Genom pšenice je 5× větší než lidský, a vědci ho dokázali přečíst. Na výzkumu se podíleli i odborníci z Olomouce

Před několika dny v prestižním magazínu Science vyšel článek shrnující výsledky 13 let trvajícího výzkumu, na němž se podílelo více než 200 vědců ze 73 institucí ve 20 zemích světa včetně České republiky. Zcela konkrétně se jedná o podrobný popis genomu pšenice seté. Ten je přitom pětkrát větší než lidský – skládá se totiž ze tří subgenomů a navíc je z více než 85 % tvořen repetitivními sekvencemi (opakujícími se úseky DNA).

Díky tomuto průlomu bude možné vyšlechtit zcela nové a kvalitnější odrůdy pšenice. Odborníci totiž nyní dokážou rychleji identifikovat geny a regulační prvky, které jsou základem agronomických vlastností jako je výnos, jakost zrna, odolnost proti houbovým chorobám atd.

„Jak poděkovat týmu vědců, kteří vytrvali a uspěli v sekvenování genomu pšenice a navždy tak změnili její šlechtění? Možná ne slovy vědce, ale úsměvy dobře živených dětí a jejich rodin, jejichž životy byly změněny k lepšímu,“ komentoval to Stephen Baenziger z University of Nebraska-Lincoln.

Inkriminovaný článek obsahuje nejen sekvence všech 21 chromozomů pšenice, ale také informace o přesném umístění 107 891 genů a více než 4 milionů molekulárních markerů.

Důležitou roli v tomto úspěchu hráli i experti z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR v Olomouci. Právě jejich metoda třídění chromozomů pomocí průtokové cytometrie totiž umožnila „rozřezat“ komplikovanou dědičnou informaci pšenice na menší části, což usnadnilo její čtení. I tak ale šlo o vpravdě mravenčí práci.

„Můžeme to přirovnat k situaci, kdy bychom rozstříhali tři vydání stejné knihy ve velmi podobných jazycích na úseky kratší než jedna věta, tyto kousíčky smíchali a museli knihy sestavit do původní podoby,“ řekl genetik Jaroslav Doležel v rozhovoru pro ČT24.

Foto: NA, CC-BY-SA-3.0

Diskuze (12) Další článek: Google má nový Fit. Chce motivovat k tomu, abyste místo výtahu použili schody

Témata článku: Věda, Výzkum, Genetika, Rostliny, Potraviny, Zemědělství, Genom, Vědec, Slech, University of Nebraska, Olomouc, Genetik, Podobný jazyk, Mravenci, Mravenčí práce, Česká republika, Pšenice, Mrav, Výslech, Původní podoba, Inkriminovaný článek, Science, Důležitá role, Nová odrůda, Prestižní magazín

Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft

Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita