Délka Airbusu A340-600 je 75,36 metrů, výška 17,93 metrů a rozpětí křídel činí 63,45 metrů. Zajímavostí je, že až dosud nebyla zaznamenána nehoda tohoto typu letadla se smrtelnými následky. Foto:  18:54, 14 September 2008 , Public domain

Délka Airbusu A340-600 je 75,36 metrů, výška 17,93 metrů a rozpětí křídel činí 63,45 metrů. Zajímavostí je, že až dosud nebyla zaznamenána nehoda tohoto typu letadla se smrtelnými následky. | Foto: 18:54, 14 September 2008, Public domain

Tupolev Tu-160 je schopen dosahovat rychlosti 2200 km/h (Mach 2) a dokáže urazit vzdálenost až 12 000 kilometrů. Stroj je dlouhý 54,1 metrů, na výšku měří 13,1 metrů a rozpětí jeho křídel se podle nastavení pohybuje mezi 35,6 a 55,7 metry. Foto:  Alex Beltyukov ,  CC BY-SA 3.0

Tupolev Tu-160 je schopen dosahovat rychlosti 2200 km/h (Mach 2) a dokáže urazit vzdálenost až 12 000 kilometrů. Stroj je dlouhý 54,1 metrů, na výšku měří 13,1 metrů a rozpětí jeho křídel se podle nastavení pohybuje mezi 35,6 a 55,7 metry. | Foto: Alex BeltyukovCC BY-SA 3.0

Lockheed C-5 Galaxy měří na délku 75,31 metrů, do výšky 19,84 metrů a rozpětí jeho křídel je 67,89 metrů. Může dosahovat rychlosti až 855 km/h a jeho dolet překračuje hranici 9000 kilometrů.  Foto:  U.S. Air Force photo by Brett Snow , Public domain

Lockheed C-5 Galaxy měří na délku 75,31 metrů, do výšky 19,84 metrů a rozpětí jeho křídel je 67,89 metrů. Může dosahovat rychlosti až 855 km/h a jeho dolet překračuje hranici 9000 kilometrů.  | Foto: U.S. Air Force photo by Brett Snow, Public domain

Antonov An-124 Ruslan má čtyři motory General Electric CF6-80C2 či Rolls-Royce RB211-524H-T, díky kterým může letět rychlostí až 865 km/h. Jeho dolet je 5200 kilometrů. Stroj je dlouhý 68,96 metrů, vysoký 20,78 metrů a rozpětí křídel má 73,3 metrů. Foto:  Sergey Kustov ,  CC BY-SA 3.0

Antonov An-124 Ruslan má čtyři motory General Electric CF6-80C2 či Rolls-Royce RB211-524H-T, díky kterým může letět rychlostí až 865 km/h. Jeho dolet je 5200 kilometrů. Stroj je dlouhý 68,96 metrů, vysoký 20,78 metrů a rozpětí křídel má 73,3 metrů. | Foto: Sergey KustovCC BY-SA 3.0

Boeing 747 pohánějí čtyři motory General Electric GEnx-2B67 a maximální vzletová hmotnost překračuje 447 tun. Stroj je dlouhý rekordních 76,3 metrů, do výšky měří 19,4 metrů a rozpětí křídel je 68,4 metrů. Foto:  Kiefer. from Frankfurt, Germany ,  CC BY-SA 2.0

Boeing 747 pohánějí čtyři motory General Electric GEnx-2B67 a maximální vzletová hmotnost překračuje 447 tun. Stroj je dlouhý rekordních 76,3 metrů, do výšky měří 19,4 metrů a rozpětí křídel je 68,4 metrů. | Foto: Kiefer. from Frankfurt, GermanyCC BY-SA 2.0

Tento stroj je schopen uletět až 14 800 kilometrů s maximální rychlostí až 903 km/h. Airbus A380-800 měří na délku 72,72 metrů, na výšku 24,09 metrů a rozpětí jeho křídel je 79,75 metrů. Foto:  Maarten Visser from Capelle aan den IJssel, Nederland ,  CC BY-SA 2.0

