Rychlá detekce útoku je zásadním krokem k úspěchu.
DDoS útoky patří k nejagresivnějším formám kybernetické kriminality, které přicházejí náhle a nečekaně. Cílem může být i vaše síť.
Podle informací v médiích bylo v České republice za druhé pololetí 2017 zaznamenáno celkem 1 600 DDoS útoků. To je skoro 9 napadení denně, jednou zhruba za tři hodiny. DDoS útoky přinášejí svým obětem mnohdy velké ztráty, a tak se stále častěji stávají nástrojem konkurenčního boje.
Nejčastější motivací útočníků je znemožnění oběti provozovat svoji činnost, získat tím konkurenční výhodu nebo uskutečnit sabotáž. Cena za hodinu asistovaného DDoS útoku se na černém trhu totiž pohybuje mezi 50 až 80 USD. Zastavit na týden servery cestovní kanceláře nebo e-shopu vyjde tak výrazně levněji než reklamní kampaň. Kolabující server je navíc snadno zranitelný a DDoS útoky často slouží jako zástěrka pro infiltraci do serverů a systémů oběti, vydírání, krádež dat a finanční kriminalitu. Potvrzuje to 53 % napadených firem.
Každý je potenciální obětí
Málokdo se chce pochlubit, že se stal cílem kybernetického útoku. Tím víc, pokud jsou ztráty vysoké a dobrá pověst společnosti může být značně oslabena. Z mizerné počítačové ochrany se ale mohou ponaučit ostatní – aniž bychom odkazovali na oběti, pojďme se na některé příklady podívat.
Vánoce, Vánoce přicházejí. Správně zachytit začátek vánočního prodeje je pro každý internetový obchod velice důležité. Nejenom z pohledu množství prodaného zboží, ale také z hlediska vytváření zákaznické zkušenosti, získávání a udržení zákazníků. Pár dní cíleného DDoS útoku v ceně několika stovek dolarů spolehlivě vyřadí e-shop z předvánočního prodeje a jeho zákazníky odláká ke konkurenci.
Pod zástěrkou DDoS útoku. Malá nemocnice poblíž okresního města si oddechla. Několik hodin trvající DDoS útok konečně, zdá se, skončil. Všechno už je restartované a normálně běží. Normálně? Nikoliv. Za několik dní se na obrazovkách špitálních monitorů objeví červené okno: „Vaše data byla zašifrována. Chcete-li je zpátky, zaplaťte...“ Napadené servery jsou totiž velice zranitelné a DDoS útok se proto používá i jako kouřová clona pro jiný útok, například k instalaci vyděračského softwaru. Provoz špitálu je paralyzovaný a otázka dne zní – zaplatit, nebo nezaplatit?
Jehly v kupce sena. Paní A. už léta provozuje ve známém lyžařském středisku dům s apartmány. Rodinná pohoda, přátelský přístup a poměrně stálá klientela. Objednávky a rezervace se řeší mailem, rezervační systém by byl zbytečný luxus. Jednou ráno ale paní A. zjistí, že její e-mailová schránka je zcela zaplněna tisícovkami e-mailů od naprosto neznámých odesílatelů, jejichž jména jsou evidentně smyšlená. A tak zatímco klienti s hrůzou místo odpovědi, kdy si pojedou zalyžovat, čtou, že adresát má plnou poštovní schránku a paní A. se zoufale snaží mezi více než třiceti tisíci maily najít těch pár správných.
Jak se DDoS útoku bránit?
Nejčinnější obranou je v případě DDoS útoku znemožnění přístupu k serveru oběti. Tomu ale musí předcházet ještě jedna zásadní věc – rozpoznání útoku. Mnohé firmy často ani netuší, že vůbec nějaký útok probíhá a pokud o něm ví, nejsou schopny ho eliminovat. K odražení útoku je třeba vysoce propustných datových linek a výkonných zařízení, které dokáží přenést, zpracovat, odfiltrovat a přesměrovat obrovská množství dat.
O2 proto přichází s inovovanou službou O2 AntiDDoS, která dokáže rychle detekovat a potlačit útok o síle až několika desítek Gb/s. Služba je k dispozici ve třech variantách. Se základním tarifem Basic, vhodným i pro malé firmy, se klient v případě, že dojde k útoku, může sám rozhodnout, zda útok chce odvrátit nebo ne.
Více informací naleznete na: https://www.o2.cz/firmy-a-organizace/it-reseni/antiddos