Genetické modifikace nenarozených dětí jsou eticky přijatelné. Alespoň podle Britů

Přední britská bioetická organizace – Nuffield Council on Bioethics – minulý měsíc vydala zprávu, z níž plyne, že genetické modifikace nenarozených dětí mohou být za určitých okolností v pořádku.

Na první pohled to může vypadat jako „zelená“ k dělání všech možných i nemožných úprav, které by teoreticky mohly vést například ke zvýšení síly či třeba inteligence. Tak jednoduché to ale zase není.

Dotyčná zpráva totiž uvádí, že tyto změny by měly být eticky přijatelné pouze při splnění dvou základních podmínek: musely by být prováděny s ohledem na blaho dotyčných dětí a neměly by prohlubovat diskriminaci a segregaci ve společnosti.

V Číně, USA i Evropě již někteří vědci s modifikací DNA lidských embryí experimentují – ovšem zatím jen takovými způsoby, jejichž výsledkem není narození dětí. To by se však už brzy mohlo změnit.

Nejdůležitější otázkou ovšem je, jak s touto schopností budeme nakládat. Odborníci z Nuffield Council on Bioethics podle očekávání uvádějí, že nejpádnějším důvodem pro provedení takové úpravy je odhalení nějaké genetické nemoci. Zvlášť když v některých případech by mohlo jít o jediný možný způsob, jak ji „vyléčit“.

Ve zprávě však najdete zmínky i o možnosti zajistit lidem imunitu proti vybraným chorobám či pomoct jim „tolerovat extrémní prostředí“ – což je přesně to, o čem jsme nedávno psali v souvislosti s plánovanou kolonizací Marsu. Kromě toho se řeší i již zmíněné zvyšování inteligence apod. Všechna tato potenciální využití rozhodně nejsou schvalována, ale ani označována za inherentně neetická.

Stephen Hsu z Cognitive Genomics Lab při BGI se domnívá, že jakmile někdo s podobnými modifikacemi začne, ostatní budou v pokušení ho následovat. „Možná ještě předtím, než se to stane realitou, uslyšíme zvěsti, že boháči už to dělají,“ řekl v rozhovoru pro Business Insider.

Právě taková situace – tedy že by si „vylepšená“ embrya mohli dovolit jen multimilionáři – však podle Nuffield Council on Bioethics patří mezi ty nežádoucí. „Editace lidských embryí by byla eticky přijatelná, pouze pokud by byla prováděna v souladu se zásadami sociální spravedlnosti a solidarity,“ uzavřeli autoři zprávy.

Foto: lunar caustic, CC BY-SA 2.0

Diskuze (31) Další článek: Vím, kde jsi a kolik ti zbývá baterky v telefonu: Sdílení polohy v mapách Googlu má novou funkci

Témata článku: Zdraví, Budoucnost, Evropa, Mars, USA, Čína, Děti, Genetika, DNA, Embryo, Lidské embryo, První pohled, Modifikace, Soulad, Výslech, CAU, Sociální spravedlnost, Business insider, Základní podmínka, Narozené dítě, Genetická modifikace, Břit, Dítě, Nejpádnější důvod, Určitá okolnost

Sci-fi epos Starfield přibližuje v novém videu nebezpečnou zónu Settled Systems

Galaxie vám bude otevřená, ale rozhodně nebude bezpečná.

StarfieldVideo
Jak zvýšit rozlišení her a neztratit snímkovací frekvenci. Souboj tří technologií na upsampling obrazu

Nvidia, AMD i Intel mají vlastní technologie pro zvyšování rozlišení počítačových her. K čemu jsou dobré, jak fungují a jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Grafické karty