Zdraví | Genetika | Jídlo

Gen zodpovědný za větší chuť na sladké byl spojen se sníženým množstvím tělesného tuku

Gen FGF2, související se zvýšenou konzumací cukru a alkoholu, byl spojen s menším podílem tělesného tuku. Tento objev zaskočil i odborníky, kteří dotyčný výzkum prováděli.

Vědci tentokrát vycházeli z britské databáze UK Biobank, která kromě informací o zdravotním stavu obsahuje i vzorky, moči a slin. Pro účely této studie analyzovali celkem 451 099 záznamů.

„Překvapilo nás, že verze genu spojená s konzumací více cukru je asociovaná i s nižším tělesným tukem,“ uvedl molekulární genetik Timothy Frayling z University of Exeter. „To je v rozporu se současným vnímáním konzumace cukru jakožto špatné pro zdraví. Může redukovat tělesný tuk, protože stejná alela rovněž vede k nižší spotřebě bílkovin a tuků ve stravě.“

Úplně nejzajímavější je z tohoto úhlu pohledu alela nazvaná „Version A“. Má to ale háček – tato varianta FGF2 současně přerozděluje tuk do horní části těla, kde může s větší pravděpodobností způsobit nějaký problém (například zvýšit krevní tlak).

Všechna tato zjištění mají potenciál přispět k vývoji nových léčiv zaměřených na hormon, který gen FGF21 produkuje.

„Naše studie by odhalováním potenciálních přínosů a nežádoucích vedlejších účinků manipulace s tímto hormonem mohly tyto snahy znovu nasměrovat,“ konstatoval Frayling.

Diskuze (6) Další článek: Se samořiditelnými auty to nevyšlo, a tak Uber zkusí půjčovat elektrokola

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Genetika, Léky, Jídlo, Tělo, Univerzita of Exeter, Tuk, Nízká spotřeba, Horní část, Malý podíl, Velká chuť, Hormon, Velká pravděpodobnost, Krevní tlak, Potenciální přínos, Cukr, Gen, Chuť, Snížené množství, Těsto, Exeter, Konzumace, Molekulární genetik, SLA

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!