Geneticky modifikovaná prasata jsou odolná vůči smrtelnému onemocnění. Můžeme je ale jíst?

Jmenuje se PRRS a je noční můrou všech chovatelů prasat. O čem je řeč? O viru, který zemědělcům každoročně způsobí škody za cca 2,3 miliardy dolarů. Nyní však vědci přišli na to, jak by jeho šíření šlo zastavit.

Tým výzkumníků oznámil, že se mu díky genetickému inženýrství podařilo získat prasata odolná vůči PRRS, která se těší dobrému zdraví a jejichž chování se nijak nevymyká normálu. K tomu, aby se jejich maso ocitlo na našich talířich, však zbývá ještě dlouhá cesta.

„V první řadě potřebujeme širší veřejnou diskusi o přijatelnosti geneticky upraveného masa vstupujícího do našeho potravního řetězce. To pomůže informovat politické představitele o tom, jak by tyto techniky měly být regulovány,“ uvedla Christine Tait-Burkard z University of Edinburgh.

„Musíme rovněž provádět dlouhodobější studie, abychom potvrdili, že tyto genetické změny nemají na zvířata žádné nepředvídatelné negativní dopady,“ dodala Christine.

Christine a její kolegové se zaměřili na glykoproteinový receptor CD163, který se nachází na povrchu buněk. Malou část – tu, na níž se připojuje virus – odstranili technikou CRISPR-Cas9 a zbytek ponechali v původním stavu. Receptor tak může i nadále plnit svou funkci, což minimalizuje riziko vedlejších účinků.

Modifikovaná prasátka byla následně vystavena PRRS, přičemž pozdější krevní testy neodhalily žádnou známku jeho přítomnosti. Jonathan Lightner z GENUS PLC tyto výsledky označil za velmi vzrušující. „Globálnímu průmyslu vepřového masa i společnosti jako celku by to mohlo poskytnout neuvěřitelné benefity,“ konstatoval.

Foto: K-State Research and Extension, CC BY 2.0

Diskuze (6) Další článek: Facebook má pod sebou už čtyři služby, které mají každá přes miliardu uživatelů

Témata článku: Výzkum, Zvířata, Viry, Genetika, Jídlo, Edinburgh, Malá část, Původní stav, Genetické inženýrství, Vepřové, Prase, Virus, Genetická změna, JIS, Receptor, Maso, Edinburg, Vepř, Genus, Dolar, Potravní řetězec, Onemocnění, Dobré zdraví, University of Edinburgh, Vedlejší účinek

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý