bude finální, jako první ji dostane Pixel 7

** Google vydal čtvrtou betaverzi Androidu 13 ** Příští verze systému už bude finální ** Jako první dostane nový systém Pixel 7

Android 13Pixel
Dalekohled z filmu K zemi hleď! našel exoplanetu blízko obyvatelné zóny

** Dalekohled Subaru objevil planetu blízko obyvatelné oblasti ** Ross 508 b má zřejmě protáhlou oběžnou dráhu ** Subaru si zahrál ve filmu K zemi hleď!

DalekohledyExoplanety
Recenze Apple Mac Studia. Ohromný výkon, který vůbec neuslyšíte

** Čip Apple M1 Max potěší hlavně profiíky přes video ** Mac Studio přitom zůstává velmi tichý a s nízkou spotřebou ** Vytknout lze jen málo, například pouze HDMI 2.0

Mac StudioTestyApple
Test procesoru AMD Ryzen 5 5500. Trvalo to dva roky, ale AMD konečně má konkurenta pro Intel

Skoro dva roky se AMD vyhýbalo prodeji dostupného procesoru s nejmodernější architekturou. Ryzen 5 5500 je odpovědí na pestrou nabídku Intelu v nižším segmentu procesorového trhu.