Tento stroj je schopen uletět až 14 800 kilometrů s maximální rychlostí až 903 km/h. Airbus A380-800 měří na délku 72,72 metrů, na výšku 24,09 metrů a rozpětí jeho křídel je 79,75 metrů. | Foto: Maarten Visser from Capelle aan den IJssel, NederlandCC BY-SA 2.0

Stroj, poháněný šesti motory Progress D-18T, může dosahovat maximální rychlosti 850 km/h a jeho dolet je přes 15 000 kilometrů. Délka stroje je 84 metrů, na výšku měří 18,1 metrů a rozpětí jeho křídel je 88,4 metrů. Foto:  Alex Beltyukov ,  CC BY-SA 3.0

Stroj, poháněný šesti motory Progress D-18T, může dosahovat maximální rychlosti 850 km/h a jeho dolet je přes 15 000 kilometrů. Délka stroje je 84 metrů, na výšku měří 18,1 metrů a rozpětí jeho křídel je 88,4 metrů. | Foto: Alex BeltyukovCC BY-SA 3.0

Jediný stroj s registrací NX37602 byl dlouhý 66,65 metrů, vysoký 24,18 metrů a rozpětí jeho křídel bylo až donedávna rekordních 97,54 metrů. Hmotnost prázdného stroje je více než 113 tun a předpokládaný dolet byl 4800 kilometrů. Foto:  This file is lacking author information.  , Public domain

Jediný stroj s registrací NX37602 byl dlouhý 66,65 metrů, vysoký 24,18 metrů a rozpětí jeho křídel bylo až donedávna rekordních 97,54 metrů. Hmotnost prázdného stroje je více než 113 tun a předpokládaný dolet byl 4800 kilometrů. | Foto: This file is lacking author information. , Public domain

Letadlo Stratolaunch váží 226 796 kilogramů, na délku má 73 metrů a rekordní hodnotou je rozpětí jeho křídel, které je celých 117 metrů. Ke svému startu potřebuje dráhu dlouhou minimálně 3700 metrů.

Letadlo Stratolaunch váží 226 796 kilogramů, na délku má 73 metrů a rekordní hodnotou je rozpětí jeho křídel, které je celých 117 metrů. Ke svému startu potřebuje dráhu dlouhou minimálně 3700 metrů.

Tupolev Tu-160 je schopen dosahovat rychlosti 2200 km/h (Mach 2) a dokáže urazit vzdálenost až 12 000 kilometrů. Stroj je dlouhý 54,1 metrů, na výšku měří 13,1 metrů a rozpětí jeho křídel se podle nastavení pohybuje mezi 35,6 a 55,7 metry. Foto:  Alex Beltyukov ,  CC BY-SA 3.0
Lockheed C-5 Galaxy měří na délku 75,31 metrů, do výšky 19,84 metrů a rozpětí jeho křídel je 67,89 metrů. Může dosahovat rychlosti až 855 km/h a jeho dolet překračuje hranici 9000 kilometrů.  Foto:  U.S. Air Force photo by Brett Snow , Public domain
Antonov An-124 Ruslan má čtyři motory General Electric CF6-80C2 či Rolls-Royce RB211-524H-T, díky kterým může letět rychlostí až 865 km/h. Jeho dolet je 5200 kilometrů. Stroj je dlouhý 68,96 metrů, vysoký 20,78 metrů a rozpětí křídel má 73,3 metrů. Foto:  Sergey Kustov ,  CC BY-SA 3.0
Boeing 747 pohánějí čtyři motory General Electric GEnx-2B67 a maximální vzletová hmotnost překračuje 447 tun. Stroj je dlouhý rekordních 76,3 metrů, do výšky měří 19,4 metrů a rozpětí křídel je 68,4 metrů. Foto:  Kiefer. from Frankfurt, Germany ,  CC BY-SA 2.0
9
Fotogalerie

Giganti mezi nebem a zemí: poznejte 9 největších letadel světa

  • Představíme vám devět největších letadel světa
  • Patří mezi ně i známé stroje, jako je Boeing 747 či Airbus A380
  • Které letadlo je nejdelší a jaké má největší rozpětí křídel?

