Zdraví | Genetika | Jídlo

Gen zodpovědný za větší chuť na sladké byl spojen se sníženým množstvím tělesného tuku

Gen FGF2, související se zvýšenou konzumací cukru a alkoholu, byl spojen s menším podílem tělesného tuku. Tento objev zaskočil i odborníky, kteří dotyčný výzkum prováděli.

Vědci tentokrát vycházeli z britské databáze UK Biobank, která kromě informací o zdravotním stavu obsahuje i vzorky, moči a slin. Pro účely této studie analyzovali celkem 451 099 záznamů.

„Překvapilo nás, že verze genu spojená s konzumací více cukru je asociovaná i s nižším tělesným tukem,“ uvedl molekulární genetik Timothy Frayling z University of Exeter. „To je v rozporu se současným vnímáním konzumace cukru jakožto špatné pro zdraví. Může redukovat tělesný tuk, protože stejná alela rovněž vede k nižší spotřebě bílkovin a tuků ve stravě.“

Úplně nejzajímavější je z tohoto úhlu pohledu alela nazvaná „Version A“. Má to ale háček – tato varianta FGF2 současně přerozděluje tuk do horní části těla, kde může s větší pravděpodobností způsobit nějaký problém (například zvýšit krevní tlak).

Všechna tato zjištění mají potenciál přispět k vývoji nových léčiv zaměřených na hormon, který gen FGF21 produkuje.

„Naše studie by odhalováním potenciálních přínosů a nežádoucích vedlejších účinků manipulace s tímto hormonem mohly tyto snahy znovu nasměrovat,“ konstatoval Frayling.

Diskuze (6) Další článek: Se samořiditelnými auty to nevyšlo, a tak Uber zkusí půjčovat elektrokola