Google se pochlubil novou verzí své služby reCAPTCHA v3. Třetí generace populárního testu pro webové stránky, který se pokouší odhalit, zdali jste člověk, nebo robot, což se hodí v diskuzích a formulářích, slibuje úplně nový koncept.
Už v předchozí verzi Google změnil chování tak, abyste nemuseli opisovat otravný text, nebo pro kontrolu klepat třeba na obrázky, na kterých je automobil. Namísto toho sledoval ostatní parametry internetového spojení. Tedy údaje o prohlížeči a třeba i pohyb myši po stránce.
Pokud usoudil, že budete člověk, stačilo jedno jediné klepnutí na tlačítko. Pokud si však testovací systém nebyl jistý, pro kontrolu se opět začal ptát starým způsobem.
ReCAPTCHA dnes patří k nepsanému standardu kontroly, zdali s webem nekomunikuje softwarový bot. Google službu koupil v roce 2009.
Třetí generace jde v automatice ještě dál a může provádět vícero testů v rámci jedné domény. To znamená, že webmaster může umístit kód do různých sekcí svého webu, přičemž jej může rozlišit speciálním textovým příznakem.
ReCAPTCHA poté může analyzovat vaši důvěryhodnost na základě více posbíraných dat. Zároveň, a to je možná největší novinka třetí generace, vám jako administrátorům může předat namísto binární informace prošel /neprošel testem exaktní numerické skóre důvěryhodnosti.
Vy se pak na základě vlastního uvážení rozhodnete, jestli vám takové skóre stačí (registrační formulář může mít vyšší důležitost než třeba diskuze), či nikoliv, aniž by reCAPTCHA musela obtěžovat surfaře jakýmkoliv klepáním na obrázky.
Google představuje reCAPTCHA v3:
V administračním rozhraní pro webmastery pak Google nabídne podrobnější statistiku včetně toho, na které vaše stránky případní boti útočí nejčastěji, takže u nich můžete posílit ochranu, zpřísnit parametry CAPTCHA testu aj.
Nutno však podotknout, že za vyšší automatiku může surfař i více zaplatit, a to větším sběrem dat o jeho aktivitě ze strany Googlu. Jinými slovy, aby měla reCAPTCHA více proměnných k uspokojivé analýze, posbírá více informací o aktivitě uživatele na webu. Zejména tehdy, pokud bude, jak už jsem napsal výše, analytický kód na vícero stránkách webu. V takovém případě by se mohlo jednat o jistou formu trackingu.