Geneticky modifikovaní komáři nesou smrtící vlohu. Vypustili je na Floridě

• Britská biotechnologická firma vypustila v USA geneticky modifikované komáry nesoucí smrtící vlohu
  • Na ostrovech Florida Keys by měli komáři s upravenou dědičnou informací pomoci v boji proti komářím přenašečům viru zika a dengue
  • Projekt startuje po jedenáctileté schvalovací „papírové válce“ s federálními i floridskými úřady.

V posledním dubnovém týdnu roku 2021 zahájili pracovníci britské biotechnologické firmy Oxitec na ostrovech Florida Keys vypouštění geneticky modifikovaných komárů tropických (Aedes aegypti). Ze speciálních přepravních boxů vyletí v následujících dvanácti týdnech dvanáct tisíc komářích samečků.  Od místních komárů tropických, kteří tvoří na Florida Keys asi 4 % celkové komáří populace, budou snadno k rozeznání.

Genoví inženýři je vybavili genem pro zvláštní protein, který se po ozáření světlem o správné vlnové délce nápadně rozsvítí. To ale není hlavní inovace geneticky modifikovaných komárů. Ta spočívá ve vnesení genu, jenž usmrcuje samičky, ale samečky šetří. Vědci předpokládají, že se vypuštění komáří samci spáří s divokými samičkami a zplodí s nimi potomstvo. Samčí potomci přežijí a budou s to předávat vlohu dál. Samičky uhynou.

„Genderově diskriminační“ přístup má celkem jasnou motivaci. Jsou to právě samičky komára tropického, kdo saje krev a přenáší celou řadu infekčních chorob. Samečkové krev nesají a choroby neroznášejí. Pokud se vůbec zajímají o potravu, pak sají nektar z květů. Proto jejich vypuštění nepředstavuje zdravotní riziko ani pro obyvatele Florida Keys, ani pro rekreanty přijíždějící na ostrovy za zábavou a odpočinkem.

V současnosti přenášejí floridské samičky komára tropického především virus zika a virus vyvolávající horečku dengue. Rozšířením genu, který hubí samičky, by se měla komáří populace dramaticky zmenšit. Zároveň by měla poklesnout i pravděpodobnost nákazy viry dengue a zika.

Současný experiment si neklade za cíl zdecimování populace komára tropického na Floridě. Vědci budou sledovat, jak si vypuštění samečkové povedou. Jak daleko doletí od místa vypuštění, jak dlouho přežijí, zda zplodí nějaké potomstvo a jak bude toto potomstvo vypadat.

S největším napětím budou vědci sledovat, zda se v komáří populaci neobjeví živé samičky se „smrtícím“ genem. To by znamenalo, že příroda objevila nějaký evoluční trik, kterým lze smrtící účinky genu eliminovat. Pokud tato pilotní studie dobře dopadne, bude možné přistoupit k masovějšímu nasazení geneticky modifikovaných komárů, které už by přineslo hmatatelnější výsledky.

Titulní foto: jentavery, CC BY 2.0