Tento týden jsme informovali o prvním úspěšném letu největšího letadla na světě Stratolaunch. S kým se ale tento stroj může srovnávat a jak velcí jsou jeho soupeři? Na to se podíváme v dnešním přehledu, ve kterém vám představíme devět největších strojů.

Nutno podotknout, že samotný obrat „největší letadlo“ je svým způsobem nepřesný. Například zmíněný Stratolaunch má sice největší rozpětí křídel, nicméně není nejdelší. Velikost letadel by se rovněž dala posuzovat podle vzletové hmotnosti, a proto následující seznam nevyjadřuje žádné exaktní pořadí.

Airbus A340-600

Čtyřmotorový Airbus A340-600 je největším modelem řady A340. Jak je u dopravních letadel zvykem, je k dispozici v několika konfiguracích s kapacitou od 350 do 475 míst ve třech třídách. Za jeho komerčním úspěchem stojí mimo jiné právě široké možnosti konfigurace dle přání zákazníka.

Airbus A340-600
Airbus A340-600

Cílem francouzského výrobce bylo poskytnout alternativu k Boeingu 747, což se také povedlo. Při podobné kapacitě dokázal Airbus A340-600 nabídnout nejen o čtvrtinu větší objem nákladního prostoru, ale i nižší provozní náklady na jedno místo. Zajímavostí je, že na počátku roku 2007 Airbus údajně doporučil dopravcům snížit náklad v přední části o 5 tun z důvodu posunu těžiště letadla dopředu, čímž klesala efektivita stroje.

Maximální rychlost letu je 914 km/h a dolet se blíží hranici 14 000 kilometrů. Délka Airbusu A340-600 je 75,36 metrů, výška 17,93 metrů a rozpětí křídel činí 63,45 metrů. Dosud nebyla zaznamenána ani jedna nehoda tohoto typu letadla se smrtelnými následky.

Pokračování 2 / 9

Tupolev Tu-160

Tento strategický bombardér, který v současnosti provozuje ruské letectvo, se může pochlubit několika superlativy – je například největším bojovým a největším nadzvukovým letadlem na světě. Kromě toho je i největším a nejtěžším letadlem s měnitelnou geometrií křídla. První stroje tohoto typu vzlétly už v roce 1981 a na konci roku 2014 byla uvedena modernizovaná verze Tu-160M2.

Tupolev Tu-160
Tupolev Tu-160

„Bílá labuť“ je posledním strategickým bombardérem určeným pro Sovětský svaz. V roce 2016 provozovaly ruské vojenské vzdušné síly přinejmenším šestnáct letadel tohoto typu, ať už ve starší, nebo v modernizované verzi s vylepšenou avionikou.

Tupolev Tu-160 je schopen dosahovat rychlosti 2200 km/h (Mach 2) a na jedno natankování dokáže urazit vzdálenost až 12 000 kilometrů. Stroj je dlouhý 54,1 metrů, na výšku měří 13,1 metrů a rozpětí jeho křídel se podle nastavení pohybuje mezi 35,6 a 55,7 metry.

Pokračování 3 / 9

Lockheed C-5 Galaxy

Na poměry své doby gigantický Lockheed C-5 Galaxy je schopen nést na palubě až šest bojových vrtulníků Apache nebo dva tanky M1 na vzdálenost přibližně 11 000 kilometrů. Díky tomu byl po několik desetiletí základním pilířem amerického vzdušného transportu a významnou podporou vojenských jednotek na zahraničních misích.

Lockheed C-5 Galaxy
Lockheed C-5 Galaxy

Stroj se značně podobá svému předchůdci v podobě menšího Lockheedu C-141 Starlifter i pozdějšímu Boeingu C-17 Globemaster III. Vývoj C-5 Galaxy byl komplikovaný, došlo během něj k výraznému překročení nákladů a pro výrobce znamenal nepříjemné finanční potíže. Krátce po zahájení provozu se například v křídlech několika letadel objevily praskliny a celá flotila byla z důvodu nezbytných oprav uzemněna.

