Přizpůsobování výsledků vyhledávání na Googlu na základě toho, zda jste či nejste přihlášení, je známá věc. Vyhledávač poté přizpůsobí výsledky vyhledávání na základě předchozích hledání a dalších dostupných dat. Nyní ale přišel vyhledávač DuckDuckGo s tím, že Google personalizuje výsledky i bez přihlášení v anonymním okně, kde by měl být zcela neutrální.
Své tvrzení DuckDuckGo opírá o výsledek svého měření, které prováděl u 76 respondentů na počítačích. Ti postupně hledali výrazy gun control, immigration a vaccinations v anonymním okně prohlížeče a poté v klasickém, kde byli přihlášení pod Google účtem. Cílem bylo zjistit, jak moc se liší výsledky vyhledávání mezi sebou – Google by totiž v anonymním okně neměl výsledky upravovat podle přihlášeného účtu.
Vlevo jsou výsledky s přihlášeným účtem, vlevo v anonymním okně. Výsledky jsou téměř stejné.
Výsledkem bylo zjištění, že výsledky se mezi anonymním a klasickým oknem téměř nelišily, rapidně se ale rozcházely mezi jednotlivými uživateli. Z toho DuckDuckGo vyvozuje, že Google stále bere v potaz přihlášeného uživatele a narušuje tak jeho soukromí.
Proti nařčení se ale výrazně ohradil Google, který na Twitteru publikoval celou sérii tweetů vysvětlujících, jakým způsobem dochází k řazení výsledků.
Opravdu sleduje i v anonymním režimu?
Podle Googlu je přihlášený účet pouze minoritní část, která ovlivňuje jednotlivé složení vyhledávání a mnohem větší roli hraje poloha uživatele, denní doba a jazyk. Pokud tedy vyhledává přihlášený i nepřihlášený ve stejnou chvíli ze stejného místa, měl by dostat velmi podobné výsledky a nijak to nesouvisí se sledováním uživatelů.
DuckDuckGo je známý svým vyhraněným postojem vůči Googlu. Oproti němu totiž nepřizpůsobuje výsledky jednotlivým uživatelům a neprodává na základě jejich dat reklamu – ty placené odkazy, které se ve vyhledávání objeví, jsou pouze na základě dotazu, ne osobních dat. Výsledek jejich studie tak není příliš překvapivý.