Geologové řeší záhadu „masivních anomálií“ v nitru Země

Na okraji zemského jádra se nacházejí dvě obrovské hroudy ultrahorké horniny. Jedna se skrývá pod Afrikou, zatímco druhá uprostřed Indického oceánu – a to je současně asi tak vše, co o nic zatím víme.

Quanta Magazine tyto „masivní anomálie“ přirovnal k ikonickým drdolům princezny Leii ze Star Wars. Vědci je poprvé objevili už před několika desetiletími během mapování vnitřku naší planety, ale od té doby toho o nich moc nezjistili.

Někteří odborníci je považují jen za shluky horkých chocholů. Jiní oproti tomu tvrdí, že se nejedná pouze o mimořádně teplou oblast jádra, ale o samostatné entity.

Fragmenty vesmírného objektu?

V magmatu, které z hrud uniklo, byly nedávno objeveny stopy unikátních hornin a izotopů – materiálů starých téměř jako Země sama, které dosud nikde nebyly nalezeny. To podporuje názor druhého výše zmíněného myšlenkového tábora.

Existuje i teorie, podle níž jde o fragmenty nějakého vesmírného objektu o velikosti Marsu, který se kdysi dávno s naší planetou srazil.

„Je to jako mít nějaký objekt na obloze a ptát se, ‘To je Měsíc?’ A lidé by s tím nesouhlasili. ‘Je to Slunce?’ Ne. ‘Co to je?’ Nevíme,“ konstatoval seismolog Vedran Lekić z University of Maryland.

Diskuze (11) Další článek: Předpovědi srážek rychleji a přesněji: Umělá inteligence předčila tradiční výpočetní modely

Témata článku: Výzkum, Země, Mars, Slunce, Star Wars, Afrika, Geologie, Anomálie, Objekt, Geolog, Jádro, Záhada, Izotop, Univerzita of Maryland, University of Maryland, Vesmírný objekt, Fragment, Hrouda, Mary, GEO, Hornina, Indický oceán, Nitro

Automatika i spousta ruční práce. Jak ČT vylepšovala obraz Chalupářů?
TelevizeVideoHudba, filmy, seriály

Kde stáhnout a jak vyplnit příjezdový formulář

** K čemu slouží příjezdový formulář ** Kde ho najít a jako ho vyplnit ** Očkovaným stačí, ostatní musí podstoupit test, případně i karanténu

Koronavirus
Novela DPH je hotová. Od října se i v Česku bude platit daň za zásilky do 22 eur. Možná…

** V EU se od léta daní všechny mimoevropské zásilky ** Skončilo osvobození pro ty nejlevnější do 22 eur ** Česko nestihlo schválit vlastní novelu a fungovalo zde jakési bezčasí

Týden Živě: Google ruší mobilní Android Auto a navigace Mapy.cz stále pokulhává
David PolesnýJakub Čížek
Android AutoMapy.czTýden ŽivěVideo
Revolut Bank míří do Česka. Co to znamená pro stávající uživatele?
FintechRevolutPlacení mobilem