Čtyřmotorový letoun má maximální vzletovou hmotnost 418 tun, může dosahovat rychlosti až 855 km/h a jeho dolet překračuje hranici 9000 kilometrů. Lockheed C-5 Galaxy měří na délku 75,31 metrů, do výšky 19,84 metrů a rozpětí jeho křídel je 67,89 metrů.

Pokračování 4 / 9

Antonov An-124 Ruslan

Ačkoli je Ruslan o něco menší než jeho blízký příbuzný An-225, tento produkt sovětské firmy Antonov Design Bureau byl až do příchodu Boeing 747-8F největším vojenským dopravním letadlem na světě. Řadu strojů tohoto typu dnes používají ruské vojenské vzdušné síly, jakož i některé přepravní společnosti které je využívají k transportu obzvláště těžkých a nadměrných nákladů. Díky tomu jsme je mohli vidět i na českých letištích.

Antonov An-124 Ruslan
Antonov An-124 Ruslan

Stroj byl navržen v osmdesátých letech minulého století a dlouhou dobu svými rozměry kraloval obloze. První let absolvoval v roce 1982, civilní certifikace se však dočkal až 30. prosince 1992. V červenci 2013 létalo již deset Ruslanů, avšak v srpnu 2014 byly plány na obnovení společné výroby Antonova An-124 odloženy na neurčito kvůli pokračujícímu politickému napětí mezi Ruskem a Ukrajinou.

Antonov An-124 Ruslan má čtyři motory General Electric CF6-80C2 či Rolls-Royce RB211-524H-T, díky kterým může letět rychlostí až 865 km/h. Jeho dolet je 5200 kilometrů. Stroj je dlouhý 68,96 metrů, vysoký 20,78 metrů a rozpětí křídel má 73,3 metrů.

Pokračování 5 / 9

Boeing 747-8

Od zahájení provozu v roce 1970 byl Boeing 747 po následujících třicet let králem nebe a díky specifickému „hrbu“ se stal nespornou ikonou. Ačkoli ho z hlediska kapacity později překonal Airbus A380, verze 747-8 z roku 2005 si stále udržuje pozici nejdelšího dopravního letadla. Jde o třetí generaci s prodlouženým trupem, přepracovanými křídly, novými motory a zlepšenou účinností.

Boeing 747-8
Boeing 747-8

Stroj je nabízen ve dvou hlavních variantách: 747-8 Intercontinental (747-8I) pro přepravu až 467 cestujících ve třech třídách a 747-8 Freighter (747-8F) jako nákladní verze. Letoun se může pohybovat rychlostí až 914 km/h a jeho dolet je 15 000 kilometrů. V polovině loňského roku bylo v provozu 110 strojů typu 747-8.

Boeing 747 pohánějí čtyři motory General Electric GEnx-2B67 a maximální vzletová hmotnost překračuje 447 tun. Stroj je dlouhý rekordních 76,3 metrů, do výšky měří 19,4 metrů a rozpětí křídel je 68,4 metrů.

Pokračování 6 / 9

Airbus A380-800

Airbusu A380-800 patří titul největšího dopravního letadla díky maximální teoretické kapacitě až 853 pasažérů. Nutno podotknout, že většina dopravců používá konfiguraci se 450 až 550 sedačkami. Vývoj stroje začal již v roce 1988 a měl se stát odpovědí na zvyšující se přetížení velkých letištních uzlů a konkurenci v podobě Boeingu 747. První let absolvoval až 27. dubna 2005, jeho komerční start však zkomplikovaly problémy s elektroinstalací.

Airbus A380-800
Airbus A380-800

Prvního kusu se dočkaly Singapore Airlines v říjnu 2017 a sériová výroba dosáhla vrcholu v letech 2012 a 2014, kdy bylo vyrobeno třicet kusů. Samotný výrobce již přiznal, že náklady vynaložené do vývoje, se mu pravděpodobně nevrátí. V reakci na snížení objednávek společnosti Emirates (ve prospěch A350 a A330neo) Airbus oznámil, že v roce 2021 ukončí výrobu A380.

Se čtyřmi motory Engine Alliance GP7200 nebo Rolls-Royce Trent 900 je tento stroj schopen uletět až 14 800 kilometrů s maximální rychlostí až 903 km/h. Airbus A380-800 měří na délku 72,72 metrů, na výšku 24,09 metrů a rozpětí jeho křídel je 79,75 metrů.

