NASA | Mars

Habitat Hi-SEAS na Havaji pomáhá astronautům cvičit průzkum Marsu

• Až přijde čas a lidé konečně vyrazí na Mars, tak budou muset čelit mnoha obtížím a výzvám
  • Příprava astronautů na takový pobyt je náplní programu Hawai’i Space Exploration Analog and Simulation
  • Habitat Hi-SEAS se nachází na severní svahy Mauna Loy, v opuštěném lomu o nadmořské výšce cca 2 400 metrů

Až přijde čas a lidé konečně vyrazí na Mars, tak budou muset čelit mnoha obtížím a výzvám. Musí se připravit na několikaměsíční let k Marsu, a také na pobyt na povrchu Rudé planety. Ten bude nejspíš trvat rovněž řadu měsíců, z nichž většinu času stráví v habitatu s pozemskou atmosférou a zbytek ve skafandrem s dýchacími přístroji.

Příprava astronautů na takový pobyt je náplní programu Hawai’i Space Exploration Analog and Simulation (čili Hi-SEAS), který financuje americká vesmírná agentura NASA.

Habitat Hi-SEAS funguje od roku 2013, kdy byl postaven na slavné vyhaslé sopce Mauna Loa na Havajských ostrovech. V únoru 2018 tam zahájila osmiměsíční pobyt posádka Mise VI, expedice, která bude studovat především lidské chování a výkony během takového pobytu.

Habitat Hi-SEAS se nachází na severní svahy Mauna Loy, v opuštěném lomu o nadmořské výšce cca 2 400 metrů. Prostředí habitatu bylo vybráno záměrně, aby co nejvíce připomínalo krajinu na Marsu. Je tam pustý terén, jen řídce porostlý vegetací a protkaný starými lávovými proudy, které obrousila eroze. Podobných míst je na Marsu celá řada.

Od roku 2013 se v habitatu Hi-SEAS střídají posádky šesti lidí. Obývají dvoupatrovou stavbu polokulovitého tvaru, o průměru 10 metrů. Habitat nabízí k životu plochu asi 93 metrů čtverečních. Patro habitat vytváří dojem vysoko umístěného stropu, což je podle psychologů důležité pro boj s klaustrofobickými pocity.

I přesto ale „astronauti“ v habitatu žijí v dost stísněným podmínkách. Jsou do značné míry odříznuti od civilizace a závisejí jeden na druhém. Mohou používat jenom to, co mají u sebe ve skladišti. Elektronicky přijímají zprávy ze „Země“, ty mají ale 20 minut prodlevu, stejně jako reálná komunikace s Marsem.

Členové posádek v habitatu prakticky vždy vítají možnost navléct skafandry a vyrazit ven na průzkum okolí. Při svých výpravách zkoumají rozsáhlé lávové proudy, jeskyně i skalní výchozy.

Simulují přitom vědeckou činnost, kterou budou provádět jejich následovníci na Marsu. Za dobu trvání expedice astronauti z Hi-SEAS mohou prozkoumat více než 100 jeskyní. Zkušenosti z pobytu posádek Hi-SEAS se na Marsu budou velice hodit.

Váš názor Další článek: Amazon následuje Apple a překonal hodnotu bilionu dolarů. Začínal ale s prodejem knih

Témata článku: Vesmír, Země, NASA, Mars, Havajský ostrov, Náplň, Posádka, Havaj, Svah, Pobyt, Dýchací přístroj, Patro, Havajský, Astronaut, Rudá planeta, Průzkum marsu, Podobné místo, Lidské chování, Značná míra, Lom, Nadmořská výška, Celá řada, Příprava

Ověřte si, jak je na tom váš disk nebo SSD: 8 tipů na aplikace, které vám to řeknou

** Na pevných discích bývá uloženo to nejcennější – naše data ** Sledujte jejich „zdravotní stav“ pomocí jednoho z nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dříve než nastanou

Chcete zhubnout? Vynechte snídani!

** Vydatná snídaně patří přinejmenším půlstoletí k pilířům zdravé výživy ** Jenže lidé po celá tisíciletí nezačínali den tím, že si nacpali břicha a vyrazili za obživou ** Současné výzkumy nedokazují, že by vydatná snídaně pomáhala hubnout