Pokračování 7 / 9

Antonov An-225 Mriya

Letadlo Antonov An-225 Mriya jste mohli vidět na vlastní oči i v Česku, neboť v minulosti několikrát přistával na pražském a ostravském letišti. Jedná se o strategické nákladní letadlo vytvořené sovětskou firmou Antonov Design Bureau, které ohromuje vzletovou hmotností 640 tun. Ostatně i díky tomu mu náleží světový rekord v hmotnosti přepravovaného nákladu, který vážil 253 820 kilogramů.

Antonov An-225 Mriya
Antonov An-225 Mriya

Jediný existující exemplář s ukrajinskou registrací UR-82060 absolvoval první let v listopadu 1988. Stavbu druhého stroje zastavil pád Sovětského svazu a od té doby stojí nedokončený ve skladu v ukrajinském Kyjevě. Nedávno sice kolovaly zvěsti, že by o vzkříšení tohoto projektu měli zájem čínští investoři, nicméně aktuální situace nenaznačuje blížící se pokračování.

Stroj, poháněný šesti motory Progress D-18T, může dosahovat maximální rychlosti 850 km/h a jeho dolet je přes 15 000 kilometrů. Délka letadla je 84 metrů, na výšku měří 18,1 metrů a rozpětí jeho křídel je 88,4 metrů.

Pokračování 8 / 9

Hughes H-4 Hercules

Hughes H-4 Hercules (také známý jako „Spruce Goose“) se v letech 1947 až 1952 pyšnil titulem nejtěžšího letadla na světě, následně ho na této pozici vystřídal Boeing B-52 Stratofortress. Stroj, který poprvé a naposledy vzlétl v roce 1947, byl mimo jiné zajímavý tím, že mohl startovat i přistávat na vodě. Jeho jediný let se uskutečnil 2. 11. 1947, trval pouhých 26 sekund a překonal během něj vzdálenost asi 1,5 kilometrů.

Hughes H-4 Hercules
Hughes H-4 Hercules

Prototyp obřího strategického „létajícího člunu“ byl kvůli nedostatku hliníku vyrobený ze dřeva a jeho pohon obstarávalo osm motorů Pratt & Whitney R-4360. Byl navržen během druhé světové války v reakci na dlouhodobé potřeby těžkého transportu přes Atlantik. Nyní je tento obdivuhodný kousek v poměrně zachovalém stavu vystaven v Evergreen Aviation & Space Museum v oregonském městě McMinnville.

Jediný stroj s registrací NX37602 byl dlouhý 66,65 metrů, vysoký 24,18 metrů a rozpětí jeho křídel bylo až donedávna rekordních 97,54 metrů. Hmotnost prázdného letadla je více než 113 tun a předpokládaný dolet byl 4800 kilometrů.

Pokračování 9 / 9

Stratolaunch

U zrodu tohoto projektu stál spoluzakladatel Microsoftu – nedávno zesnulý Paul Allen. Letadlo se dvěma trupy, připomínající katamarán, má v budoucnosti sloužit jako létající startovací rampa pro vesmírné rakety. V praxi to má fungovat tak, že Stratolaunch vynese raketu do výšky až 14 kilometrů (tj. do stratosféry), která odsud bude pokračovat vlastním pohonem.

Stroj pohání šest proudových motorů Pratt & Whitney PW4000, určených původně pro Boeing 747, a předpokládaný dolet je asi 2200 kilometrů. Po mnohaletém vývoji a stavbě absolvoval tento stroj v sobotu 13. dubna 2019 první zkušební let, trvající 2,5 hodiny. Po startu z Mohavské pouště dosáhl výšky kolem pěti kilometrů a následně úspěšně přistál.

Stratolaunch
Stratolaunch

Letadlo Stratolaunch váží 226 796 kilogramů, na délku má 73 metrů a rekordní hodnotou je rozpětí jeho křídel, které je celých 117 metrů. Ke svému startu potřebuje dráhu dlouhou minimálně 3700 metrů.

Určitě si přečtěte

Články odjinud